• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24292
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mG9O
+
-

3تالاب گلستان در آستانه تبدیل شدن به کانون ریزگرد

تالاب
3تالاب گلستان در آستانه تبدیل شدن به کانون ریزگرد

خشکسالی‌های یک دهه اخیر، نفس تالاب‌های آلاگل، آلماگل و آجی‌گل را به‌شماره انداخته است.

 رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست گنبدکاووس به ایرنا، گفت: به‌رغم آنکه وسعت تالاب آلاگل (بزرگ‌ترین تالاب استان گلستان) براساس کنوانسیون رامسر، 920هکتار ثبت شده اما در سال‌هایی که تنش آبی وجود ندارد از وسعت 2500هکتاری برخوردار می‌شود، ولی اکنون به‌دلیل خشکسالی و تبخیر بالا، وسعت آن به حدود 900هکتار مصوب در کنوانسیون رامسر با عمق 30سانتی‌متر تا یک متر و نیم رسیده است.
غلامرضا کریمی، افزود: 2تالاب دیگر منطقه شامل آلماگل با وسعت تقریبی 220هکتار و آجی‌گل با وسعت تقریبی 300هکتار از نظر آبی ضعیف‌تر هستند و اکنون کمتر از یک‌سوم از وسعت آنان آبی با عمق 20تا 50سانتی‌متر دارد و از همین رو، درصورتی‌که در مردادماه بارش کافی نداشته باشیم احتمال دارد این دو تالاب خشک شوند. البته این دو تالاب بین‌المللی در سال‌های گذشته نیز خشک شده بودند اما در فصل‌های پاییز، زمستان و بهار که میزان بارش‌ها بیشتر می‌شود، مجددا احیا می‌شوند.

وی با اشاره به اقدامات اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان و اداره تابعه آن در گنبدکاووس درحوزه تالاب‌ها، گفت: برای آبگیری این 3تالاب در سال‌جاری با صرف 3میلیارد ریال هزینه، کانال‌های انتقال آب به این تالاب‌ها لایروبی شد تا به محض بارش‌های فصلی و طغیان رودخانه اترک نسبت به آبگیری آنان اقدام شود. این تالاب‌ها در‌ماه اردیبهشت امسال که بارش‌های خوبی در منطقه و بالادست رودخانه اترک داشتیم، آبگیری شدند اما فقدان بارندگی در 2‌ماه اخیر و تبخیر بالا، سبب کم‌آبی 3تالاب و به‌احتمال زیاد خشک شدن 2تالاب از این مجموعه در روزهای آینده می‌شود.

کریمی به انجام مطالعات علمی درخصوص اختصاص حقابه به این 3تالاب بین‌المللی که چند سال قبل انجام شد نیز اشاره کرد و افزود: براساس این مطالعات میزان حقابه پیشنهادی برای آلاگل سالانه 16میلیون مترمکعب و 2تالاب آجی‌گل و آلماگل هر کدام 4میلیون مترمکعب تعیین و به وزارت نیرو اعلام شد اما هنوز این حقابه ازسوی وزارت نیرو مورد تصویب قرار نگرفته است.
کریمی تصریح کرد: درصورت استمرار خشکسالی‌ها در چند سال آینده و اختصاص ندادن حقابه به این 3تالاب، امکان بروز ریزگردها در منطقه وجود دارد اما درصورت بارش‌های سالانه در 3فصل پاییز، زمستان و بهار، تالاب‌های آلاگل، آجی‌گل و آلماگل مجددا آبگیری و احیا شده و جای نگرانی نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید