• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24264
+
-

بمب ساعتی تعرفه‌ها در پایگاه‌های رأی ترامپ

چین و اروپا در واکنش به جنگ تعرفه‌ای ترامپ، ایالت‌های آمریکایی را هدف تعرفه‌های تجاری قرار داده‌اند که پایگاه رای جمهوریخواهان هستند

بمب ساعتی تعرفه‌ها در پایگاه‌های رأی ترامپ

جواد نصرتی | خبرنگار:

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با راه‌انداختن جنگ تجاری با قدرت‌های بزرگ اقتصادی دنیا، امیدوار است دل هوادارانی را که به وعده «آمریکا نخست» او رأی دادند، به‌دست بیاورد، اما در آستانه انتخابات حساس میان‌دوره‌ای در پاییز، همین مردم بیشترین آسیب را از این جنگ تمام‌عیار تجاری خواهند دید.

اتحادیه اروپا و چین، قدرت‌های اقتصادی بزرگ دنیا که به‌شدت از افزایش تعرفه‌های ترامپ رنجیده‌اند، به‌صورتی هدفمند در اقدام متقابل، مردمی را هدف گرفته‌اند که پایگاه رأی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری بودند و جمهوریخواهان امید زیادی دارند در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان یک‌بار دیگر به نفعشان به میدان بیایند.

در آخرین گزارش‌ها درباره آسیب‌دیدن پایگاه‌های رأی ترامپ، روزنامه واشنگتن‌پست تحلیلی از مؤسسه بروکینز را منتشر کرده است که براساس آن، منطقه کلمبوس در ایالات ایندیانا، زادگاه و حوزه نفوذ مایک پنس، معاون ترامپ و خانواده او، بیشترین آسیب را از تعرفه‌های آلومینیوم و فولاد می‌بیند. کلمبوس، بیشتر از هر محدوده شهری دیگری در آمریکا به صادرات وابسته است و عملا نیمی از تولیدناخالص داخلی آن به خارج از آمریکا صادر می‌شود.

ترامپ 25درصد تعرفه بر واردات فولاد و 10درصد بر واردات آلومینیوم وضع کرده است.

به‌نظر می‌رسد هم اروپایی‌ها و هم چینی‌ها به‌صورت زیرکانه‌ای، فراتر از مقابله‌به‌مثل تجاری، به‌دنبال ضربه زدن سیاسی به ترامپ هم هستند.
هر دو طرف، در انتخاب واردات شامل تعرفه از آمریکا، پایگاه‌های رأی ترامپ را درنظر دارند. به گزارش وایس، تعرفه‌های اتحادیه اروپا روی واردات محصولاتی مانند موتورهای هارلی داویدسون، آب پرتقال، نوشیدنی الکلی، کرنبری، کره بادام‌زمینی و ورق‌های بازی بیشتر از هر قشر دیگری در آمریکا، بر مزرعه‌داران و جوامع صنعتی‌ای اثر خواهد گذاشت که از حامیان ترامپ در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری سال2016 بوده‌اند.

ترامپ به‌صورت یکجانبه، روی صدها میلیارد دلار کالاهای وارداتی چینی تعرفه وضع کرده است که با اقدام متقابل چین همراه بوده است. چینی‌ها، با حساسیت ویژه‌ای کالاهای وارداتی آمریکا برای وضع تعرفه را انتخاب کرده‌اند. بخشی از این کالاها، دانه سویا و دیگر محصولات زراعی و گوشت گاو هستند که چین 25درصد تعرفه روی آنها وضع کرده است.

درن نیمیر، مزرعه‌دار 49ساله در ایالت نبراسکا که در انتخابات سال2016 به ترامپ رأی داده درباره شرایط پیش آمده به نشریه فورچون گفته است: «اوضاع همین حالا هم خیلی دشوار است. (افزایش تعرفه‌ها) مثل این است که به ما که زمین خورده‌ایم، ‌لگد هم بزنند.»

انتشار موج ناامیدی در میان افرادی مانند نیمیر که به‌صورت سنتی جمهوریخواه هستند، در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش‌رو در 6نوامبر (15آبان) می‌تواند ضربه سختی به ترامپ بزند. چینی‌ها، به تشدید این شرایط امید زیادی دارند و به همین‌خاطر کالاهای وارداتی آمریکایی را دستچین کرده‌اند. به گزارش ساوث چاینا مرنینگ‌پست، محافل نیمه‌رسمی هم این هدفگیری سختگیرانه را تأیید می‌کنند؛ روزنامه پیپلز دیلی که عملا روزنامه رسمی حزب کمونیست چین به‌شمار می‌رود، ‌در یادداشتی در حساب خود در شبکه‌های اجتماعی، انتخاب هدفمند 160کالای آمریکایی را تأیید کرده است: «چین به امید اینکه فشار داخلی خیلی سریع ترامپ را در تنگنا قرار می‌دهد، تصمیم گرفت تا صادرات این ایالت‌ها را با دقت انتخاب کند.»

در میان همه کالاهای «انتخاب‌شده» توسط چین، هیچ کدام مانند دانه سویا حیاتی نیست. دانه سویا، بزرگ‌ترین صادرات تک‌قلمی آمریکا به چین به‌شمار می‌رود و روی ایالت‌هایی تأثیر می‌گذارد که مستقیما در پیروزی ترامپ در انتخابات سال گذشته تأثیرگذار بودند. علاوه بر دانه سویا، وضع تعرفه روی جنسینگ هم که 85درصد آن از ایالت ویسکانسن به چین صادر می‌شود شرایط مشابهی را ایجاد می‌کند. پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان از همین ایالت است. جمهوریخواهان در این ایالت، از همین حالا بحران سیاسی را به خوبی احساس می‌کنند و فرماندار جمهوریخواه آن درباره به راه افتادن «موج آبی» (آبی، رنگ دمکرات‌ها در آمریکاست در مقابل قرمز که رنگ جمهوریخواهان است) در این ایالت هشدار داده است. این هشدار، بعد از آنکه نماینده دمکرات‌ها در دادگاه عالی ایالتی انتخاب شد از سوی فرماندار مطرح شد.

کمی جنوب‌تر در ایالت کنتاکی، که محصولات تولیدی‌اش مانند تنباکو و نوشیدنی‌های الکلی، شامل تعرفه‌های چین شده‌اند، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا به‌صورت مشابه هشدار داده است. او اخیرا با اشاره به تنش‌های تجاری و اثرات آن گفته که انتخابات میان‌دوره‌ای پیش رو، یک چالش برای جمهوریخواهان به‌شمار می‌رود.

چین همچنین محصولات زراعی در آیوا، تگزاس، کارولینای شمالی و همینطور تولیدکنندگان قطعات خودرو در میشیگان را هدف گرفته‌. مردم در همگی این ایالت‌ها حامیان سنتی جمهوریخواهان هستند. با این حال، دود جنگ تجاری، بیش از هر کسی به چشم همین مردم رفته است. چین امیدوار است با کمک به تشدید این چالش‌ها برای جمهوریخواهان، فشار داخلی را بر ترامپ افزایش دهد.

چنین تصمیمی، چه از سوی چین و چه از سوی اتحادیه اروپا، یعنی بدتر شدن شرایط زندگی مردمی که با امیدواری به بهبود شرایط زندگی خود به ترامپ رأی داده‌اند و حالا قربانی وعده‌های ترامپ  می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید