• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24263
+
-

دیدار ناگهانی لاوروف و نتانیاهو در قدس

جهان نما
دیدار ناگهانی لاوروف و نتانیاهو در قدس

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز گذشته در سفری از پیش اعلام نشده مسکو را به مقصد اراضی اشغالی فلسطین ترک کرد. به گفته شبکه روسیاالیوم، والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه نیز در این سفر لاوروف را همراهی کرده است.

به گفته رسانه‌های اسرائیلی، این دومقام ارشد روسی دقایقی بعد از ورود به شهر قدس با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو ‌کردند. درحالی‌که سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیان اهداف این سفر ناگهانی صرفا به ذکر عنوان «گفت‌وگوهای دیپلماتیک سیاسی» بسنده کرده اما برخی رسانه‌ها، ازجمله شبکه فرانس24مدعی شده‌اند در جریان این سفر، رایزنی‌های جدی درباره بحران سوریه صورت گرفته است.

از سوی دیگر، شبکه المیادین لبنان در گزارش خود با اشاره به این سفر از پیش اعلام نشده نوشت: سفر لاوروف و گراسیموف به قدس نشان از آغاز اجرای توافقات انجام گرفته میان روسای جمهور روسیه و آمریکا در هلسینکی فنلاند دارد. تمام اینها در حالی است که هیچ‌یک از گزارش‌های رسانه‌های یادشده درباره محتوای دیدار مقامات ارشد روسیه و اسرائیل مورد تأیید منابع رسمی طرفین قرار نگرفته است.

در مقابل اما شبکه الجزیره مدعی شده دیدار مقامات روسی و اسرائیلی در قدس منحصر به موضوع سوریه نبوده و پرونده فلسطین و معامله قرن را نیز در بر می‌گیرد.

پیش از این نتانیاهو با ولادیمیر پوتین در روز جمعه مکالمه تلفنی داشتند؛ آن هم درحالی‌که تنها یک هفته از آخرین سفر نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به مسکو گذشته است. براساس گزارش‌های مختلفی که در رسانه‌های منطقه و بین‌المللی منتشر شد بخش عمده جزئیات این مکالمه تلفنی هم مربوط به پرونده سوریه و نگرانی‌های اسرائیل درباره آن بوده است. این نگرانی‌ها همزمان با پیشروی بسیار سریع ارتش سوریه در مناطق جنوبی و بازپس‌گیری مناطق تحت سیطره معارضین جنوبی، یکی بعد از دیگری تشدید شده است.

در این زمینه، یاسر الزعاتره، نویسنده اخوانی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: تمام این دیدارها برای مهار ایران در سوریه برگزار می‌شود و نشان از حرکت بحران این کشور به سمت پایان دارد. اما مواضع روسیه در قبال معامله قرن مشخص است و تغییر چندانی در آن ایجاد نخواهد شد؛ کما اینکه روسیه اولین کشوری بود که رژیم صهیونیستی را به‌عنوان یک کشور به رسمیت شناخت.

این خبر را به اشتراک بگذارید