راهبلد دولت در خرید هواپیما
اصغر فخریه کاشان، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل که پس از اجرایی شدن برجام نقش برجستهای در مذاکرات خرید هواپیماهای نو برای ایران داشت، حالا از تلاش برای حفظ این قراردادها با وجود تصمیمهای ضدایرانی رئیسجمهور آمریکا خبر میدهد؛ هواپیماهایی که خریدشان در جبهه منتقدان دولت، مخالفان بسیاری داشت و گمان میرفت پس از شیطنتهای ترامپ، دولت کلاً قید آنها را بزند. البته براساس مقررات وزارت خزانهداری آمریکا، هر 3شرکت بوئینگ، ایرباس و ایتیآر باید با فرارسیدن موعد اعمال تحریمهای جدید ترامپ، دفاتر خود و حسابهای همکاریشان را با ایران ببندند؛ اما توصیه فخریه کاشان تلاش برای حفظ قراردادها و جلوگیری از فسخ شدن آنهاست تا اگر شرایط دوباره مساعد شد، برای خرید هواپیما به انجام مذاکرات پیچیده نیازی نباشد. دلیل فخریه کاشان برای حفظ قراردادها عاقلانه است و میتواند نقشه راه دولت در موضعگیری در این زمینه باشد زیراامکان معلق نگه داشتن هر یک از این قراردادها تا 12ماه وجود دارد و در این بازه زمانی احتمال وقوع تحولاتی در مجلس آمریکا و اثرگذاری بر تصمیمات ترامپ دور از انتظار نیست. ضمن اینکه کارشناسان فنی و حقوقی ایرانی وقت و انرژی زیادی برای عقد این قراردادها صرف کرده و حتی اگر سرنوشت محتوم آنها لغو شدن باشد، باز هم انتظار میرود تا لحظه آخر برای حفظ آنها تلاش شود. اصغر فخریه کاشان که در دولت نخست ایران، معاون ارزی بانک مرکزی بود و پس از تحصیل در انگلستان دوباره در دولت اول مرحوم هاشمی رفسنجانی سکاندار معاونت ارزی بانک مرکزی شد، مرد شماره یک مذاکرات خرید هواپیما بود که پس از مطرح شدن شایعه استعفایش کمتر خبری از او نقل شد. وقتی چندماه پیش گفتند فخریه کاشان استعفا داده و اتفاقا خودش هم با وجود تکذیب وزارت راه و شهرسازی برای استعفا تأکید کرد، این فرضیه مطرح شد که کار قراردادهای خرید هواپیما تمامشده و احتمالا قرار است کاستیهای صنعت هوایی را با سوخوهای روسی برطرف کنیم اما او به صحنه بازگشته و حالا نه خرید سوخوهای روسی در برابر تحویل نفت به این کشور را تأیید میکند و نه خیال کوتاه آمدن از قراردادهای خرید هواپیماهای نو را دارد.