رهبر معظم انقلاب
1- هیچ بحثی در زمینههای مربوط به پوشش زن، از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد، خراب خواهد شد. مثلا بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم، اما چادر نباشد؛ این فکر غلطی است. نه اینکه من بخواهم بگویم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من میگویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه ملی ماست؛ هیچ اشکالی هم ندارد؛ هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرکی هم در زن ندارد. اگر واقعا بنای تحرک و کار اجتماعی و کار سیاسی و کار فکری باشد، لباس رسمی زن میتواند چادر باشد. البته میتوان محجبه بود و چادر هم نداشت؛ منتها همینجا هم بایستی آن مرز را پیدا کرد. بعضیها از چادر فرار میکنند، به خاطر اینکه هجوم تبلیغاتی غرب دامنگیرشان نشود؛ منتها از چادر که فرار میکنند، به آن حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمیآورند؛ چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار میدهد! (30/7/76)
2- زن غربی با ورود در منجلاب فساد، دستاوردش نابودی خانواده بود. اینجور نبود که زن با برداشتن حجاب در میدان علم یا در میدان سیاست یا در میدان فعالیتهای اجتماعی پیشرفت کند؛ همه اینها با حفظ حجاب و عفت ممکن بود و ما در نظام اسلامی این را تجربه کردیم. برداشتن حجاب، مقدمهای برای برداشتن عفت بود. (19/10/89)
3- از نظر غرب، علت اینکه شما نباید توی چادر باشید، نباید حجاب داشته باشید، این نیست که آزاد باشید. شما دارید میگویید من با حجاب هم آزادی دارم. او چیز دیگری مورد نظرش است؛ زن را برای نوازش چشم مرد، برای بهرهوری نامشروع مرد، میخواهند به شکل خاصی در جامعه ظاهر بشود. این، بزرگترین اهانت به زن است. (28/7/88)
4- چیزهایی که در مورد پوشش زن بیان میشود که «آقا چرا مجبور میکنید زنها را به حجاب؟» حرفهایی که حتی بعضی از افراد ظاهرالصلاح هم میگویند. مسئله حیا خیلی مسئله مهمی است. دنیا این جور نبوده که امروز هست. حتی انسان آثار هنری و ادبی اروپاییها را که نگاه میکند، تا ۱۵۰ سال پیش، ۲۰۰ سال پیش مطلقا این خبرها در اروپا نبوده؛ این فساد و این تهتک(بیحیایی) و این تهتر(جاهلیت) را عمدتا از وقتی که صهیونیستها و سرمایهدارها بر امور اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپایی مسلط شدند، بهتدریج رایج کردند؛ انگیزههایی هم دارند، اهدافی دارند که آن داستان خیلی طولانی و مفصلی است. (13/۱۲/97)
5- یک روزی به ما میگفتند که در اروپا -آن روز اروپا را مطرح میکردند- حجاب نیست و زن و مرد با هم قاطیاند، هوس و شوق جنسی هم در آنجا طبعا کنترلشده است. خب، حالا شما نگاه کنید ببینید همینجور است؟ آیا هوسها کنترلشده است یا هوسها تحریکشده است؟ اینهمه جنایت جنسی امروز دارد در آمریکا و در اروپا اتفاق میافتد؛ به جنس مخالف هم دیگر حالا اکتفا نمیکنند! و از این بدتر هم خواهد شد. اسلام انسان را شناخته است که حکم حجاب را داده، حکم عدم اختلاط زن و مرد را داده. اسلام من و شما را شناخته؛ [انسان] مال خداست و [او] آفریننده ماست. (20/۸/94)
6- کشف حجاب، از بین بردن آن حائل و فاصلهای که در اسلام میان دو جنس قرار داده شده است - که این برای سلامت زن و سلامت مرد است، برای سلامت جامعه است - تا همان بلایی که بر سر زن در جوامع غربی آمد، بر سر زن مسلمان ایرانی بیاورند. (19/۱۰/۱۳۸۶)
7- صدها رسانه را از انواع و اقسام رسانهها به کار میگیرند برای اینکه بتوانند روی این نقطه حساس، [یعنی]نقطه هویت مستقل فرهنگیِ زن مسلمان، اثرگذاری کنند؛ دشمنان ما خودشان را میکشند که چه بشود؟ که نتیجهاش بالاخره این بشود که مثلا فرض کنید چهار دختر فریب بخورند و در خیابان حجابشان را بردارند. (۱۷/۱۲/۹۶)
8- امام در مقابل یک منکر واضحی که بهوسیله پهلوی و دنبالههای پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. در مقابل همه منکرات، امام همینجور محکم ایستاد. (۱۷/۱۲/۹۶)
9- یک وقتی چند سال قبل در یک جمع یک نفر از من پرسید که شما در قضیه زن در مقابل غرب چه دفاعی دارید؟ من گفتم من دفاع ندارم، من حمله دارم! آنها باید دفاع کنند، آنها باید جواب بدهند. زن را تبدیل به کالا کردند.(05/۰۵/۱۴۰۱)
10- مسئله این است که زن با شرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربهها را به تمدن غرب زده. اینها دلشان پر است. 200 سال است که میگویند زن اگر چنانچه از قیود اخلاقی و شرعی رها نشود، نمیتواند پیشرفت کند، زن ایرانی در همه میدانها با موفقیت و سربلندی و با حجاب اسلامی ظاهر شده. (05/۰۵/۱۴۰۱)
11- در مسئله حجاب شما با تبلیغات کار کنید؛ یعنی همان حربهای را که افراد مورد نظر شما برای سستکردن اعتقاد به حجاب به کار میبرند، شما هم به کار ببرید. درباره حجاب واقعا تحقیق کنید، به ترویج دیدگاه خودتان بپردازید؛ آن چیزی که به نظرتان درست است، آن را بگویید. این دغدغه را هم که اینها میآیند تمایل به حجاب را در دل مردم از بین میبرند، نداشته باشید؛ حجاب از بین نمیرود. (۴/۱۲/ ۱۳۷۷)
12- در برخورد با مشکل بدحجابی، گفتن و تذکر دادن خوب است. چه اشکال دارد با اخلاق خوب تذکر دهند؟ با رفق و مدارا امر و نهی کنید. امر و نهی، یعنی دستور دادن -بکن، نکن- غیر از تمنا کردن است؛ اما همین را با رفق، نه با خشونت انجام دهید. (22 /۰۲/۱۳۸۲)
13- «مسئله حجاب محدودیت شرعی و قانونی است؛ آنجا محدودیت دولتی نیست، کشف حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است. خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند نمیدانند این را، اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعا نمیکنند؛ من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دینند، اهل تضرعند، اهل ماه رمضانند، اهل گریه و دعایند، [منتها] توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفعِ حجاب و مبارزه با حجاب است. (15/۰۱/۱۴۰۲)
14- همه توجه داشته باشند که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کارهای بیقاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. (15/۰۱/۱۴۰۲)
15- بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست، اما این موجب نمیشود که ما این [افراد] را از حوزه دین و انقلاب و مانند اینها خارج بکنیم و خارج بدانیم؛ چرا؟ البته همه ماها یک نقصهایی داریم، باید نقصها را برطرف کنیم؛ هر چه بتوانیم برطرف کنیم، بهتر است. (14/۱۰/۱۴۰۱)
آیتالله مکارم شیرازی
1- بیحجابی در صحنه اجتماع، فعالیتی عمومی است و باید نهی از منکر انجام داد؛ اما اینکه بگوییم این شخص آزاد است و بیحجابی جزو زندگی خصوصی اوست، سخن درستی نیست؛ بیحجابی همانند رشوهخواری است که باید در مقابل آن ایستاد. (بیانات ابتدای درس خارج 9 اسفند 1396)
2- حکومت اسلامى و مسلمانان نسبت به گناهان پنهانى افراد وظیفهاى ندارند، ولى بدونشک نسبت به گناهانى که به طور علنى و آشکار، در سطح جامعه انجام مىشود، وظیفه نهى از منکر دارند، والا جایى براى انجام این وظیفه مهم باقى نمىماند. البته با این تفاوت که مردم باید به نهى از منکر زبانى اکتفا کنند و از هر گونه برخورد فیزیکى اجتناب ورزند، ولى حکومت مىتواند وارد این مرحله نیز بشود و لذا حکومت اسلامی موظف است از گناهان علنی جلوگیری کند و بدونشک حجاب از مسلمات اسلام است و حاکم شرع میتواند موارد بیحجابی را مورد تعزیر قرار دهد؛ یعنی در شریعت برای بیحجابی حدی مشخص نشده و کیفیت برخورد با آن به حاکم اسلامی سپرده شده است. (مجموعه استفتائات)
آیتالله وحید خراسانی
زنی که بدحجاب است و مورد نگاه حرام دیگران واقع میشود با زن باحجاب تفاوت دارد. همه این بیحجابیها در رحم و شخصیت نسلی که از وی به وجود میآید، تاثیر تربیتی دارد.(۱۲مهر ۹۲ در دیدار با مدیر و معاونین مرکز حجاب ریحانهالنبی)
آیتالله نوری همدانی
بنده این موضوع را مکرر گفتهام حجاب امر واجب است و باید در اجرای این امر واجب تلاش کرد و در این مسئله، همه جوانب باید در نظر گرفته شود. قانون هم باید با متجاهر به بیحجابی برخورد کند و هم با نهادهایی که در این زمینه وظیفه دارند و کوتاهی میکنند. اینطور نباشد که فقط آن خانم بیحجاب در خیابان موضوع قانون شود.(18آبان 1403 در دیدار جمعی از علمای تهران)
آیتالله جوادی آملی
1- اگر به همین دختران جامعه، کلام اهلبیت گفته شود که «فَإِنَّ اَلشَّعْرَ أَحَدُ اَلْجَمَالَیْنِ» موی سر همچون صورت، از زیباییهای یک خانم است ولی « زَکاهُ الجـَمالِ العِفـافُ»، زکات جمال، عفاف و عفت است، او هم قبول میکند، اما وقتی ببیند که با اختلاس نجومی، میخواهند فقر را بر او تحمیل کنند، آن وقت دیگر این حرفها را هم نمیپذیرد. جامعه را به وحدت دعوت کنید و بدانید که دین را خدا حافظ است و دین با نصرت الهی همراه است. (۱۴۰۲/۳/9 در دیدار اعضای مرکز مطالعات حوزههای علمیه)
2- بیحجابی عمدی به طوری که علنا در معرض نامحرمان قرار گیرد، گناه بزرگ است و اگر با نهی از منکر، بیاعتنایی به حکم شرعی حجاب ادامه یافت، حکومت اسلامی میتواند تعزیر کند. (مجموعه استفتائات)
جمعه 16 آذر 1403
کد مطلب :
242406
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/oYGvA
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved