• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24156
+
-

گام‌های زنانه در گوراب

نیره شاهسوند12 سال است که در دهیاری‌های ملایر فعالیت می‌کند

روستا
گام‌های زنانه در گوراب

امیر متقی | همدان- خبرنگار:

روستای گوراب از توابع شهرستان ملایر به دلیل دژ تاریخی گوراب روستایی شناخته‌شده است. از دوره چهارم فعالیت‌ شورا‌های اسلامی روستا‌ها، این روستا دهیار خانم دارد. به گفته اعضای شورای روستا، فعالیت صادقانه نیره شاهسوند موجب شده است آنها دوباره او را برای فعالیت در این دوره در دهیاری انتخاب کنند. گفت‌و‌گوی همشهری را با این دهیار خانم می‌خوانید. 


آغاز کار در دهیاری

دهیار روستای گوراب یا جوراب با یاد‌آوری اینکه فعالیت در دهیاری را از سال 1385 آغاز کرده است به همشهری می‌گوید: در آن زمان دانشجو بودم و به صورت پاره‌وقت در روستای مرویل از توابع بخش مرکزی شهرستان ملایر فعالیت در دهیاری را آغاز کردم. نحوه آشنایی‌‌ام با دهیاری هم این‌طور بود که بعد از ثبت‌نام در نظام مهندسی شهرستان، نظام مهندسی لیستی از افرادی را که ثبت‌نام کرده بودند در اختیار فرمانداری قرار داد تا از میان آنها دهیارانی به اعضای شورای اسلامی روستا‌ها معرفی شوند. پس از آن اعضای شورای اسلامی روستا تصمیم می‌گرفتند از میان این افراد فردی را به عنوان دهیار انتخاب کنند یا نه. در آن دوره من به عنوان دهیار انتخاب شدم. 

شاهسوند که دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته منابع طبیعی است، می‌افزاید: تا سال 1387 در روستای مرویل دهیار بودم و با اتمام تحصیلاتم به عنوان دهیار روستای مجاور همین روستا یعنی روستای داویجان انتخاب شدم. تا سال 1392 همچنان دهیار این روستا بودم. 
بخشداری به دلیل رضایت از فعالیتم در این دهیاری من را به اعضای شورای اسلامی روستای گوراب معرفی کرد و آنها هم با بررسی عملکردم من را به عنوان دهیار روستای گوراب انتخاب کردند. بعد از 2 دوره تجربه دهیاری پاره‌وقت، به عنوان دهیار تمام‌وقت انتخاب شدم تا خدمات خود را به اهالی روستای گوراب ارائه دهم. 
وی اضافه می‌کند: در ساعت‌هایی خارج از کار دهیاری (بعد‌از‌ظهر‌ها) در دانشگاه پیام‌نور تدریس می‌کنم و طوری هماهنگ کرده‌ام که لطمه‌ای به هیچ‌یک از کارهایم وارد نشود. 
 

همکاری و صداقت

این بانوی دهیار رمز موفقیت خود را در دهیاری داشتن رفتار صادقانه با مردم و و حشر و نشر با اهالی روستا بیان می‌کند و می‌گوید: مشکلات برای همه دهیاران وجود دارد و تفاوتی بین دهیار خانم و آقا نیست. 
یکی از مشکلات دهیاری‌ها هم کمبود اعتبار‌ است که اگر دهیار معطل رفع این محدودیت بماند نمی‌تواند وظایف محوله خود را به خوبی در روستا انجام دهد و باعث نارضایتی اهالی می‌شود. برای پیشبرد اهداف دهیاری روند کار‌های خود را به تلاش بیشتر و اجرای امور عمرانی روستا به صورت دیون متمرکز کرده‌ام و حتی در برخی امور مانند بهسازی فضای روستا از اهالی هم کمک می‌گیرم. 
شاهسوند ادامه می‌دهد: اهالی روستا با جان و دل به دهیاری کمک می‌کنند. روستای گوراب را به دلیل وسعت و کار‌های عمرانی متعدد نمی‌توان به تنهایی مدیریت کرد و اهالی و اعضای شورا هم به دهیار کمک می‌کنند. حتی برای سرعت دادن به امور یک کمک‌دهیار خانم هم در کنار من فعالیت می‌کند. همه اعضای شورای اسلامی روستا مرا در اداره امور دهیاری یاری می‌دهند. روستای گوراب روستای بزرگی است و در‌آمد هم دارد.


 مشارکت اهالی

دهیار روستای گوراب می‌افزاید: تعامل و جلب اعتماد مردم و اهالی روستا 99 درصد مشکلات اجرایی دهیاری را حل می‌کند. وقتی اهالی روستا ببینند دهیار با آنها صادقانه صحبت می‌کند او را یاری می‌دهند. دهیار هم باید بتواند خود را با شرایط اهالی روستا منطبق کند و آنها را درک کند تا امور روستا به خوبی پیش ‌رود. 
دهیار باید در روستا با پای پیاده حرکت کند تا مشکلات ریز و درشت اهالی را با چشم ببیند و بتواند با بهره‌مندی از همدلی آنها برای حل این مشکلات راه‌حلی پیدا کند. اگر دهیار با خودرو در داخل روستا حرکت کند این همدلی و تعامل کاهش می‌یابد و اهالی احساس می‌کنند که دهیار به مسائل و مشکلات آنان توجهی ندارد. به دلیل این هماهنگی با اهالی توانستیم بهسازی روستا را به خوبی پیش ‌ببریم. 

وی ادامه می‌دهد: سال قبل یکی از معابر اصلی روستا را برای زیر‌سازی، تسطیح و آسفالت‌ریزی آماده کردیم. امسال هم این روند را برای یک معبر دیگر در دست اجرا داریم.
 این روستا در محور عبوری شهرستان ملایر به استان مرکزی است و به دلیل نزدیکی روستا به شهر ملایر بخش عمده‌ای از تردد‌ها از مجاورت این روستا انجام می‌شود. برخی مواقع هم اهالی تقاضایی دارند که قابل اجرا نیست، اما وقتی شرایط دهیاری و منابع موجود را توضیح می‌دهم آنها می‌پذیرند. اگر قرار باشد مسیری را در روستا آسفالت‌ریزی کنیم و به اهالی بگوییم که دهیاری برای اجرای این کار منابع مالی ندارد در حدود 50 درصد از منابع مالی آن را تامین می‌کنند. به اهالی توضیح داده‌ام که ساخت‌و‌ساز غیر‌مجاز چه آثار نامطلوبی در روستا بر جای می‌گذارد و آنها هم برای دریافت پروانه ساختمانی به دهیاری مراجعه می‌کنند. به همین دلیل اکنون در روستا ساخت‌و‌ساز غیر‌مجاز نداریم. 


بیکاری

شاهسوند ادامه می‌دهد: یکی از مشکلاتی که در این روستا وجود دارد بیکاری است که سعی کردم با راهنمایی اهالی برای دریافت وام‌های خود‌اشتغالی به آنها کمک کنم و برخی از اهالی هم از این تسهیلات استفاده‌ کرده‌اند. 
دهیار روستای گوراب درباره اینکه آیا امکانات دهیاری برای کار یک خانم کافی است، می‌گوید: همیشه امکانات در هر حوزه‌ای نسبی است، اما تلاش می‌کنم که کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهم. افزون بر کار‌های عمرانی فعالیت‌های فرهنگی را مورد توجه قرار داده‌ایم و با همکاری اهالی نمایشگاه تولیدات خانگی مانند پخت نان محلی، فرش، مروار‌بافی، کلوچه محلی، گل‌سازی، منبت‌کاری و جشنواره نوروزی برپا کرده‌ایم. کلاس‌های آموزشی آشنایی اهالی با آسیب‌های مواد مخدر، بیمه روستایی و عشایری، بهداشت خانواده و نحوه جمع‌آوری و دفع پسماند‌ها را هم برگزار کرده‌ایم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید