• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24132
+
-

مادران معتاد زیر چتر حمایت « مهرآفرین»

موسسه خیریه مهرآفرین با ارائه خدمات مختلف از مادران معتاد و کودکان کار حمایت می‌کند

جامعه
مادران معتاد زیر چتر حمایت « مهرآفرین»

 زهرا هادی لو| زنجان - خبرنگار:
 
در یک سال گذشته بیش از 1300 نوزاد از مادران معتاد در کشور شناسایی شده‌اند، نوزادانی که خودشان نیز درگیر اعتیاد و مواد مخدر هستند.طبق آمارهای رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر نزدیک به 3 میلیون معتاد در کشور داریم که از این تعداد حدود 10 درصد را معتادان زن تشکیل می‌دهند، به عبارتی آمار اعتیاد زنان در آخرین شیوع شناسی مصرف مواد مخدر حکایت از آن دارد که به‌طور تقریبی 196 هزار زن معتاد در کشور داریم که البته عمده مواد مصرفی‌شان هم آمفتامین‌هاست. مواد محرکی که منجربه نارسایی قلبی و رشد ناقص ذهنی و جسمی جنین شده و بیشترین آسیب را به دستگاه ریوی نوزاد وارد می‌کند. با این حال هر چه مربوط به زنان معتاد باردار، نوزادان معتاد، نوزادان بدسرپرست و نوزادان درگیر والدین آسیب‌دیده و کارتن خواب هست همه آمارهای غیر رسمی است که هیچ مسئولی رقم مستندی در این باره اعلام نمی‌کند.

با تمام راهکارهای دولتی برای کاستن این آمار و معضلات ناشی از آن، باید به این نکته اشاره کرد که هر ساله بر تعداد مادران معتاد افزوده می‌شود، مادرانی که بیشتر آن‌ها به وسیله همسرانشان در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند و باید حداقل بار یک نوزاد را نیز بر دوش بکشند، این بار گاهی چنان سنگین می‌شود که برخی از آن‌ها تصمیم می‌گیرند کودک خودرا در بیمارستان رها کنند و او را به دست سرنوشت بسپارند. در کنار اقدام‌های دولتی موسساتی وجود دارند که به کار کاهش آسیب‌های اجتماعی همت گمارده‌اند و به چنین افرادی کمک می‌کنند یا به آغوش زندگی سالم برگردند یا این‌که به دلیل تامین معیشت بیش از این در دام آسیب‌های دیگر قرار نگیرند.


موسسه مهرآفرین

«مهرآفرین» یکی از موسسات خیریه است که برای توانمندسازی و پشتیبانی از مادران و کودکان نیازمند و آسیب‌پذیر‌(بی‌سرپرست و بد‌سرپرست) و کودکان بازمانده از تحصیل به‌خصوص کودکان کار و خیابان برخاسته و شعبه استان زنجان این موسسه از بهمن ماه سال پیش راه‌اندازی شده است.
«فاطمه وفائیان» مدیر این موسسه است. وی در گفت گو با همشهری در مورد اقدامات این موسسه می‌گوید: در این مدت از فعالیت موسسه 12 مادر معتاد و بدسرپرست و بی‌سرپرست را شناسایی کرده‌ایم.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه مادران معتاد را شناسایی می‌کنید؟ اظهار می‌کند: بیشتر این افراد از طریق علوم پزشکی و هنگامی که به بیمارستان برای زایمان مراجعه می‌کنند معرفی می‌شوند.


نوزادان معتاد

وفائیان در ادامه به نوزادان معتاد اشاره می‌کند و می‌افزاید: 50 درصد از نوزادان معتاد بعد از سم‌زدایی زنده می‌مانند، البته اغلب نوزادی زنده می‌ماند که مادرش ماده خطرناک مصرف نکرده باشد. مدیر موسسه مهرآفرین در ادامه بیشترمادران معتاد را دهه هفتادی می‌داند و عنوان می‌کند: بیشتر آن‌ها کم‌ سن هستند و گرایش به مصرف هروئین دارند.  وی در مورد طبقه اجتماعی آنان اظهار می‌کند: بیشتر این زنان از طبقه اجتماعی پایین هستند که ازدواج‌های موفقی نداشته‌ و به وسیله همسرانشان در دام اعتیاد افتاده‌ یا این‌که بعد از طلاق به این راه کشیده شده اند.


توانمندسازی مادران

وفائیان به موضوع توانمندسازی مادران اشاره می‌کند و می‌گوید: اجرای برنامه توانمندسازی این افراد یکی از اهداف این موسسه است، اما باید گفت افراد معتاد نمی‌توانند از پس مسئولیت و کار برآیند، بنابراین ابتدا تا جایی که می‌توانیم شیر خشک و ارزاق به آن‌ها ارائه می‌دهیم و اگر تمایل به ترک اعتیاد داشته باشند آن‌ها را به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌کنیم.


کمپ ترک اعتیاد بانوان

وفائیان سپس با گلایه از نبود کمپ ترک اعتیاد برای بانوان بیان می‌کند: بیشتر این افراد نیاز به مشاوره و محلی برای ترک اعتیاد دارند که متاسفانه چنین محلی در زنجان وجود ندارد. اکنون 2 نفر از مادران معتاد تحت پوشش موسسه در زنجان توانسته‌اند اعتیاد را ترک کنند.

مدیر موسسه مهر‌آفرین ادامه می‌دهد: بسته‌های حمایتی برای کودکان و مادران معتاد و کودکان کار از دوران شناسایی ارائه می‌شود.وی در پاسخ به این سوال که چنین اقداماتی تا چه حد می‌تواند در کاهش آمار مادران معتاد نقش داشته باشد، اظهار می‌کند: همین که یک نفر را بتوانیم از دام اعتیاد رهایی ببخشیم یا مادری را که نمی‌تواند شیر به فرزندش بدهد، با تامین شیرخشک یاری کنیم برای ما یک دنیا ارزش دارد.


کودکان کار

وفائیان در ادامه به حمایت از کودکان کار و خیابانی در شهر زنجان اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر 12 کودک کار در زنجان شناسایی شده‌اند که بیشتر از محله بی‌سیم و اسلام‌آباد هستند و 50 درصد این کودکان دارای پدر معتاد هستند یا پدر ندارند.


خوابگاه شبانه‌روزی

مدیر موسسه مهر‌آفرین به موضوع نبود خوابگاه برای زنان معتاد اشاره و خاطر نشان می‌کند: در تهران 12 سال است که موسسه مهر‌آفرین فعالیت می‌کند و توانسته خدمات خوبی ارائه دهد، در آن شهر خوابگاه برای این افراد در نظر گرفته شده اما در زنجان چنین محلی نیست.


 حمایت خیران زنجانی

«فاطمه وفائیان» مدیر موسسه مهر‌آفرین در مورد حمایت خیرین زنجانی می‌گوید: مشارکت‌های خیرین زنجانی به دلیل نوپا بودن شعبه زنجان و تبلیغات ناکافی محدود است، با این حال تعلق گرفتن بخشی از فطریه به افراد تحت پوشش و رایزنی‌هایی که با داروخانه‌ها برای تخفیف در گرفتن مبلغ شیر خشک یا ارائه رایگان آن انجام شده تا حدود زیادی مشکلات را رفع کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید