• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24130
+
-

جذب سرمایه از بورس

رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی: حضور شرکت‌های بیمه بین‌المللی برای پوشش حمایتی از سرمایه‌گذاران الزامی است

گزارش
جذب سرمایه از بورس

محمد منزه| اصفهان- خبرنگار:

توسعه پایدار در شرایط کنونی اقتصاد، به راهکارهای گوناگونی نیاز دارد. به طور قطع، پس از امنیت سیاسی کشور، می‌توان به جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تقویت سرمایه‌گذاری داخلی برای پیشرفت طرح‌های مختلف چشم دوخت. در این  زمینه، با تصویب دولت، مشوق‌های متعددی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران مهیا شده و حمایت‌های لازم از طرف سرمایه‌گذاران خارجی انجام شده است. گفته می‌شود حمایت از جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اولویت مهم دولت است زیرا با فراهم شدن زمینه‌های مساعد برای حضور این سرمایه‌گذاران، بستر تحول در کشور ایجاد خواهد شد.

نمونه این حمایت نیز که در استان رقم خورد، بهره‌برداری از پورتال سرمایه‌گذاری اصفهان بود. هفته گذشته این درگاه سرمایه‌گذاری با ارائه 5 مجوز سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی، تولیدی و گردشگری در اصفهان کار خود را آغاز کرد. اما برای آن که بتوان در مورد عملکرد این طرح و میزان موفقیتش در جذب سرمایه‌گذار نظر قطعی داد، باید زمان مناسبی بگذرد. درباره جذب سرمایه‌گذار در استان همچنان چالش‌هایی وجود دارد و البته کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی در این زمینه می‌تواند بسیار راهگشا باشد.


کمبود منبع مالی بزرگ‌ترین چالش پروژه‌های بزرگ استان

 «قاسم‌علی جباری»، رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری، تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان، درباره جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به همشهری می‌گوید: بزرگ‌ترین چالش پروژه‌های بزرگ در استان، کمبود منابع مالی است که با بهره‌گیری از منابع خارجی، ابزارهای مالی، صندوق‌های توسعه و مشارکت بخش‌خصوصی، می‌توان این مشکل را برطرف کرد.
وی اظهار می‌کند: تاکنون سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی در کشور صورت گرفته، اما در اختیار تولید و صنعت و بخش خصوصی نبوده است. مشکلات بانکی و آشنا نبودن فعالان اقتصادی با دیگر روش‌های تأمین مالی، باعث شده تأمین مالی برای واحدهای تولیدی جدید، مهم‌ترین مشکلی باشد که بخش‌های مختلف اقتصادی با آن روبه‌رو هستند. ارائه سرمایه با رویکرد مشارکت عمومی، از مناسب‌ترین روش‌های تأمین مالی است که تا بیش از چند برابر بانک‌ها به سرمایه‌گذاران این بخش سود پرداخت کرده است.

رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان، تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان در مورد اقدامات این اتاق برای جذب سرمایه‌گذاران بیان می‌کند: 145 طرحی که کمیسیون سرمایه‌گذاری در استان در نظر گرفته به بیش از 16 میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد؛ در حالی ‌که هنوز امکان فراهم کردن این مقدار پول فراهم نشده است. به گفته وی اتاق بازرگانی برای رشد اقتصاد کشور و چیره شدن بر شرایط کنونی از دانش افراد و متخصصان حوزه‌های گوناگون استفاده می‌کند تا با ارائه راه حل بتواند مشکلات را برطرف کند.

وی ادامه می‌دهد: اتاق بازرگانی به دنبال راهی برای تأسیس صندوق در استان است که به جذب و استفاده سرمایه‌ها با نگرش تأمین سرمایه واحدهای اقتصادی و تولیدی در بخش‌های مختلف منجر شود که این موضوع در حال پیگیری است؛ ما به فکر ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستیم که از طریق بورس سرمایه را تأمین کنند. در همین زمینه، حضور شرکت‌های بیمه بین‌المللی برای پوشش حمایتی از سرمایه‌گذاران الزامی است.


افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد

جباری با اشاره به سهم بخش خصوصی از اقتصاد کلان کشور تصریح می‌کند: با توجه به این‌که اکنون سهم بخش خصوصی در اقتصاد کلان کشور 30 درصد است تا زمانی که این میزان به 50 درصد نرسد، همچنان مشکلات ادامه خواهد داشت. در سال 91 صادرات استان یک میلیارد و 400 میلیون دلار بود و در سال 96 این میزان به یک میلیارد و 540 میلیون دلار رسیده است؛ این در حالی است که 65 درصد این محصولات به فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، 25درصد به محصولات فولادی و فقط 10 درصد به سایر بخش‌های اقتصادی اختصاص دارد.

رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری، تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان در ارتباط با گام اول برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در کشور و استان می‌گوید: پیشتاز سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور و استان، بهبود فضای کسب و کار است؛ زیرا سرمایه‌گذاران با توجه به وجود شرایط و زمینه‌های مناسب، حمایت‌های لازم را از طریق قانون و دستگاه‌های دولتی و سایر مراجع و مشوق‌های مربوطه، به سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی ترغیب خواهد شد. در غیر این صورت، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در جاهای دیگر به کار گیرند.


فراهم کردن فضای کسب و کار

جباری در ادامه صحبت‌های خود می‌افزاید: بر اساس قانون، اتاق‌های بازرگانی رسالت دارند با بررسی موانع و مشکلات و رفع آن‌ها از راه‌های گوناگون، فضای کسب و کار را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم کنند. بر همین اساس، اتاق بازرگانی اصفهان تصمیم به ایجاد کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری، تأمین مالی و توسعه روابط خارجی گرفت. رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری ادامه می‌دهد: کمیسیون فوق نیز با تشکیل جلسات کارشناسی با حضور صاحب‌نظران مختلف و بررسی‌های لازم، به ایجاد 7 کمیته در حوزه‌های تخصصی از جمله کمیته جذب و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی، جذب و توسعه سرمایه‌گذاری خارجی، بورس و بانک و بیمه، صیانت و حمایت از سرمایه‌گذاری، بررسی موانع سرمایه‌گذاری و توسعه روابط تجاری و اقتصادی خارجی و نمایشگاه‌ها اقدام کرد.

وی اظهار می‌کند: هرکدام از این کمیته‌ها از فعالان اقتصادی، مشاوران، صاحب‌نظران و بخش‌های مختلف اقتصادی، اعم از بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی، تشکیل شده که با تشکیل جلسات منظم، موضوع‌های مربوط به کمیته را بررسی می‌کنند و نتایج آن را به کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری، تأمین مالی و توسعه روابط خارجی ارائه می‌دهند تا در نهایت، به هیأت رئیسه اتاق منتقل شود. این کمیسون، به دنبال جهش نیست، بلکه توسعه پایدار را دنبال می‌کند تا با همکاری سازمان‌های دولتی، امکان توسعه استان را فراهم سازد.


ارتقای کیفیت زندگی مردم استان با جذب سرمایه‌گذار

رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان با بیان این که تأمین مالی و توسعه روابط خارجی از مأموریت‌های اصلی کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری است، عنوان می‌کند: در همین زمینه، مأموریت اصلی کمیسیون، ارتقای کیفیت زندگی مردم استان با جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی برای راه‌اندازی، اجرا و تکمیل پروژه‌های بزرگ در نظر گرفته شده توسط خبرگان امر است.

«قاسم‌علی جباری» ادامه می‌دهد: همچنین، توسعه سرمایه‌گذاری داخلی از طریق کارآفرینی و حمایت از استارت‌آپ‌ها، استفاده از همه ظرفیت‌های استان برای آماده‌سازی بستر جذب سرمایه، رفع موانع سرمایه‌گذاری و جلوگیری از خروج سرمایه‌های استان انجام می‌شود. همچنین سیاست‌گذاری‌های مالی، آموزش فعالان اقتصادی در مورد روش‌های تأمین مالی، فرهنگ‌سازی اجتماعی برای ترسیم چهره‌های صحیح از کارآفرینی و کار در جامعه بخش دیگری از اقدامات است. راهیابی به بازارهای جدید از طریق تعامل با بازرگانان و خبرگان بخش خصوصی و دولتی کشورهای هدف و ارائه راهکارهای مشاورها برای نقد و تحلیل مؤثر سیستم پولی و بانکی، از اهداف و وظایف این کمیسیون است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید