• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24127
+
-

گرانی همراه با رکود؛ بیماری جدید بازار

با اینکه رکود نسبی بر بازار حاکم شده اما قیمت برخی کالاهای ضروری در حال افزایش است و کارشناسان معتقدند که مشکل اصلی نوسان نرخ ارز است

گزارش
گرانی همراه با رکود؛ بیماری جدید بازار

میثم مالمیر|  قزوین - خبرنگار:

 چندی پیش بازار از چنان التهابی برخوردار بود که گویا به قول معروف آخرالزمان شده است. اکنون مدت 3هفته است که مجددا رخوت و رکود به بازار برگشته و به قول کارشناسان اقتصادی، گران‌فروشان اخیر حالا باید ضرر بدهند. چون از نظر علم اقتصاد، زمانی که رونق اقتصادی شکل نگیرد و میزان تولید و درآمد رشد چندانی نداشته باشد، افزایش قیمت‌ها حبابی  است و تنها باعث می‌شود تا تورم کاذبی در جامعه ایجاد شود و اساسا در پی آن کاهش توان خرید مردم و رکود بر بازار شکل می‌گیرد.

از اواسط فروردین سال جاری تا قبل از فرارسیدن تیرماه، قیمت مسکن و خودرو به سرعت در حال افزایش بود و همین سبب شده بود تا افرادی که مالکند با ارزش افزوده مواجه شوند و درعوض اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه فرسنگ‌ها با خرید محصولات فاصله بگیرند. اینکه آیا نرخ ارز بر بازار تاثیر گذاشته یا خیر، مسئله‌ای است که باید از متولیان مربوطه سوال کرد؛ هر چند پاسخ اکثر آنها مثبت است. اگر تاکنون شاهد افزایش قیمت مسکن، خودرو و سکه در بازار بودیم، حالا زمزمه‌های افزایش قیمت مرغ به گوش می‌رسد.


رکود مسکن و خودرو؛ محصول گرانی‌های اخیر

«فریده تقی‌لو» ساکن شهر قزوین در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون قیمت مسکن  افزایش است و اکنون نزدیک به 3 هفته است که بازار مسکن راکد شده و قیمت‌هایی که افزایش یافته بود، قصد پایین آمدن ندارد. سال گذشته اگر می‌توانستم با 30 میلیون در بلوار آزادگان و نوروزیان یک منزل 75 متری رهن کنم، اکنون با توجه به افزایش رهن و قیمت مسکن، با این قیمت تنها می‌توان به خرید واحد زیر 60 متر فکر کرد. لذا مجبور شدیم با صاحبخانه فعلی به توافق برسیم و با اندک افزایش رهن منزل فعلی را رها نکنیم.
«مرتضی اردکی» ساکن اقبالیه در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: چندماه پیش قصد خرید یک دستگاه خودرو را داشتم که ناگهان متوجه شدم اختلاف قیمت شدیدی در بازار و تولید کارخانه وجود دارد به طوری که قیمت یک دستگاه خودرو SD یا پرشیا در شرکت با آنچه در بازار آزاد به فروش می‌رسد نزدیک به 15 میلیون تومان اختلاف دارد. درنتیجه عده‌ای از دوستانم برای کسب سود بیشتر به خرید خودرو در تعداد بالا و عده‌ای نیز برای فرار از این بازار نابسامان به پیش‌فروش خودروهای ایران خودرو و سایپا  اقدام کردند. به نظر می‌رسد اکنون خرید خودرو در بازار آزاد به‌صرفه نیست و باید تا آرام شدن بازار از خرید هرگونه وسیله نقیله خودداری کرد.


مرغ گران می‌شود!

چندی پیش بود که یکی از موضوعات جالب توجه در استان قزوین، کاهش قیمت مرغ در واحدهای صنفی بود و همین مسئله باعث شد تا با چند تن از مغازه‌داران صحبت کنیم. «سید جعفر مردانیان» از پیشکسوتان بازار مرغ و گوشت در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: هر کیلو مرغ در حال حاضر در بازار نزدیک به 6 هزار و 700 تا 7 هزار و 200 تومان به فروش می‌رسد، اما این قیمت پابرجا نیست و تا اوایل شهریور قیمت دام و طیور افزایش پیدا می‌کند.
رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان استان قزوین ضمن تایید این پیش‌بینی افزایش قیمت می‌افزاید: ارزان بودن قیمت مرغ در حال حاضر مربوط به حجم بالای جوجه‌‌ریزی در گذشته  است و اکنون به طور طبیعی با انباشت مرغ در مرغداری‌ها، قیمت‌های پایینی را در بازار شاهدیم. اما با توجه به افزایش نهاده‌های دامی و طیور و گران شدن قیمت دانه که قبلا 2هزارتومان بود اما اکنون به بیش از 3 هزار و 500 تومان رسیده، با افزایش قیمت مرغ در 2 ماه آینده روبه‌رو خواهیم شد.
«اکبر آقاجانی» می‌گوید: مرغ در 6 ماه گذشته با افزایش قیمت چندانی روبه‌رو نبود و اکنون با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی کلان در جامعه، این افزایش قیمت ضروری است.


کالاهای ضروری افزایش قیمت نداشت

معاون اقتصادی استاندار در گفت‎وگو با همشهری می‌گوید: برخی از گرانی‌ها مثل خودرو و مسکن،  تحت تاثیر از مسائل و سیاست‌های کلان در کشور است و نمی‌توان برای علت آن، به دنبال معلول استانی بود. اما مدیریت اقتصادی استان از ابتدای سال تاکنون تمام تلاش خود را به کار گرفته تا از افزایش قیمت کالاهای ضروری جلوگیری کند. به عنوان مثال در  بازار گوشت، مرغ، برنج، روغن، شکر و غیره افزایش قیمت نداشتیم.
«منوچهر حبیبی» تاکید می‌کند: در ستاد تنظیم بازار قیمت اجناس ضروری مرتب رصد می‌شود و اگر واحد صنفی یا اشخاصی قصد گران کردن کالایی را داشته باشند که بدون تصویب اصناف و سازمان صنعت و معدن باشد، مورد پیگرد قانونی تعزیرات قرار خواهند گرفت.


مشکل اصلی قیمت ارز است

رئیس اتاق اصناف استان قزوین در واکنش به مشکلات موجود در بازار می‌گوید: عامل اصلی مشکلات در بازار را باید در اوضاع نابسامان برنامه‌های اقتصادی در امور ارزی جست‌وجو کرد. چون با اعلام دلار 4200 تومانی در بازار، عملا هیچ اتفاقی نیفتاد و هزینه‌های بازار و هزینه‌ها و تولیدات کارخانه‌ها با این رقم تطبیق پیدا نکرد. حتی تولیدات کارخانه‌ها که هزینه‌های کارگر و مصارف دیگر آن بر اساس ریال است، اکنون در بورس کشور سهام را به قیمت دلار آزاد به فروش می‌رسانند و اینجاست که خبری از دلار 4200 تومانی نیست. همین موضوع تنش‌ها را در بازار افزایش می‌دهد و اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند، بازگرداندن تب بازار به حالت اولیه کار بسیاردشواری است.

«محمد فرج‌زاده‌ها» تاکید می‌کند: گرانی در بازار هم به ضرر مردم است و هم به ضرر اصناف؛ چون علم اقتصاد می‌گوید که هرچه قدر گرانی در بازار داشته باشیم، به همان میزان رکود در بازار افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر در کنار گرانی باید شاهد رونق اقتصادی و خارج از شدن از رکود باشیم تا مردم بتوانند قدرت خرید داشته باشند. اما اکنون پدیده‌ای که در بازار شاهد هستیم، نشان می‌دهد با وجود بیکاری و نبود اشتغال مناسب، افزایش قیمت صورت گرفته و این یعنی مردم از بازار فاصله خواهند گرفت و هر دو قشر، یعنی اصناف و مردم از این موضوع متضرر خواهند شد.
وی در پایان اظهاراتش یادآور شد: در مدت گذشته، که بازار به تب و تاب افتاد، خیلی از سرقفلی‌های تجاری نیز بالا کشید و برخی از اصناف از روی اجبار شغلشان را از دست دادند. بر همین اساس اصناف به دنبال این هستند که برعکس وضع موجود اجناس ارزان شود تا مردم با قدرت خرید بیشتر، از بازار استقبال کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید