• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24119
+
-

فرودگاه‌های اردبیل روی باند توسعه

فرودگاه پارس آباد در پیشرفت و توسعه همه جانبه دشت مغان نقش بسزایی داشته است

زیرساخت
فرودگاه‌های اردبیل روی باند توسعه

 پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:

در عصر حاضر حمل و نقل هوایی در روابط جوامع، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت های اقتصادی و نظامی و تسریع کارهای حیاتی نقش حساسی برعهده دارد. دراین بین فرودگاه ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می‌دهند و در واقع زیربنایی ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می‌شوند.

اکنون با توجه به اهمیت فرودگاه ها در جابه جایی مسافران و درگیر بودن مسایل اقتصادی، صنعتی و گردشگری لازم است نگاه ویژه ای به وضعیت استان اردبیل به لحاظ وضعیت فرودگاه ها داشته باشیم، چراکه اردبیل هنوز به شبکه ریلی متصل نشده است و جاده های ارتباطی آن نیز با مرکز کشور وضعیت چندان مناسبی ندارد و جاده سرچم راه زیادی تا چهار بانده شدن به عنوان راه ارتباطی با مرکز کشور دارد.  دراین میان فرودگاه می‌تواند راه ارتباطی مناسبب برای اهالی استان باشد، اما 2 فرودگاه اردبیل درگیر مشکلات و محدودیت های پرواز و پارس‌آباد درگیر وعده ها برای راه اندازی مجدد است.


مکان فرودگاه اردبیل

حدود سال‌های ۱۳۵۶ بود که مطالعات اولیه ساخت فرودگاه در اردبیل کلید خورد. پیشنهادهای متعددی برای مکان‌یابی فرودگاه اردبیل بررسی شد و در نهایت به خواست یکی از مسئولان وقت، از قضا فرودگاه اردبیل دریکی از مه‌گیرترین مناطق اردبیل و درست در بالای گردنه اغلب مه‌آلود حیران در سال ۱۳۷۰ ساخته شد. قرارگیری فرودگاه اردبیل در موقعیت جغرافیایی نامطلوب موجب شده است تا هزینه‌های قابل‌توجهی برای تجهیز این فرودگاه صرف شود تا بخشی از تأخیر پروازها به واسطه امکانات جبران شود.

هرچند مدیرکل فرودگاه‌های استان معتقد است نمی‌توان در هیچ نقطه از اردبیل زمینی به این وسعت تملک کرد، اما برخی کارشناسان معتقدند در محور اردبیل – مشگین شهر و اردبیل- خلخال زمین مناسب برای احداث فرودگاه وجود دارد.

«سیدفخرالدین هاشمی» می‌گوید که نمی‌توان مکان فرودگاه را تغییر داد و باید با تجهیز فرودگاه فعلی به نیازهای موجود پاسخ داد. لازم به ذکر است «منصور حقیقت پور» رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس نهم گفته بود جابجایی فرودگاه اردبیل 4 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.


عملی نشدن طرح جامع فرودگاه

فرودگاه اردبیل با در اختیار داشتن هزارو 200هکتار اراضی مناسب از موقعیت خوبی برای تبدیل شدن به شرکت شهر فرودگاهی برخوردار است، اما با گذشت نزدیک به 27سال از بهره‌برداری آن هنوز بخش عمده زمین‌ها سندی به نام فرودگاه ندارند. طرح جامع فرودگاه اردبیل در سال 93 با نگاه به ایجاد شهر فرودگاهی تصویب شد. ارتقای خدمات فرودگاهی، خدمت‌رسانی به مردم و درآمدزایی برای فرودگاه از جمله مزایای تاسیس شرکت شهر فرودگاهی است که گویا همچنان باید اهالی استان چشم به راه این طرح باشند. نبود مطالعات کارشناسی صحیح در مورد محل احداث این فرودگاه تا مشکلات و کمبودهای مربوط به تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری، لغو پروازها، تاخیر در پروازها و مسایل این چنینی از سال ها پیش درباره این فرودگاه نقل محافل مردمی و کارشناسی بوده و هنوز هم در مواردی ادامه دارد.


راه اندازی فرودگاه پارس آباد

فرودگاه پارس آباد نیز به عنوان قدیمی ترین فرودگاه استان اردبیل، در سال 1352 یعنی حدود 44 سال پیش تاسیس شد و هدف از آن نشست و برخاست هواپیماهای سبک ATR برای پشتیبانی از نیازهای شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بود و قرار بود با توسعه آن زمینه برای نقل و انتقال محصولات کشت و صنعت فراهم شود. با این حال توسعه این فرودگاه کوچک متوقف ماند تا اینکه درسال 1381 از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان منفک شد و برای توسعه بیشتر در جهت خدمت رسانی به عموم مردم، تحویل شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور شد. مسئولان وقت استان قول داده بودند حداکثر تا پایان سال91 نشست و برخاست پروازهای فوکر100 ازطریق فرودگاه پارس‌آباد امکان‌پذیر شود که در آن زمان این وعده محقق نشد تا اینکه دهه فجر سال گذشته هواپیما بر فراز آسمان این شهر به پرواز درآمد اما تعداد پرواز آن محدود بوده و فقط هفته‌ای دو روز به مقصد تهران و بالعکس است.


اهمیت فرودگاه در قطب کشاورزی استان

فرودگاه پارس آباد در پیشرفت و توسعه همه جانبه دشت پهناور مغان که سالانه بیش از 30نوع محصول کشاورزی درآن کشت می شود نقش بسزایی داشته است.
اهالی پارس آباد معتقدند فرودگاه فعال و پررونق و انجام پرواز به صورت مرتب و منظم از نیازهای جدی این منطقه است و خواستار اجرای پروژه های توسعه ای در فرودگاه این شهرستان مرزی هستند. «نادر تیمورپور» از فعالان اجتماعی شهرستان پارس آباد با بیان اینکه گسترش و رونق فرودگاه این شهر، کمک زیادی به رشد و پیشرفت همه جانبه دشت مغان می‌کند، می‌گوید: متاسفانه روند توسعه این فرودگاه در 15سال گذشته بسیار کند بوده است و مدام وعده هایی را می‌شنویم که هیچ‌کدام عملی نمی شوند و منجر به باورسوزی اهالی شده است. وی با بیان اینکه  فرودگاه پارس آباد به موازات و متناسب با ظرفیت ها و قابلیت های این شهرستان رشد نیافته است، می گوید: مردم انتظار دارند دولت با توجه ویژه خود به انتظار طولانی برای آماده‌سازی این فرودگاه برای نشست و برخاست هواپیماهای مسافربری پایان دهد.


تاکید بر توسعه فرودگاه های استان

استاندار اردبیل خواستار توسعه فرودگاه اردبیل متناسب با گردشگری و سرمایه گذاری استان شد.  «اکبر بهنام جو» با تاکید بر اینکه ضروری است بخش CIP در این فرودگاه ایجاد شود، برای تامین اعتبار لازم برای تجهیز بخش VIP فرودگاه اردبیل نیز قول مساعد می دهد. وی با بیان اینکه با هزینه قابل توجهی فرودگاه پارس آباد تکمیل و آماده بهره برداری است، عنوان می‌کند: باید هماهنگی و مذاکرات لازم برای دایر کردن ردیف پروازی در این فرودگاه به سرعت انجام شود تا به زودی شاهد فعالیت فرودگاه شمال استان باشیم. بهنام جو با اشاره به قول مساعد رئیس سازمان هواپیمایی کشور برای تبدیل فرودگاه اردبیل به هاب هواپیمایی شمالغرب کشور خواستار پیگیری آن از طریق اداره کل فرودگاه های استان شد.


وضعیت فعلی فرودگاه‌ها

مدیرکل فرودگاه‌های استان اظهارمی‌کند: در حال حاضر پروژه های عملیات عمرانی فرودگاه اردبیل ازجمله بهسازی باند 33-15 فرودگاه و پروژه سالن ترمینال جدید فرودگاه و ترمینال حجاج درحال ساخت است. «سیدفخرالدین هاشمی» می‌افزاید: اعتبار بیش‌از 100میلیارد تومان به پروژه بهسازی باند فرودگاه اختصاص یافته است و قراراست تا 18ماه دیگر این باند به بهره برداری برسد.  وی می افزاید: علاوه بر این رقم 60میلیارد تومان نیز برای ترمینال جدید فرودگاه اردبیل اختصاص یافته است که مهر ماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید