معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نرخهایی که اخیرا برای عوارض چند آزادراه مصوب شده با نرخهای محاسبهشده فاصله بسیاری دارد، گفت: عدد و رقمی که بتواند هزینه نگهداری را پوشش دهد حداقل دوبرابر نرخهایی است که مصوب شده و این نرخ تنها میتواند ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینهها را پوشش دهد؛ بنابراین میتوان محاسبه کرد که چقدر نرخ عوارض در طول این سالها پایین بوده است.
رضا اکبری، سرپرست سازمان راهداری و حملونقل جادهای به ایسنا گفت: نرخ عوارض 5 آزادراه دولتی 5-4سال تغییر نکرده بود ولی در این مدت هزینه پروژههای عمرانی و هزینه نگهداری بهشدت افزایش یافته بود؛ بنابراین شورای اقتصاد تصمیم گرفت نرخ عوارض این آزادراهها را افزایش دهد تا درآمد حاصل از آن خرج نگهداری و تعمیر همان آزادراهها شود. ۲۸ آبانماه شورای اقتصاد افزایش نرخ عوارض 5 آزادراه کشور را تصویب کرد. افزایش نرخ عوارض اما برای بسیاری این سؤال را ایجاد کرد که چرا بهطور مثال یکباره نرخ عوارض(تهران - قم) از ۱۲۰۰تومان به ۱۵هزار تومان رسید و چرا این افزایش قیمت پلکانی و در طول چندسال گذشته اعمال نشد؟
سرپرست سازمان راهداری و حملونقل جادهای تصریح کرد: این 5 آزادراه برای نگهداری به حدود ۵۰۰۰میلیارد تومان بودجه نیاز دارند. برخی روکش آسفالت سراسری و برخی نیز روکش آسفالت مقطعی نیاز دارند.
باید عوارض آزادراهها را گرانتر میکردیم
در همینه زمینه :