• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24099
+
-

پول، پارو و توپ فوتبال

پیوستن وحید امیری به ترابزون اسپور به عنوان بازیکن آزاد، برای پرسپولیس هیچ سودی نداشته اما این بازیکن را در جمع گرانقیمت‌ترین ستاره‌های تاریخ فوتبال ایران قرار داده است. او در طول دو فصل، رقمی در حدود 14 میلیارد تومان را از باشگاه تازه‌اش دریافت می‌کند. این شاید آخرین قرارداد بزرگ ستاره‌ای باشد که ظرف چند سال از گهر زاگرس به پیراهن تیم‌ملی رسید و حالا فصل جدید را در اروپا طی خواهد کرد. قبل از امیری نیز، فوتبال ایران صاحب ستاره‌های گرانقیمت زیادی بود. 

    اشکان دژاگه
سال 2014، العربی قطر برای جذب اشکان 5/6 میلیون یورو به فولام پرداخت و 4 میلیون پوند نیز به خود این بازیکن پرداخت کرد. این بالاترین رقم قرارداد و بیشترین دستمزد دژاگه برای پیوستن به تیم بود. او در دوران حضور در فوتبال قطر آنقدر پول به‌دست آورد که عملا بیشتر از فوتبال، سرگرم زندگی و تجارت شد. 

    جواد نکونام
اوساسونا برای به‌خدمت گرفتن جواد نکونام از شارجه امارات، هزینه‌ای پرداخت نکرد. چرا که قرارداد نکونام با شارجه به پایان رسیده بود. استقلالی‌ها اما برای خرید این بازیکن از اوساسونا، 700 هزار یورو به حساب باشگاه اسپانیایی واریز کردند. ارزش جواد در سال‌های اوج به 8 میلیون یورو نیز رسید. 

    مهدی مهدوی‌کیا
هامبورگ برای جذب مهدی مهدوی کیا از پرسپولیس، 5/2 میلیون یورو هزینه به باشگاه پرسپولیس پرداخت کرد. موشک که در سال‌های پایانی در فهرست بالاترین حقوق‌های دریافتی باشگاه هامبورگ قرار داشت، با قراردادی آزاد به فرانکفورت منتقل شد و در این تیم نیز رقم جالب توجهی دریافت کرد. 
    علی کریمی 
قرارداد جادوگر با بایرن‌مونیخ آلمان هم یک قرارداد آزاد بود اما ارزش او در بازار تابستانی حدود 6 میلیون یورو تخمین زده می‌شد. کریمی بعدها در یک دوره کوتاه نیز برای شالکه به میدان رفت اما حقوق و مزایای این دوره، قابل قیاس با زمان حضور در ترکیب بایرن‌مونیخ نبود. 

    مسعود شجاعی
الشحانیه قطر برای به خدمت گرفتن مسعود شجاعی، هزینه 2/1 میلیون یورویی را پذیرفت. بهترین سال‌های مسعود در پامپلونای اسپانیا در لباس باشگاه اوساسونا رقم خوردند. جایی که خرید ستاره تکنیکی فوتبال ایران، 5/4 میلیون یورو برای هر تیمی هزینه به‌همراه داشت. 

    علیرضا جهانبخش
بهترین گلزن فصل گذشته لیگ هلند، فاصله زیادی با تبدیل شدن به گرانقیمت‌ترین ستاره تاریخ فوتبال ایران ندارد. برایتون برای جذب علیرضا بین 18 تا 20 میلیون یورو به آلکمار پرداخت می‌کند و احتمالا دستمزد ویژه‌ای را نیز برای این بازیکن در نظر می‌گیرد. خرید جهانبخش از نایمخن، دو میلیون یورو برای نایمخن هزینه داشت. 

    وحید هاشمیان
سال 2004 با یک انتقال 2 میلیون یورویی، بوخوم را به مقصد بایرن‌مونیخ ترک کرد. هلی‌کوپتر یک سال بعد با یک و نیم میلیون یورو از بایرن مونیخ به هانوفر منتقل شد. او 3 سال بعد با یک قرارداد آزاد، دوباره پیراهن بوخوم را بر تن کرد. 

    رحمان رضایی 
500 هزار یورو، رقم انتقال رحمان از مسینا به لیورنو بود. قراردادی که 12 سال قبل در سری آ بر سر مدافع ایرانی امضا شد. او چند سال درخشان را در فوتبال ایتالیا پشت سر گذاشت. 

    مهدی طارمی
پیوستن او به الغرافه قطر از پرسپولیس در پنجره زمستانی نقل و انتقالات، یک میلیون دلار سود برای باشگاه به‌همراه داشت. قطری‌ها برای خود طارمی نیز دستمزد خاصی در نظر گرفتند و تقریبا در حد و اندازه‌های مبلغ اهدا شده به پرسپولیس، به‌مهاجم ایرانی حقوق دادند. 

    مجتبی جباری 
هشت شاکی فوتبال ایران، آخرین سال‌های دوران بازی را در فوتبال قطر سپری کرد و مدتی کوتاه بعد از بازگشت به ایران، فوتبال را کنار گذاشت. زیدان آسیا یکی از پردرآمدترین فوتبالیست‌های لیگ قطر بود. ارزش مجتبی قبل از انتقال به لیگ قطر، نزدیک به یک میلیون یورو برآورد می‌شد. 

    گوچی
یک انتقال ماجراجویانه به چارلتون انگلیس، درست قبل از جام‌جهانی برای قوچان‌نژاد شکل گرفت. او موفق نشد با چارلتون به لیگ جزیره صعود کند اما بیشترین حقوقش را وقتی دریافت کرد که از تیم انگلیسی، به الکویت کویت قرض داده شد. دستمزدی نزدیک به پانصد هزار دلار برای6 ماه. 

    کریم انصاری‌فرد
دوران حضور در باشگاه اوساسونا، برای کریم انصاری فرد با موفقیت خاصی همراه نبود. او اما در پانیونیوس یونان احیا شد و المپیاکوسی‌ها مبلغ 400 هزار یورو را برای خرید این بازیکن هزینه کردند. تنها گلزن ایرانی جام‌جهانی 2018 فعلا با المپیاکوس تمرین می‌کند اما شاید به‌زودی با یک قرارداد ویژه به تیم دیگری بپیوندد.

    سردار آزمون
در هر تابستان، نام سردار آزمون به یک باشگاه بزرگ لینک می‌شود اما در عمل، ظاهرا این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد. او 270 دقیقه در جام‌جهانی بازی کرد اما بر خلاف انتظار استعدادیاب‌های اروپایی، ابدا درخشان ظاهر نشد. قیمت سردار بین 15 تا 20 میلیون برآورد می‌شود اما بعید به نظر می‌رسد او در این تابستان، شانسی برای جدا شدن از آغوش قربان بردی‌اف داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید