• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 6 دی 1396
کد مطلب : 2409
+
-

ربیعی اعلام کرد:

پرداخت ۷۰ درصد حداقل دستمزد به سه لایه از مردم

پرداخت ۷۰ درصد حداقل دستمزد به سه لایه از مردم

وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: با منابع ناپایدار، صندوق تأمین اجتماعی هم‌اکنون وضع ناخوشایندی را دنبال می‌کند. به گزارش ایسنا، علی ربیعی که برای پاسخ به سؤال حسن کامران نماینده اصفهان در مورد علت عدم‌اجرای بیمه کارفرمایان کشاورزی در مجلس حضور داشت، اظهار کرد: در جلسه غیرعلنی که طی یک‌ماه گذشته در مجلس داشتیم گزارشی از بحران‌ها و مشکلات تأمین اجتماعی و صندوق‌ها را ارائه کردم لذا بحث صندوق‌های بازنشستگی یکی از ابرچالش‌ها نه‌تنها برای این دولت، بلکه برای همه است.وی تصریح کرد: از ۱۸صندوقی که وجود دارد تنها یک صندوق داریم که می‌توانیم‌ آن را پایدار و اصلاح کنیم تا بتواند به وظایف خودش ادامه دهد. صندوق فولاد تنها یک بخش از مسئله صندوق‌های ماست لذا پایداری صندوق تأمین اجتماعی مسئله بسیار مهمی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین بیان کرد: ما باید صندوق‌های حمایتی و بیمه‌ای را از هم تفکیک کنیم. با منابع ناپایدار، صندوق تأمین اجتماعی وضع ناخوشایندی را دنبال می‌کند. در تلاش هستیم که به سمت چهار صندوقدار شدن برویم و یک صندوق را هم حمایتی قرار دهیم. وزیر کار در ادامه اظهار کرد: ما می‌توانیم هر کسی را با ۲۰سال سابقه بازنشسته کنیم، تصمیم نظام، دولت و مجلس همین است اما باید جایی باشد که این افراد را سر سفره دیگران ننشانیم لذا این مسئله بدان معناست که امروز از مستمری ناچیز کارگران تعهدات جدید ایجاد کنیم.

وی گفت: کل منابع سازمان تأمین اجتماعی در سال ۹۶، ۸۰ هزار میلیارد تومان باید باشد اما همین تعهدات هم هیچ وقت به‌دست ما نمی‌رسد. ربیعی ادامه داد: به‌عنوان مثال اعتباراتی که برای رانندگان، باربران و خادمین مساجد درنظر گرفته شده ۶۳۷ هزار میلیارد تومان است که بار مالی سالانه بیش از ۱۲۰۰میلیارد تومان دارد، در مورد قالیبافان نیز بار مالی ۱۳۰۰میلیاردی دارد و اعتباری که دیده شده یک دوم این میزان بار مالی هم نیست بنابراین به تخصیص هم که می‌رسد در حد صفر است، پولی وجود ندارد یا حتی در مورد معافیت سهم بیمه کارفرمایان نیز 2 هزار و ۵۰۰میلیارد تومان بار مالی دارد و مبلغ دیده شده حتی به ۳۰۰هزار تا هم نمی‌رسد.

وزیر کار افزود: در مورد اقشار خاص نیز از تعداد 2 میلیون نفر، بار مالی 3هزار میلیاردی دارد و این وضعیت را در مورد کارگران ساختمانی هم شاهد هستیم. وی خاطرنشان کرد: بیایید منابع را پایدار کنید، ما با این منابع موظف هستیم که به تعهدات عمل کنیم. صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی هم براساس قانون موظفند هر تعهدی که دارند درصورت تأمین منابع، آن تعهدات را اجرا کنند. ربیعی همچنین بیان کرد: 4 میلیون و ۴۰۰هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی داریم که از طرف ۴۰۶ نظام صنفی سراسر کشور معرفی شده‌اند. اگر تنها ۲۵درصد را با متوسط 2 کارگر بخواهیم پوشش دهیم بار مالی چیزی حدود 2هزار و ۴۶۱میلیارد تومان خواهد بود اما آن چیزی که به‌دست آمده تنها ۱۸میلیارد تومان است، چطور می‌توانیم با ۱۸میلیارد تومان این تعهدات را اجرایی کنیم. وزیر کار خاطرنشان کرد: اکنون که فصل بودجه است کمک کنید تا منابع پایدار شوند. بودجه پایدار درنظر بگیرید تا بتوانیم افراد زیادی را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهیم.

وی یادآور شد: اگر بنده بخواهم اقدامی غیر از آنچه پیش‌بینی شده انجام دهم همین شماها نقد می‌کنید که چرا پای تعهدات خود نمانده‌اید. مگر در مورد طرح تحول نبود که گفتید شما که منابع نداشتید چرا تعهد کردید. ربیعی همچنین بیان کرد: معتقدم که منابع پایداری را درنظر بگیرید و اگر بنده نتوانستم تأمین کنم شما از من سؤال کنید یا استیضاح کنید. وزیر کار همچنین در مورد بخش دیگر سؤال حسن کامران مربوط به تعهدات بیمه‌ای زنانی که همسران آنها فوت کرده‌ است، گفت: یک نفر حداکثر برای بیمه خود ۳۶میلیون تومان پول می‌پردازد اما بعد ما باید یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان در ازای آن پول بپردازیم و این میزان بار مالی واقعا سنگین است. وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران رو به سالمندی است، فرد سالمند نباید معلول شود، باید در دوران سالمندی سالم بماند. بنده درخواستم این است که شما در بودجه به این بخش کمک کنید.

پس از توضیحات وزیر، نمایندگان با ۶۹ رأی موافق، ۱۰۳رأی مخالف و ۱۱رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵نماینده حاضر پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده دانستند و به این ترتیب علی ربیعی بدون دریافت کارت زرد مجلس به محل کار خود بازگشت، البته نکته جالب توجه این بود که در روزهای گذشته زمزمه استیضاح او از سوی برخی نمایندگان به گوش می‌رسید.

افزایش کف حمایت اجتماعی دولت

همچنین روز گذشته سامانه پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی در مراسمی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌صورت همزمان در 31استان کشور افتتاح شد. به گزارش ایرنا، علی ربیعی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر تأخیر 20ساله در زمینه توجه به آسیب‌های اجتماعی افزود: بیشترین بار در حوزه آسیب‌های اجتماعی به لحاظ عملیاتی برعهده سازمان بهزیستی است. سامانه پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی، دانش ما را افزایش داده و کمک می‌کند تا تحلیل درست محتوایی از آسیب‌های اجتماعی و تفکیک عارضه از بیماری داشته باشیم. وی ادامه داد: غیر از رابطه سنتی بین فقر و طلاق، علامت‌های دیگری نیز وجود دارد به‌طور مثال بیشترین آمار طلاق در تهران مربوط به مناطق 16و 18نیست، بلکه بیشترین طلاق‌ها در مناطق 1، 2و 3تهران است و سامانه پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی به ما کمک می‌کند تا به‌صورت جغرافیایی مسائل را حل کنیم. وزیر رفاه یادآور شد: قبلا راهکارهایی برای کل کشور ارائه می‌دادیم درحالی‌که راه‌حل‌ها باید منطقه‌ای باشد. ربیعی افزود: به‌دنبال آن هستیم تا سامانه پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی علاوه بر ارائه ارقام و نمودار، تحلیل‌های کیفی هم داشته باشد. وی تأکید کرد: اورژانس اجتماعی، مراکز مشاوره و تمام مراکز مداخله‌ای آسیب‌های اجتماعی باید به این سامانه متصل شوند. وی تصریح کرد: امروز، مسائل اجتماعی از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار شده و دیگر تک‌علتی یا دو علتی نیست.

وزیر رفاه همچنین در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با فارس از اختصاص ردیف اعتبارات جدیدی در لایحه بودجه خبر داد و گفت: با این برنامه قرار است به سه لایه از جامعه ۷۰ درصد حداقل دستمزد داده شود و در حقیقت می‌خواهیم کف حمایت اجتماعی را افزایش دهیم. علی ربیعی گفت: بنا داریم با این سامانه، آسیب‌های اجتماعی را به‌صورت کمی و کیفی در محدوده جغرافیایی رصد کنیم و این کار زیربنایی پس از یک سال که به‌صورت پایلوت اجرا شد، در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود. وی درباره بیشترین آسیب‌های اجتماعی کشور گفت: هم‌اکنون اعتیاد بیشترین آسیب محسوب می‌شود و بیشترین عامل آن، ناامنی روانی است. آسیب‌هایی مانند عدم‌رضایت از زندگی که این به طبقه پایین اجتماعی هم مربوط نمی‌شود. به‌عنوان مثال، طلاق به جای اینکه در مناطق 16تا 18در پایتخت بیشتر باشد در مناطق 1، 2و 3بیشترین آمار را دارد که شاید به‌دلیل سبک زندگی و اتفاقات روزمره باشد. ربیعی در مورد خط فقر در کشور گفت: این یک مفهوم ذهنی است و ممکن است فقر قابلیتی در جامعه داشته باشیم، این فقر درآمدی یا در منطقه‌ای بیشتر احساس شود؛ به‌گونه‌ای که به‌نظر بنده فقر شهری بی‌رحمانه‌تر از فقر روستایی است زیرا در آنجا زندگی‌ها با هم مقایسه می‌شوند. او در مورد عدد و رقم این شاخص گفت: باید کف زندگی را ببینیم و برنامه‌ای در بحث لایحه بودجه داریم که به سه لایه از مردم 70درصد حداقل دستمزد داده شود.

وی تصریح کرد: در این برنامه، مددجویان امداد و بهزیستی، پشت‌نوبتی‌های بهزیستی، زنان سرپرست خانوار که دچار فقر شده‌اند، آسیب‌دیدگان اجتماعی مانند به زندان رفتن اعضای خانواده، بیماران صعب‌العلاج و روستاهایی که دچار آسیب هستند و حداقل‌بگیرهای بیمه‌های اجتماعی شناسایی شده‌اند. وزیر رفاه در مورد این سه لایه که قرار است 70درصد حداقل دستمزد را دریافت کنند، گفت: لایه پایین و کف جامعه آنهایی هستند که مانند سالمندان و معلولان، همیشه این درآمد را باید بگیرند، لایه دوم، افرادی هستند که به اندازه‌ای درآمد دارند اما حداقل را می‌گیرند و لایه سوم، افرادی هستند که در ظرف یک سال تحت پوشش قرار می‌گیرند، اما سپس توانمند شده و در طرح‌های اشتغال ما می‌روند. ربیعی گفت: با این برنامه جدید، یارانه افراد قطع نمی‌شود، بلکه می‌خواهیم کف حمایت اجتماعی را بالا ببریم.

وی با اشاره به برنامه جدیدی با همکاری صندوق رفاه امید ایرانیان گفت: همکاری با این صندوق و عملکرد آن مانند سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیست؛ چراکه ما در بودجه پیشنهاد کرده‌ایم در این صندوق غربالگری انجام شود، آزمون وسع می‌گیریم، این اطلاعات به پایگاه اطلاعات ایرانیان وصل می‌شود. وی در انتقاد به برنامه هدفمندی یارانه‌ها گفت: در‌واقع ما می‌خواهیم به‌صورت هدفمند برنامه هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنیم، ما فقط تا الان پول می‌پاشیدیم و بسیاری از اوقات فقر از بین نمی‌رفت. ربیعی در مورد بار مالی این برنامه گفت: 4هزار میلیارد تومان برای وضع فعلی درنظر گرفته شده که اگر این برنامه گسترش یابد، 30میلیون نفر را پوشش خواهیم داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید