• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24036
+
-

وزیر تنهایی در عصر زندگی مجردی

بیرون از ایران چه شیوه هایی برای کاهش آمار مجرد ها وجود دارد؟

سمیرا مصطفی‌نژاد

می‌گویند تنهایی به اندازه روزانه 15نخ سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است؛ این نتیجه پژوهشی علمی است که در سال 2017توسط «کمیسیون تنهایی» دولت بریتانیا منتشر شد و در همین راستا این کشور یکی از جالب‌توجه‌ترین رویکرد‌ها را نسبت به رفع مشکل تنهایی 9میلیون بریتانیایی در پیش گرفت و یک نفر را به‌عنوان وزیر تنهایی معرفی کرد. هدف از انتصاب وزیر تنهایی ایجاد سیاست‌هایی برای کمک به نسل کهنسال و جوان تنها در بریتانیا ست تا از آسیب‌های روانی شدید پدیده تنهایی بر جامعه کاسته شود. البته این به آن معنی نیست که مجرد بودن الزاما به معنی تنهایی است. تا سال2016 آمار مجردها در کشوری مانند آمریکا به 109میلیون نفر رسیده بود و در سال‌های اخیر، جامعه‌شناسان، بیشتر نه بر طول مدت‌ مجرد ‌ماندن افراد، بلکه بر اثرات مجرد‌ماندن همیشگی انسان‌ها متمرکز شده‌اند. مجرد ماندن برای طولانی‌مدت در بسیاری از نقاط جهان به معنی آغاز بحران کاهش جمعیت و افزایش نسل سالخورده است و دولت کشورهایی مانند ژاپن که با چنین بحرانی دست به گریبان هستند، چندان از این وضعیت دل خوشی ندارند؛ از این‌رو سیاست‌های حمایتی و تشویقی‌ای در پیش گرفته‌اند تا جمعیت جوان و مجرد، گرایش بیشتری به تشکیل خانواده و فرزند‌آوری پیدا کنند.

کاهش جمعیت ژاپن

پیش‌بینی دولت ژاپن نشان می‌دهد که جمعیت این کشور تا سال2060 یک‌سوم کاهش خواهد یافت. از این‌رو شینزو آبه- نخست‌وزیر ژاپن- قصد دارد با شناور ساختن ساعات کاری برای زنان، آینده کاری آنها را در زمان مادر شدن تضمین کند. آبه همچنین 3میلیارد ین بودجه را به ایجاد خدمات همسریابی در ژاپن اختصاص داده ‌است.

انگیزه مالیاتی

در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی که انگیزه جوانان برای ازدواج کردن یا مجرد ماندن، ریشه فرهنگی و اجتماعی ندارد، دولت سیاستی اقتصادی در پیش گرفته‌است و به‌ جای تشویق‌کردن مجرد‌ها برای تن‌دادن به ازدواج، به متاهل‌ها امتیازاتی داده ‌است که مهم‌ترین آن پرداخت مالیات کمتر به نسبت مجرد‌هاست. دولت آمریکا برای مجردها مالیات‌هایی سنگین‌تر از متاهل‌ها تعیین کرده ‌است؛ درحدی که نرخ مالیات یک آمریکایی مجرد بدون فرزند به نسبت مالیات شهروندان مجرد 35عضو «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» در رتبه هشتم قرار دارد. مجرد‌ها در بلژیک، آلمان، دانمارک، اسلونی، مجارستان، اتریش و ایتالیا نیز مالیاتی درحدود 2برابر فرد متاهل پرداخت می‌کنند.

پشتیبانی از خانواده

در کشورهای اروپایی و به‌ویژه کشورهای اسکاندیناوی، ازجمله سوئد، دولت‌ها با ایجاد حمایت‌های اجتماعی، تدوین قوانین سخاوتمندانه مرخصی با حقوق از کار برای زوج‌هایی که به تازگی بچه‌دار می‌شوند و ایجاد ثبات اقتصادی، مجرد‌ها را به ازدواج کردن تشویق می‌کنند و با ایجاد رفاه شغلی و اجتماعی برای زنان، آنها را به سوی بچه‌دار شدن سوق می‌دهند. بلغارستان نیز یکی از کشورهایی است که با مشکل کاهش شدید جمعیت دست به گریبان است. دولت بلغارستان سیاست‌هایی را برای مهار این مشکل در پیش گرفته‌است که بیشتر این سیاست‌ها روی افزایش آمار تولد و بهبود شرایط اقتصادی برای بازگشت جوانان به کشور متمرکزند؛ از آن جمله می‌توان به تخصیص کمک‌هزینه برای درمان ناباروری، ارائه خدمات نگهداری از کودک، پشتیبانی مالی خانواده‌ها و جوانان و تشویق بلغارها به بازگشت به کشور به‌واسطه تلاش برای ایجاد امنیت اقتصادی و بهبود فرصت‌های شغلی اشاره کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :