• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24018
+
-

یک ضرب‌در یک

احسان میزانی

«تنهایی» فاز خودش را دارد. حساب تنهاشدگان از تنهاماندگان جداست. کسانی که تنهایی را انتخاب کرده‌اند، سبک زندگی متفاوتی دارند. مجردها صاحبان اصلی این لایف‌استایل(شیوه زندگی) هستند و برای خود منطق و مرام خاصی قائلند. خیلی‌‌ها این سبک زندگی را به‌رسمیت نمی‌شناسند اما آنها از انتخاب خود دفاع می‌‌کنند. نزاع میان دسته اقلیت‌ها با لشکر اکثریت‌ها در این زمینه سابقه‌ای به میزان عمر بشریت دارد. برخی سنت‌ها و اعتقادها نیز فضا را برای مجردها تنگ کرده است و توصیه‌های دوستانه و پدرانه به آنها نیز تمامی ندارد.

درجه اهمیت تصمیمات در زندگی برای اطرافیان متفاوت است. خانواده درجه یک و نزدیکان روی جزئیات زوم می‌کنند اما هرچه نسبت آدم‌ها دورتر می‌شود لنز دوربین آنها از زندگی فاصله می‌گیرد و نقاط بزرگ‌تر را مورد هدف قرار می‌دهند. چند مقطع از زندگی آدم‌ها اما برای دورترین افراد هم مهم است. آنقدر این مقاطع در نگاه عُرفی جامعه بزرگ شده است که دیدن آنها از راه دور هم نیاز به دوربین ندارد؛آنقدر بزرگ که غریبه‌ها نیز سراغ آن را می‌گیرند. بعد از عبور از نوجوانی، اطرافیان فرهیخته‌تر وضعیت تحصیل و دانشگاه را جویا می‌شوند. در دوران جوانی اما اطرافیان فرهیخته و غیرفرهیخته سؤال واحدی دارند: «ازدواج نکرده‌ای؟» آنقدر برای پرسیدن این سؤال رایج حق به جانب می‌گیرند که کمتر کسی می‌تواند پاسخ دهد: «خودم تصمیم می‌گیرم چطور زندگی کنم.» در این میان شرایط اقتصادی کمی کار را راحت کرده است. سؤال‌کنندگان در مورد وضعیت تأهل، قبل از پرسیدن این سؤال کلیدی، ابتدا کمی اوضاع اقتصادی را در دهانشان می‌جوند و تعدادی نیز آن را قورت می‌دهند.

آمارهای رسمی که در سرشماری سال 1395 به‌دست آمده نشان می‌دهد که 1/25درصد از جمعیت زنان کشور یعنی حدود 10میلیون نفر از جمعیت کشور را دختران مجرد تشکیل می‌دهند که 426هزار نفر آنها بالای 40سال دارند و دچار تجرد قطعی هستند. البته تعداد دختران مجرد بالای 15سال 5میلیون و 860هزار نفر است. طبق این سرشماری، جمعیت مردان مجرد بالای 15سال 11میلیون و 500هزار نفر است.

جمعیت بالای مجردها موجب شده تا دیگر نتوان آنها را جزو اقلیت‌ها دانست اما از آنجا که آمار مجردها مربوط به کودکان نیز می‌شود باید تنها مجردهایی که از سن معمول ازدواج عبور کرده‌اند را به‌عنوان کسانی که تجرد را انتخاب کرده‌اند یا به آن دچار شده‌اند، قلمداد کرد. اوضاع اقتصادی یکی از دلایل روی آوردن به زندگی مجردی است اما خیلی‌ها هم این نوع زندگی را دوست دارند و انتخاب‌‌های دیگر را در سر نمی‌پرورانند. آنها شاید به توصیه متأهل‌هایی که حسرت دوران تجرد را می‌خورند گوش داده‌اند و دوست ندارند از این دوران و سبک زندگی فاصله بگیرند.

مسائل و مصایب زندگی مجردی در ایران در صفحه های پیش رو مورد واکاوی قرار گرفته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید