• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24014
+
-

کارنامه بهاره وام بانکی؛ سهم صنعت کم شد

وام
کارنامه بهاره وام بانکی؛ سهم صنعت کم شد

بانک مرکزی می‌گوید بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در بهار امسال 16.28درصد بیشتر از بهار پارسال وام پرداخت کرده‌اند و میزان وام پرداخت شده در این مدت به رقم یک میلیون و 178هزار و 577میلیارد ریال رسیده است. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد از کل وام پرداخت شده در بهار امسال 40درصد به بخش خدمات، 29درصد به بخش صنعت و معدن، 14درصد به بخش بازرگانی، 8.4درصد به بخش مسکن و ساختمان و 7.6درصد به بخش کشاورزی اختصاص یافته است. در مقایسه با بهار پارسال سهم بخش صنعت و معدن از کل وام پرداخت شده 3درصد و سهم بخش خدمات 2دهم درصد کاهش یافته درحالی‌که سهم بخش بازرگانی 1.6درصد، مسکن و ساختمان یک درصد و بخش کشاورزی نیم درصد بیشتر شده است.

 در بهار امسال 89هزار و 60میلیارد ریال تسهیلات بانکی به 258هزار و 122پرونده تقاضای وام در بخش کشاورزی پرداخت شده که میانگین وام پرداخت‌شده 35میلیون تومان برآورد شده است. بانک‌ها در بهار امسال 345هزار و 698میلیارد ریال تسهیلات به 51هزار و 15فقره درخواست وام پرداخت کرده‌اند که میانگین هر وام 678میلیون تومان بوده است. به این ترتیب میانگین کمترین میزان وام به بخش کشاورزی و بیشترین میزان وام به بخش صنعت و معدن اختصاص دارد. متوسط وام پرداخت شده در شبکه بانکی در بهار امسال در بخش مسکن و ساختمان 44میلیون تومان، در بخش خدمات 52میلیون تومان و در بخش بازرگانی نیز 78میلیون تومان برآورد شده است.



تأمین سرمایه در گردش اولویت دارد

آمارهای بانک مرکزی همچنین درباره هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی در بهار سال1397 نشان می‌دهد سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در همه بخش‌های اقتصادی طی بهار امسال مبلغ 742.9هزار میلیارد ریال معادل 63درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 80.2هزار میلیارد ریال معادل 12.1درصد افزایش داشته است. نکته قابل تامل در جهت‌گیری وام‌های پرداختی بهار امسال اینکه سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در بهار97 معادل 295.7هزار میلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص 39.8درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش تمامی بخش‌های اقتصادی است. به‌گونه‌ای که از 345.7هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 85.5درصد آن برای جبران کمبود نقدینگی بنگاه‌های صنعتی و معدنی در قالب تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است.

بی‌توجهی به درخواست تکراری

بانک مرکزی همچون 4سال اخیر تأکید دارد در پرداخت تسهیلات بانکی همچنان باید مراقب نرخ تورم بود زیرا خطر قدرت‌گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد وجود دارد. پیشنهاد تکراری بانک یادشده که البته در 4سال گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته، این است که افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها از یک سو و همچنین کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها و افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تأمین سرمایه در گردش تولیدی از سوی دیگر باید در اولویت سیاست‌های پولی قرار گیرد.

یکی از جدی‌ترین مطالبات بانک مرکزی پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به‌عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) است زیرا پرداخت تسهیلات برای طرح‌های توسعه به‌ویژه در بخش صنعت خطر بازنگشتن منابع بانک‌ها را تقویت می‌کند درحالی‌که سوق دادن تقاضای وام بانکی برای طرح‌های توسعه‌ای به بازار سرمایه باعث شفافیت عملکرد مالی بنگاه‌های صنعتی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید