• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23964
+
-

IOC وزنه‌برداری و آیان را دوست ندارد


لیلی خرسند | شاید المپیک 2020 توکیو آخرین المپیکی باشد که وزنه‌برداران روی صحنه می‌روند. کمیته بین‌المللی المپیک که سخت‌گیری‌های زیادی را در ماه‌های گذشته برای وزنه‌برداری داشته است، حضور این رشته در المپیک 2024 پاریس را به‌حالت تعلیق درآورده است، مصطفی هاشمی‌طبا می‌گوید شاید این سخت‌گیری‌ها و تهدیدها به‌خاطر روابط نامناسب فدراسیون وزنه‌برداری و کمیته بین‌المللی المپیک باشد. 
سال‌هاست که وزنه‌برداری و کشتی در خطر حذف از المپیک هستند و برنامه‌های مختلفی را برای جذاب و سالم کردن رشته‌هایشان انجام می‌دهند. فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری هم به پیرو IOC سخت‌گیری‌هایی را برای کشورهای عضو داشته است. این دوره سهمیه کشورهایی که تعداد دوپینگ ورزشکاران‌شان بیش از اندازه بوده،  از 6 سهمیه به دو سهمیه کاهش پیدا کرده است و فقط با یک وزنه‌بردار زن و مرد می‌توانند به توکیو بروند، این سخت‌گیری‌ها شامل حال ایران می‌شود و ایران در این دوره فقط دو سهمیه مردان برای حضور در توکیو دارد. با اینکه فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری برای کنترل دوپینگ این سخت‌گیری‌ها را در دستور کارش قرار داده اما هنوز تعلیق وزنه‌برداری برای المپیک 2024 پابرجاست. هاشمی‌طبا، رئیس اسبق  کمیته‌ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی، درباره دلیل این تعلیق به همشهری ورزشی  می‌گوید: «از سال‌ها قبل این حساسیت‌ها در وزنه‌برداری بوده. الان هم اتفاق جدیدی نیفتاده و بعد از اینکه IOC تعداد وزنه‌برداران را برای المپیک ژاپن کم کرد، به‌نظر نمی‌رسید که بخواهد محدودیت‌های دیگری را اعمال کند. به‌نظر می‌آید که روابط نامناسب بین فدراسیون‌ جهانی وزنه‌برداری و IOC است که این سیاست‌ها را تشدید می‌کند. چیزی که مشخص است این است که IOC تاماش آیان (رئیس فدراسیون بین‌المللی) را دوست ندارد.» 
به‌نظر می‌رسد دوپینگ بهانه‌ای برای محدود کردن وزنه‌برداری است، چرا که در رشته‌های مثل دوومیدانی تعداد دوپینگی‌ها کمتر از وزنه‌برداری نیست. هاشمی‌طبا می‌گوید: «در بعضی از مواد دوومیدانی دوپینگ زیاد است. به هر حال باید قبول کنیم که مشکلاتی که IOC‌ با رئیس و فدراسیون وزنه‌برداری دارد، چالش‌زاست. از طرف دیگر بحث حذف وزنه‌برداری از المپیک سال‌هاست که مطرح شده، اعضای IOC این رشته را نمی‌پسندند، آنها معتقدند مسابقات وزنه‌برداری فاقد شور و هیجان رشته‌های دیگری مثل ژیمناستیک است.»
فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری مجبور است در این چند سال سخت‌گیری‌ها را برای کنترل دوپینگ بیشتر کند، در غیر این، بعید نیست رشته‌ دیگری جای وزنه‌برداری را بگیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید