• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23963
+
-

پرواز «نخستین مرد» برای کسب جایزه در جشنواره فیلم ونیز

پرواز «نخستین مرد» برای کسب جایزه در جشنواره فیلم ونیز

آرش نهاوندی | مترجم:

هفتادوپنجمین جشنواره فیلم ونیز در روز 29اوت (هفتم شهریورماه) گشایش می‌یابد و از هم‌اکنون بسیاری از نظرها به فیلم «نخستین مرد» به‌عنوان یکی از نخستین امیدهای کسب جایزه در این جشنواره معطوف شده است. البته بسیاری هم انتظار دارند که رایان گاسلینگ، هنرپیشه این فیلم، به‌عنوان کاندیدای بازیگر اول نقش مرد در این جشنواره سینمایی معرفی شود. اما آیا می‌توان فیلم «نخستین مرد» به کارگردانی دایمن شازل را گامی کوچک برای گاسلینگ و گامی بزرگ برای علاقه‌مندان به سینما دانست؟ رایان گاسلینگ در فیلم جدیدش که هفتادو‌پنجمین جشنواره سینمایی فستیوال ونیز هم با نمایش آن گشایش می‌یابد، در نقش نیل آرمسترانگ، نخستین فضانوردی که به‌ماه می‌رود، ظاهر می‌شود. در واقع، موضوع فیلم «نخستین مرد» فرود آپولو۱۱ و نیل آرمسترانگ به‌عنوان فضانورد اصلی این فضا پیما روی سطح‌ ماه در 21ژوئیه1969 است.

اظهارات شازل و مدیر جشنواره ونیز درباره نخستین مرد

اما دایمن شازل چندی پیش درباره فیلم «نخستین مرد» بدون آنکه به‌احتمال کسب جایزه توسط این فیلم در جشنواره فیلم ونیز یا سایر جشنواره‌های سینمایی اشاره‌ای داشته باشد، درباره هدفش از ساخت فیلم نخستین مرد، گفته بود: می‌خواستم نشان دهم که این ماموریت (سفر به کره ماه) تا چه حد رادیکال و بحث‌برانگیز بود. برایم جالب بود بدانم که در روزها و ماه‌های پیش از ماموریت چه در سرش (آرمسترانگ) می‌گذشت.
آلبرتو باربارا، مدیر جشنواره فیلم ونیز هم این فیلم را بسیار شخصی، اصیل و اثری فریبنده توصیف کرده است.

بازیگران نخستین مرد

کلر فوی که در سریال «تاج» در نقش ملکه الیزابت اول بازی کرده بود، در فیلم «نخستین مرد» در نقش ژانت همسر آرمسترانگ ظاهر می‌شود و کوری استال بازیگر سریال «خانه پوشالی» ایفاگر نقش باز آلدرین، فضانورد همراه آرمسترانگ خواهد بود. لوکاس هاس نیز نقش مایکل کالینز دیگر فضانورد همراه آرمسترانگ را بازی می‌کند.

کلینت ایستوود، نخستین کاندیدای ساخت نخستین مرد

موضوع ساخت فیلمی با محوریت زندگی نیل آرمسترانگ، نخستین‌بار در سال۲۰۰۳ به‌طور جدی مطرح شد. در آن زمان کلینت ایستوود به ساخت این فیلم علاقه نشان داد و حتی با کمپانی برادران وارنر به نتیجه هم رسید. آنها موفق شدند حق ساخت فیلم از رمان «نخستین مرد: زندگی نیل آرمسترانگ» نوشته جیمز آر. هانسن را خریداری کنند اما ساخت فیلم به دلایل مختلف لغو شد. پرونده ساخت فیلم مدتی بسته بود تا اینکه «یونیورسال استودیوز» وارد جریان شد و حق ساخت فیلم از این کتاب را از «برادران وارنر» خرید و تصمیم گرفت فیلمی با اقتباس از آن بسازد. در ۲۴نوامبر۲۰۱۵ خبر رسید، فیلمنامه‌نویس برنده اسکار، جاش سینگر به همراه نیکول پرلمن فیلمنامه اقتباسی این اثر را نوشته‌اند و دایمن شازل هم به‌عنوان کارگردان آن انتخاب شده‌است. شازل که بعد از موفقیت‌های زیاد فیلم «لالالند» به گزینه قابل اعتمادی برای کمپانی‌های فیلمسازی در هالیوود تبدیل شده بود، بعد از خواندن فیلمنامه، کارگردانی آن را قبول کرد. مدتی بعد خبر رسید که رایان گاسلینگ برای بازی در نقش اصلی انتخاب شده‌است. بدین‌ترتیب بعد از لالالند، این دومین همکاری شازل و گاسلینگ است. شازل دوباره تیم قدیمی خود را که در ساخت «ویپلش» و لالالند با او همکاری داشتند دور هم جمع کرد. جاستین هورویتز به‌عنوان آهنگساز، لینوس ساندگرن به‌عنوان فیلمبردار و تام کراس به‌عنوان تدوینگر ازجمله این افراد هستند که هر سه در همکاری‌های قبلی خود با شازل موفق به دریافت جایزه اسکار شده بودند.جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۸ از 7‌تا 17شهریور (۲۹‌ اوت تا ۸ سپتامبر) برگزار می‌شود.

منبع: دویچه وله

این خبر را به اشتراک بگذارید