• یکشنبه 4 آذر 1403
  • الأحَد 22 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 24
سه شنبه 15 آبان 1403
کد مطلب : 239561
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DR3gK
+
-

چرا باغ و سالن تشریفات ساخته شد؟

چرا باغ و سالن تشریفات ساخته شد؟

   موضوع: سالن و باغ تشریفات
   ویژگی: چشم‌اندازی برای ایستگاه راه‌آهن و پذیرایی از درباریان
***
تک و توک درخت‌های ضلع شرقی ایستگاه راه‌آهن تنها بازماندگان باغی هستند که روزگاری تا خیابان وحدت اسلامی امتداد داشت. مهرزاد‌کشفی، تهران‌پژوه، این درختان را بازماندگان باغی می‌داند که اطراف سالن تشریفات راه‌آهن وجود داشت تا مهمانان ویژه این سالن بتوانند از فضای سرسبز اطراف محوطه استفاده کنند. در کنار ورودی ایستگاه راه‌آهن، سردری با تابلوی سالن تشریفات همچنان وجود دارد. کشفی در توصیف این باغ و سالن تشریفات می‌گوید: «زمانی که ایستگاه راه‌آهن تهران راه‌اندازی شد، سالنی هم در کنار آن ساخته شد. اگر روبه‌روی ورودی ایستگاه راه‌آهن بایستید، سالن تشریفات درست سمت چپ شما قرار دارد، این سالن 2 در ورودی داشت که یک تالار بزرگ دارد با 2 اتاق کوچک.»
 اما این سالن و باغ اطرافش با چه کارکردی ساخته شده است؟ کاشفی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «تا دهه 40 استفاده از هواپیما مرسوم نبود. مقامات و درباریان برای سفر به شهرها یا ماموریت از قطار استفاده می‌کردند، حتی محمدرضاپهلوی هنگام افتتاح خط آهن مشهد با قطار از تهران به مشهد رفت. سالن تشریفات با همین رویکرد ساخته شد تا مقامات بتوانند قبل از سفر در این سالن استراحت کنند و از آنها پذیرایی شود. انتهای این سالن دری به سمت سکوی راه‌آهن دارد. مهمانان ویژه‌ای که به این سالن می‌آمدند، از این در و پلکان زیبایی که داشت به سمت سکوی خط یک می‌رفتند و سوار قطار می‌شدند. قطار سلطنتی در این سکو آماده حرکت بود و مهمانان می‌توانستند سوار قطار شوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید