• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23867
+
-

کم‌فروشی؛ از لبنیات تا تنقلات

علی ابراهیمی | روزنامه‌نگار:

بالاگرفتن مناقشه تعیین نرخ شیر خام و چانه‌زنی برخی شرکت‌های تولیدکننده مواد خوراکی و لبنیات در زمینه هزینه تمام‌شده تولید موجب  رونق گرفتن بازار کم‌فروشی و گرانفروشی این اقلام کالایی شده است. به گزارش همشهری، نوسان نرخ ارز و مشکلات به‌وجود آمده در تأمین مواداولیه تولید به‌خصوص مواد پتروشیمی و پت برای بسته‌بندی انواع صنایع غذایی موجب شده برخی شرکت‌های لبنی و تولید‌کنندگان انواع نوشیدنی‌ها و تنقلات، سیاست کاهش حجم و افزایش قیمت محصولات خود را در دستور کار قرار دهند.

شیرخام گران شد

در شرایطی که به گفته رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور، پنجم تیرماه مصوبه افزایش قیمت شیر خام ابلاغ شده، در جلسه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار اصلا حرفی از تغییر قیمت شیر و لبنیات مطرح نشده‌ با این حال برخی شرکت‌های لبنی افزایش قیمت‌ها را به بهانه رشد قیمت خرید تضمینی شیر خام مدنظر قرار داده‌اند. احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه مقرر شده بود قیمت شیرخام و لبنیات 10درصد افزایش یابد، گفت: در ابتدا قیمت هزارو 570تومانی برای شیر خام پیشنهاد شد که وزیر جهادکشاورزی آن را نپذیرفت. او تأکید کرد: در حال مذاکره با وزیر صنعت و معدن هستیم تا این قیمت را بیشتر افزایش دهیم. به گفته او، وزیر جهادکشاورزی با این قیمت مخالف بود و دلیلش بالاتر بودن قیمت شیر در کارخانه‌ها بود و تصمیم بر افزایش قیمت شیر خام تا هزار و 700تومان است که قیمت سایر اقلام لبنی را نیز افزایش خواهد داد.

از گرانی شیر تا پنیر

بررسی قیمت و نحوه عرضه انواع فرآورده‌های لبنی در بازار از موج تازه افزایش قیمت این اقلام حکایت دارد؛ محصولاتی که در چند‌ماه گذشته حتی پیش از مصوبه سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار به استقبال افزایش قیمت رفته‌ و هیچ‌گاه از فرمان این سازمان برای بازگشت به قیمت‌های مصوب قبلی تبعیت نکرده‌اند. با وجود این، گرانی خزنده شیر و لبنیات تنها سازوکار این شرکت‌ها برای اجحاف به مصرف‌کنندگان نیست بلکه در اقلام کم‌مصرف و لوکس مانند انواع بستنی، دوغ و سایر اقلامی که مشمول قیمت‌گذاری دولتی نیست، این شرکت‌ها کاهش همزمان حجم و وزن به همراه افزایش قیمت‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند. در اقلام پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری نیز شرکت‌های لبنی کاهش حجم، درصد چربی و افزایش قیمت‌های درج شده روی بسته‌بندی این اقلام را اعمال کرده‌اند به‌نحوی که با وجود عدم‌موافقت کارگروه تنظیم بازار با افزایش قیمت کالاهای اساسی و مصرفی مردم، قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه برخی شرکت‌های صنایع لبنی به‌طور غیرقانونی ۷۰۰ تا ۹۰۰ تومان گران شده است. پیگیری‌های خبرنگار همشهری برای گفت‌وگو با رضا باکری، دبیر انجمن شرکت‌های لبنی برای بررسی دلایل افزایش قیمت و کم‌فروشی فرآورده‌های لبنی بی‌نتیجه ماند و اعلام شد که او فعلا در این زمینه گفت‌وگو نمی‌کند.

از بازار تنقلات  چه خبر

بررسی کیفیت و قیمت عرضه انواع نوشیدنی‌ها و تنقلات در سطح خرده‌فروشی نیز حاکی از کوچک‌شدن بسته‌بندی یا کاهش حجم محتویات این اقلام به همراه افزایش خزنده قیمت این اقلام است؛ کالاهایی که اغلب مشمول قیمت‌گذاری دستگاه‌های نظارتی نبوده و شرکت‌های تولیدکننده، افزایش قیمت و کم‌فروشی آن را در دستور کار قرار داده‌اند. با این روند به همراه کاهش حجم و وزن انواع پفک، اسنک، چیپس، بیسکوئیت، پاستیل و سایر تنقلات، شرکت‌ها تغییرات قیمتی را روی بسته بندی این اقلام لحاظ کرده‌اند و اغلب مصرف‌کنندگان نیز با توجه به سهم اندک این اقلام در سبد مصرفی خانوار، توجه چندانی به گرانفروشی و کاهش حجم این محصولات ندارند. در بازار نوشیدنی‌ها نیز علاوه بر رشد قیمت انواع دلستر و نوشابه، حجم و کیفیت این اقلام کاهش یافته و عرضه محصولات برخی برندهای پرتقاضا در بازار مصرف کاهش یافته است. برخی مشتریان از کاهش وزن و حجم انواع چیپس و پفک گلایه داشته و تأکید می‌کنند که روزبه‌روز سهم هوا از میزان محتویات این محصولات افزایش یافته و هیچ معیار مشخصی برای تطبیق وزن و کیفیت اینگونه اقلام با استانداردهای درج شده روی بسته بندی آن وجود ندارد. همچنین بررسی کیفیت و قیمت انواع بیسکوئیت، کلوچه، تی تاپ و برخی انواع شیرینی‌جات در سطح خرده فروشی حاکی از افزایش بی‌سر و صدای قیمت اینگونه اقلام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید