• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23831
+
-

تولد جشنواره فیلم کودک در گردشگاه چهارصد ساله

مهرداد موسوی خوانساری | اصفهان - خبرنگار


 از روزهایی که خیابان چهارباغ اصفهان مثل لاله‌زار تهران با تماشاخانه‌ها و سالن‌های متعدد سینما گردشگاه اصلی مردم شهر بود بیش از چند دهه نمی‌گذرد. حدود 11 سالن سینما، چند تماشاخانه ویژه اجرای تئاتر مکتب اصفهان، آتلیه‌ها و کتاب‌فروشی‌های قدیمی تصویری متفاوت از یک گردشگاه چهارصد ساله پیش روی اصفهانی‌ها می‌گذاشت. تصویری فرهنگی و هنری که در حافظه تاریخی هر اصفهانی ثبت و ضبط شده است. حتی امروز که این گذرگاه تاریخی در میان گرد و خاک ماشین‌های سنگین و وسایل و ادوات کارگاهی تقریبا از نظر پنهان شده است، اصفهانی‌ها با همان تصویر ذهنی خود در پیاده‌روهای پر درختش قدم می‌زنند و در تنها باغ صفوی باقی‌مانده آن کنار کاخ هشت‌بهشت دمی از غوغای روزمرگی خستگی در می‌کنند. شهروندان اصفهان صبورانه این چهره بیگانه چهارباغ را تحمل می‌کنند تا طرح پیاده‌راه‌سازی گردشگاه تاریخی به پایان برسد و چهارباغی نو متولد شود.  

قرار است این گردشگاه چهارصد ساله در غیاب باغ‌های پر شمار صفوی و کاخ‌های بی‌مانند آن دست‌کم از نظر ظاهری اندکی به نمونه اصلی نزدیک شود. ساختن آب‌راهه وسط چهارباغ به همراه حوض‌های هفت‌گانه‌‏، آبشارها و آب‌نماها می‌تواند تجربه لذت‌بخش قدم زدن در چهارباغ صفوی را زنده کند. این گردشگاه تاریخی دست‌کم از اواخر دوره قاجار همراه با تخریب گسترده پیکره صفوی‌اش، رنگ و بوی مدرن به خود گرفت و هنگامی که تبدیل به یکی از خیابان‌های اصلی اصفهان شد، میزبان سینماها و تماشاخانه‌هایی شد که خیلی زود هویت جدید این گردشگاه را تا به امروز شکل بخشید. از سینما مایاک، سینما نقش‌جهان و مولن روژ قدیم تا سینما ساحل و پردیس سینمایی چهارباغ، این پاتوق فرهنگی مردم اصفهان تحولات زیادی به خود دیده است.  هرچند تعداد سالن‌های سینما تا همین چند سال پیش به طور فاجعه باری نسبت به جمعیت شهر کم بود، اما طی سال‌های گذشته پردیس‌های سینمایی کم‌کم جای خود را در چهارباغ باز کردند و چشم‌انداز روشن‌تری برای هنرهفتم در این شهر ترسیم شد. البته سالن‌های مجهز مجموعه بزرگ سیتی‌سنتر هم مسافران فرهنگی تازه‌نفسی هستند که رونق سینما در اصفهان را نوید می‌دهند. در این شرایط بازگشت جشنواره فیلم کودک به زادگاهش در نصف ‌جهان این امیدواری‌ها را شدت بخشیده است.

 قرار است هم‌زمان با پایان طرح پیاده‌راه‌سازی چهارباغ و احیای این گردشگاه چهارصد ساله، اکران فیلم‌های جشنواره کودک در سینماهای این محور تاریخی، تلفیق ایده‌آلی از تاریخ و هنر باشد. هرچند جای خالی فیلم‌هایی با موضوع تاریخ اصفهان همواره در سینمای ما خالی است، اما هویت جشنواره فیلم کودک  همه جوره با شهر اصفهان گره خورده است. اکثر جشنواره‌های معتبر دنیا مانند جشنواره فیلم کن، برلین و ونیز تصویری تمام‌نما از فرهنگ و پیشینه شهرهای زادگاهشان هستند و جشنواره فیلم کودک هم می‌تواند در صورت پایداری‌اش در این شهر با فرهنگ و پیشینه اصفهان هویتی دگرگونه بیابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :