• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23806
+
-

رونق به پیاده‌راه برمی‌گردد

کسب و کار با ساماندهی کسبه و اجرای برنامه‌های فرهنگی در پیاده‌راه مرکزی همدان توسعه می‌یابد

شهری
رونق به پیاده‌راه برمی‌گردد

حمید نصرتی قانعی | همدان- خبرنگار:

با بهسازی 2 خیابان بوعلی و اکباتان در مرکز شهر همدان و تبدیل آنها به پیاده‌راه، این محورهای شهری اکنون با استقبال مردم مواجه شده‌اند اما همچنان رونق آن نیازمند اجرای طرح‌های گوناگون است. با توجه به این موضوع، شهرداری همدان مدیر مشخصی برای پیاد‌‌ه‌راه تعیین کرده است. 


بودجه پیاده‌راه

مدیر پیاده‌راه همدان (بوعلی، اکباتان و میدان مرکزی شهر) به همشهری می‌گوید: در سال جاری منابع مالی مدیریت پیاده‌راه توسط مناطق و سازمان‌های زیر‌مجموعه شهرداری همدان تامین می‌شود. 
با این کار سرعت پیشرفت و تحقق‌ برنامه‌های تدوین شده در این محور شهر که شاخص‌های تاریخی آن زبانزد است، به وضوح دیده خواهد شد و مردم هم در کنار آن همکاری و مشارکت خود را افزایش می‌دهند. 
سید مصطفی موسوی می‌افزاید: نگاه شهردار همدان به پیاده‌راه نگاه به توسعه ظرفیت‌های موجود با جلب همکاری و تعامل ساکنان و کسبه پیاده‌راه است. برای تحقق این هدف درصدد هستیم جلسه‌هایی منسجم و هماهنگ را با موضوع‌های مختلف با اصناف، کسبه و اهالی برگزار کنیم تا آنها هم مدیر پیاد‌ه‌راه را به عنوان نماینده شهرداری در این مسیر یاری دهند و اهداف تدوین شده سریع محقق شود. 


جداره‌سازی میدان

وی اظهار می‌کند: یکی از برنامه‌های ساماندهی پیاده‌راه که توسط شهردار به مدیر پیاده‌راه ابلاغ شده توجه بیشتر به بهبود جداره‌سازی میدان مرکزی شهر(امام ره) به خصوص جداره حد فاصل خیابان‌های شهدا و اکباتان است. این طرح از قبل توسط سازمان سیما و منظر و فضای سبزی شهری شهرداری تدوین شده و میراث فرهنگی و بانک ملی هم موافق اجرای آن در میدان مرکزی شهر هستند تا جداره میدان هم متناسب با سایر جداره‌ها شود. برنامه‌ بعدی توجه بیشتر به نظافت محیط پیاده‌راه است که زیر‌ نظر مدیر ‌پیاده‌راه اما با همکاری مشترک خدمات شهری شهرداری اجرا خواهد شد. 
موسوی اضافه می‌کند: دفتر مدیر پیاده‌راه فعلا در معاونت خدمات شهری شهرداری مستقر است و قرار شده فضایی مشخص در پیاد‌ه‌راه برای مدیر آن به عنوان دفتر تامین شود. 


ساماندهی فعالیت‌های پیاد‌ه‌راه

مدیر پیاده‌راه همدان می‌گوید: یکی از برنامه‌های شهردار بهبود کسب و کار مغازه‌داران و افزایش تعداد گردشگران بازدیدکننده از این محور شهری است. این هدف زمانی محقق می‌شود که اغتشا‌ش‌های بصری ناشی از نصب بنر‌های کسبه در خیابان اکباتان با همکاری آنها جمع‌آوری شود و در عوض کسبه برای تبلیغ کالای خود از روش‌های مدرن و زیبا بهره بگیرند. همچنین خود آنها موتورسیکلت را به محوطه پیاده‌راه وارد نکنند و نیز اجازه ندهند افراد راهبند‌های مخصوص را خراب کند. در جلسه‌های مشترک با اصناف این مسائل را مطرح خواهیم کرد تا راهکار مشترکی برای آن پیدا کنیم و محیط پیاده‌راه به نحوه شایسته‌ای پذیرای گردشگران در رویداد 2018 باشد. 
موسوی ‌ادامه می‌دهد: برگزاری برنامه‌های شاد فرهنگی، هنری و اجتماعی متناسب با بافت تاریخی و گردشگری پیاده‌راه، نیاز مردم، عادت‌ها و عرف و سنت جامعه هم از برنامه‌های دیگری است که شهردار همدان تاکید کرده‌اند برای آن برنامه‌ریزی کنم. 


بازبینی تاسیسات

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی برای افزایش جاذبه‌های گردشگری این محور داریم، اضافه می‌کند: جداره‌سازی مغازه‌ها متناسب با بافت سنتی این خیابان‌ها عامل موثری برای جذب گردشگر است که باید با همکاری کسبه انجام شود. باید تعداد تردد خودرو‌های برقی پیاده‌راه و زمان توقف آنها هم مشخص باشد. 
مدیر پیاده‌راه همدان با اشاره به زیرساخت‌ها ادامه می‌دهد: برای پیشگیری از هر نوع مشکل در تاسیسات زیر‌ساختی شهر در این نقطه برنامه‌ریزی خواهیم کرد و مروری مجدد بر این تاسیسات انجام می‌دهیم تا اگر اشکال و ایرادی وجود دارد، برطرف شود. باید نور‌پردازی میدان را با بررسی مجدد بهسازی کنیم. همه این برنامه‌ها برای معرفی جاذبه تاریخی میدان مرکزی شهر و 2 اثر تاریخی ابتدا و انتهای پیاده‌راه و بهبود در‌آمد کسبه است. وسایل باری و چرخی را هم ساماندهی می‌کنیم که مردم در خرید از بازار مجاور پیاده‌راه مشکلی
 نداشته باشند. 


اجرای برنامه‌های فرهنگی

پیاده‌راه محلی برای حضور مردم است و نباید صرفا به عنوان یک معبر از آن استفاده کرد. برای تحقق این هدف برنامه‌های متنوع فرهنگی باید در این محور اجرا شود. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با بیان این مطلب می‌افزاید: باید نگاه فرهنگی هم‌راستا با فرهنگ مردم شهر در پیاده‌راه وجود داشته باشد. برگزاری نمایشگاه نقاشی، جشنواره‌ها، تئاتر خیابانی و نشست‌‌های فرهنگی و ادبی فضای شاد و باروح در پیاده‌راه ایجاد می‌کند. می‌توان نگاه کسبه را هم به این سمت هدایت کرد که مغازه‌های آنها به محلی برای نشست و برخاست‌ ادبا و فرهنگ‌دوستان تبدیل شود. اگر چنین فضایی در پیاده‌راه داشته باشیم، این محیط جنب و جوشی خاص پیدا می‌کند و مردم شهر ساعت‌های متمادی در آن می‌مانند. رضوان سلماسی ادامه می‌دهد: بخشی از فرهنگ این دیار در صنایع دستی آن نهفته است و با زبان هنر می‌توان آن را به سیاحان ارائه کرد. پس باید فضایی به منظور عرضه صنایع دستی در پیاده‌راه برای هنرمندان فعال در این عرصه فراهم شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید