• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 29 مهر 1403
کد مطلب : 238016
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Bg4z2
+
-

روغن‌های سالمی که برای سلامت خطرناکند

روغن‌های سالمی که برای سلامت خطرناکند

روغن‌های پخت‌وپز تهیه‌شده با چربی‌های ناسالم که با التهاب، افزایش وزن یا بیماری‌های مزمن مرتبطند، در بسیاری از غذاها وجود دارند؛ اما آیا می‌دانید که روغن‌های پخت‌وپز متعددی وجود دارند که ممکن است سالم‌تر به‌نظر برسند، اما می‌توانند خطر جدی برای سلامت داشته باشند؟ به گزارش تایمز آف ایندیا، در این مطلب نگاهی داریم به چند روغن آشپزی که بهتر است برای سلامت خود از آنها دوری کنید.

 روغن‌های نباتی
اگرچه اینها ارزان‌تر و پرکاربرد هستند، اما بسیار تصفیه‌شده‌اند؛ به این معنی که تمام مواد مغذی طبیعی داخل آنها حذف می‌شوند. همچنین مواد شیمیایی مختلفی در آنها به‌کار رفته که درصورت مصرف روزانه در طول زمان می‌توانند خطرناک باشند. ثابت شده‌است که روغن‌های گیاهی حاوی سطوح بسیار بالایی از اسیدهای چرب امگا6 هستند که می‌توانند باعث التهاب مرتبط با بیماری قلبی و سایر اختلالات مزمن شوند. بااین‌حال اینها اسیدهای چربِ ضروری‌اند و عدم‌تعادل بین امگا6 و امگا3 قطعا التهاب را بدتر می‌کند.

 روغن پالم
اگرچه روغن پالم ارزان‌تر و چندمنظوره است، اما به‌دلیل نگرانی‌های بهداشتی و زیست‌محیطی استفاده از آن به‌شدت مورد انتقاد است. روغن پالم سرشار از چربی‌های اشباع است؛ بنابراین سطح LDL یا کلسترول بد و درنتیجه شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

 روغن کانولا
در مطالعه‌ای که در مجله علوم غذایی آمریکا منتشر شده، به این نکته اشاره شده که فرآوری روغن کانولا در دمای بالا، محصولات جانبی مضری ازجمله آلدئیدها را ایجاد می‌کند که با چندین مشکل سلامت مانند سرطان و بیماری‌های عصبی مرتبط است.

 روغن ذرت
روغن ذرت مانند روغن نباتی حاوی مقادیر بسیار بالایی از اسیدهای چرب امگا6 است و ازآنجاکه به‌راحتی می‌توان از آن برای سرخ‌کردن و پختن غذا استفاده کرد، تعادل امگا6 و امگا3 را در بدن بر هم می‌زند. عدم‌تعادل بین این  دو اسید چرب باعث افزایش التهاب می‌شود. التهاب نیز با بیماری‌های مزمن مانند دیابت، آرتریت و بیماری‌های قلبی مرتبط است.

 روغن سویا
روغن سویا بسیار فرآوری‌شده و غنی از اسید چرب امگا6 است. مانند روغن ذرت، مصرف زیاد امگا6 موجود در روغن سویا باعث اثرات منفی و التهاب در کنار احتمال بروز سایر بیماری‌ها می‌شود. تحقیقات نشان داده‌است که رژیم‌های غذایی سرشار از روغن سویا نه‌تنها باعث چاقی می‌شوند، بلکه بر کبد نیز تأثیر می‌گذارند. یک مطالعه انتشاریافته در مجله غدد درون‌ریز، احتمالاتی را مبنی بر این ارائه می‌دهد که افزایش مصرف روغن سویا ممکن است با موارد رشد شرایط متابولیک مانند دیابت و کبد چرب مرتبط باشد.

روغن‌های هیدروژنه
این روغن‌ها از طریق تغییر ترکیب شیمیایی برای ماندگاری بیشتر تولید می‌شوند و درنتیجه اثرات مضری بر سلامت دارند. فرایند هیدروژناسیون، چربی ترانس تولید می‌کند که ثابت شده است LDL (کلسترول بد) را افزایش و HDL (کلسترول خوب) را کاهش می‌دهد. چربی‌های ترانس از بدترین انواع چربی‌ها هستند و برای داشتن قلبی سالم باید به‌شدت از مصرف آنها پرهیز شود.

روغن پنبه‌دانه
روغن پنبه‌دانه در حال حاضر به‌دلیل طعم خنثی و هزینه کم معمولا در میان‌وعده‌های بسته‌بندی‌شده، همچنین در تولید مارگارین و پخت فست‌فود استفاده می‌شود. بااین‌حال پنبه یک محصول غذایی نیست؛ به این معنی که مزارع پنبه معمولا با آفت‌کش‌های کشنده اسپری می‌شوند. علاوه بر این، روغن پنبه‌دانه دارای مقدار زیادی چربی غیراشباع چندگانه است که به‌راحتی در دماهای بالاتر از سطوح مشخص، ناپایدار و به‌سرعت اکسید می‌شود. روغن‌های اکسیده می‌توانند رادیکال‌های آزاد تشکیل دهند که مضرند و با بیماری‌هایی ازجمله سرطان و بیماری‌های قلبی و بسیاری دیگر از بیماری‌ها مرتبطند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید