• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 29 مهر 1403
کد مطلب : 238013
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/y8YRz
+
-

قهرمان شهر در تاریخ بلدیه طهران ماندنی شد

یادداشت
قهرمان شهر در تاریخ بلدیه طهران ماندنی شد

‌مهدی خدایی*

 جا‌ گرفتن هر مناسبتی در تقویم ملی، اهمیت آن را به‌درستی واگویه می‌کند. حال وقتی با یک تورق در تقویم، به 26مهرماه یعنی روز تربیت بدنی می‌رسیم، در واقع جایگاه و اهمیت ورزش را یادآوری می‌کنیم.
جست‌وجوی ورزش در ایران باستان، ما را به دفاع از وطن و سرحدات این مرز و بوم می‌برد؛ جایی که قدرت بدنی در کنار نیروی معنوی می‌توانست سرزمین پارس را به‌دست آیندگان برساند. رفته رفته با تورق تاریخ، از سویی با دلاوری‌های بزرگ‌ترین امیر خیبرشکن جهان انس می‌گیریم و از سوی دیگر به پوریای ولی می‌رسیم که با تأسی به مولای خود، حضرت علی(ع)، ورزش و فتوت را بر تارک ورزش این سرزمین نشاند. از او عبور می‌کنیم و در منظرگاهی نه چندان دور، تختی را به یاد می‌آوریم و سپس تختی‌های دیگر که بعد او ‌زاده شدند تا ایران هرگز بی‌پهلوان نماند.

 تحقق ورزش برای همه
تأثیر تربیت بدنی و ورزش در زندگی روزمره و توسعه‌ آن بین آحاد مردم، چنان اهمیت دارد که براساس اصل سوم قانون اساسی کشورمان، ایجاد تشکیلات مختلف ورزشی پیش‌بینی شد تا ضمن فراگیرکردن این پدیده‌ اجتماعی، امکانات و زمینه لازم برای تحقق برنامه ورزش برای همه، دور از دسترس نباشد. در این راستا و براساس سند جامع توسعه ورزش کشور، مسئولیت ورزش همگانی به شهرداری‌ها واگذار شد. این اقدام به‌منظور ترویج فعالیت‌های ورزشی در جامعه و افزایش دسترسی عموم مردم به امکانات ورزشی انجام شده است تا شهرداری‌ها با ایجاد زیرساخت‌های لازم و برگزارکردن رویدادهای ورزشی، به تقویت فرهنگ ورزش همگانی و ارتقای سلامت عمومی کمک کنند.

  اجرای قهرمان‌شهر
این مهم در دوره مدیریت جدید شهری اما وارد فاز تازه‌ای شد. تعریف رقابت‌های فراگیر «قهرمان شهر» که امسال برای سومین سال متوالی، با حضور بیش از یک میلیون و 500هزار شهروند تهرانی برگزار می‌شود، فصلی نو در دفتر ورزش همگانی پایتخت گشود. ادعا داشته و داریم که براساس تکالیف مندرج در اسناد بالادستی، وظیفه شهرداری توسعه ورزش همگانی است که البته دیرگاهی است آن را به نام« ورزش شهروندی» می‌خوانیم و حالا اذعان داریم که قهرمان شهر نقطه عطفی در کارنامه ورزشی شهرداری تهران است؛ آوردگاهی که در آن، امکان دسترسی عموم مردم از هر طبقه و هر قشر به مسابقات ورزشی فراهم است و مصداق عینی عدالت اجتماعی را فراهم آورده است. حضور زنان، مردان، کودکان، نوجوانان و حتی سالمندان در عرصه مسابقات، پدیده‌ای چندوجهی است. این امر از سویی به ایجاد نشاط اجتماعی و ارتقای سطح سلامت جامعه شهری کمک می‌کند، از سویی به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌انجامد و از طرفی دیگر، با ایجاد رقابتی همه‌گیر، زمینه را برای شناسایی استعدادهای ناب محلی فراهم می‌کند. ‌ سازمان ورزش شهرداری تهران به‌عنوان متولی ورزش شهروندی پایتخت، ضمن انعقاد تفاهمنامه‌های متعدد با فدراسیون‌های ورزشی امکان جذب این استعدادها در عرصه باشگاهی و ورزش قهرمانی را فراهم کرده است.

راهی که نرفته بود
قهرمان شهر اما راهی نرفته بود که از خود، آغاز شد اما به‌خود، ختم نشد. این پدیده که در واقع ابتکار عمل معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، محسوب می‌شود، چنان خوش درخشید و بالید که آوازه‌اش به گوش سایرکلانشهرهای کشور هم رسید. همین امر مقدمه برگزاری رقابت‌های «شهرِقهرمان» شد و نخستین دوره آن سال 1402به میزبانی شهرداری تهران کلید خورد؛ اتفاقی خجسته که قهرمانان محله‌های کلانشهرهای کشور را در یک آوردگاه جمع می‌کند و با برگزاری مسابقات مختلف، ضمن دستیابی به تمام اثرات نیکوی ورزش، وفاقی ملی می‌آفریند. این روش نیکو که می‌رود به سنتی حسنه و ماندگار بدل شود، حتما در صندوقچه افتخارات بلدیه‌ طهران جای می‌گیرد تا آیندگان از آن به نیکویی یاد کنند.
* مدیر روابط‌عمومی سازمان ورزش شهرداری تهران



 

این خبر را به اشتراک بگذارید