• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 29 مهر 1403
کد مطلب : 237974
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Wn4ZX
+
-

شرایط حذف نام همسر از شناسنامه



زمانی که زن و شوهر از یکدیگر جدا می‌شوند معمولا تمایل دارند تا اثری از زندگی قبلی در زندگی جدیدشان باقی نماند که برایشان یادآور خاطرات تلخ گذشته باشد. یکی از مهم‌ترین آثار زندگی قبلی وجود نام همسر در شناسنامه است. به همین دلیل است که خیلی از افراد بعد از طلاق تلاش می‌کنند تا نام همسر سابق‌شان را از شناسنامه حذف کنند. اما حذف نام همسر قبلی از شناسنامه چه شرایطی دارد و چطور می‌شود این کار را انجام داد؟
زوجین به‌خصوص زن می‌تواند بعد از طلاق خواهان حذف نام همسر از شناسنامه خود باشد. اما برای اینکه این امر به راحتی انجام شود باید اثبات شود که زن و مرد با یک دیگر نزدیکی جنسی نداشته‌اند و زن باکره است. برای این کار اصولا دادگاه به اقرار طرفین اعتماد می‌کند و ضمن حکم اعلام می‌دارد که زن باکره است. البته ممکن است که برای این موضوع به اقرار طرفین اکتفا نکرده و زن را جهت معاینه و اخذ گواهی پزشکی در زمان طلاق به پزشکی قانونی ارجاع دهد. از سوی دیگر زن بعد از صدور گواهی عدم‌امکان سازش یا همان رأی طلاق توافقی توسط دادگاه و سپس جاری شدن صیغه طلاق در دفترخانه رسمی طلاق و صدور طلاقنامه می‌تواند به اداره ثبت‌احوال مراجعه کند و درخواست صدور شناسنامه جدید از دادگاه بدهد.
برای حذف نام همسر از شناسنامه باید مدارک زیر تحویل اداره ثبت احوال شود:
  شناسنامه و کارت ملی
  دادنامه طلاق
  سند طلاق یا طلاقنامه
  گواهی سلامت پرده بکارت

چنانچه نزدیکی بین زن و مرد صورت گرفته باشد و زن باکره نباشد امکان درخواست حذف نام همسر از شناسنامه از اداره ثبت احوال وجود ندارد و نیازمند رأی دادگاه صالح است. پس باید به طرفیت از اداره ثبت احوال در دادگاه عمومی محل طرح دعوا کرد و دادخواست طرح شود.  اما آیا امکان پاک کردن نام همسر از شناسنامه بعد از فوت وجود دارد؟
اصولا امکان پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه بعد از فوت وجود ندارد مگر بعد از ازدواج مجدد و درخواست از اداره ثبت احوال برای پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه. البته امکان این وجود دارد که زن ادعای مفقود شدن شناسنامه را کند. سپس از دادگاه صالح درخواست کند تا رأی به پاک کردن نام همسر از شناسنامه بدهد. اما این امر به همین سادگی نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید