• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23740
+
-

آثار اجرای اقتصاد مقاومتی بر تولید و اشتغال

هاشم مظفری| مدیرکل امور اقتصادی و دارایی اردبیل:

اشتغال و رونق تولید اکنون از دغدغه‌های اصلی مردم و دولت است. با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از طرف مقام معظم رهبری، رویکرد دائمی و پیوسته در نظام برنامه‌ریزی کشور برای تداوم اشتغال و تولید در سال‌های اخیر ایجاد شده است. این برنامه‌ریزی برای استان محرومی مانند اردبیل، می‌تواند اثرگذار باشد. در سال‌های گذشته ایجاد اشتغال و رفع بیکاری فقط از دولت انتظار می‌رفت. اکنون اما همه پذیرفته‌اند که راه‌حل رفع مشکلات موجود، مردمی کردن اقتصاد و ورود بخش خصوصی، با حمایت دولت به عرصۀ اقتصادی است که از طریق صنایع کوچک و متوسط و نوسازی صنایع موجود با تکنولوژی جدید با در نظر گرفتن رقابت پذیری اقتصاد در صنایع بزرگ است. 

در سال‌های گذشته افزایش بی‌سابقه درآمدهای نفتی و هزینه‌کرد آن برخلاف اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود و باعث تزریق نقدینگی به اقتصاد به شکل مصرف کالاهای غیرضروری و افزایش تورم به بالای 40 درصد شده است. افزایش رشد اقتصادی مستمر با تقویت و حمایت از تولید داخلی موجب کاهش بیکاری، افزایش اشتغال و تولید ملی می‌شود. برای همین خانوارها و مصرف‌کنندگان در کنار دولت، نقش و جایگاه ویژه‌ای در ارتقای تولید داخلی و رونق آن دارند. باید به این باور رسید که خرید و مصرف کالای داخلی، موجب افزایش انگیزه واحدهای تولیدی می‌شود. در مقابل واحدهای تولیدی نیز باید با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات تازه و اقتصاد دانش‌بنیان کیفیت کالاهای تولیدی را بالا ببرند و با کاهش هزینه‌ها و قیمت تمام شده کالاهای تولیدی، اقتصاد سالم رقابتی ایجاد کنند و کالاهای خود را با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان داخلی و خارجی برسانند. 

با اتخاذ تدابیری از سوی دولت در سال‌های اخیر، با وجود موانع و مشکلات، کارهایی اساسی انجام شده است. 
ارائه لوایح و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از تولید، قانون رفع موانع تولید، تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی، تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، تقویت مراکز خدمات سرمایه گذاری، اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، ایجاد پنجره واحد گمرک، هدف‌دار کردن اعطای تسهیلات بانکی، ثبات در بازار کالا و خدمات، کنترل قیمت‌ها، رشد اقتصادی مثبت و غیره کارهای مفید صورت گرفته است. هدف دشمنان و معاندان نظام، ایجاد نارضایتی در مردم با ایجاد چالش اقتصادی، القای ناکارآمدی و ناتوانی کشور و تضعیف قدرت ملی است. 
تقلیل قیمت نفت و نخریدن آن، تحریم اشخاص و موسسات و بانک‌ها، وابستگی مصرف به خارج و فروش نرفتن کالا و تجهیزات از حربه‌های عمده‌ای هستند که علیه ایران استفاده می‌کنند. همت دولت و مردم طی سال‌های اخیر مقابله با فشارها و تهاجم اقتصادی است. همه باید دست به دست هم دهیم و با اتکا به منابع داخلی و تعامل با کشورها، زمینه رونق اقتصادی را افزایش دهیم تا به تولید و اشتغال کامل دست یابیم. برخی راهکارهای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی مانند اصلاح قوانین و مقررات مزاحم کسب و کار، خوداتکایی، استقلال اقتصادی، داشتن اقتصاد مردمی و درون‌زا و برون‌گرا، اتکا به استعدادهای درونی ملت، استفاده از اقتصاد دانش‌بنیان و داشتن تفکر مدیریت جهادی ماست. 
 به یقین در کشورمان با تلاش‌های مردم، دولت و بنگاه‌های اقتصادی می‌توانیم با عزم جدی بر مشکلات فائق آییم و معضل بیکاری را رفع و به رونق تولید و اشتغال کامل دست پیدا کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید