• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 22 مهر 1403
کد مطلب : 237352
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjNEp
+
-

روزهای طلایی 40 و 50سالگی

متولدان دهه‌های 50 و 60 کم‌کم آماده ورود به دوره سالمندی می‌شوند و باید برای یک پیری بی‌دردسر برنامه‌ریزی کنند

روزهای طلایی 40 و 50سالگی

پروانه بندپی

خیلی‌ها تصور می‌کنند هروقت که دل‌شان خواست، می‌توانند سبک زندگی یا به‌اصطلاح لایف‌استایل‌شان را تغییر دهند. برای همین با افتخار پیش همه می‌گویند که ما در دوره جوانی هرچقدر دلمان بخواهد می‌خوریم و ورزش هم نمی‌کنیم و وقتی به دوره سالمندی رسیدیم، این تغییر را انجام خواهیم داد. اما کارشناسان، این حرف را بسیار خطرناک و به ضرر افراد می‌دانند. آنها هشدار می‌دهند که افراد باید همیشه و در هر سنی سبک زندگی سالم و مناسبی داشته باشند تا در دوره سالمندی مشکلات جسمی و فیزیکی کمتری را تجربه کنند. یکی از دوره‌ها که افراد باید به‌شدت مراقب سبک زندگی خود باشند، دوره میانسالی یعنی از 40تا 60سالگی است؛ دوره‌ای که جمعیت زیادی از ایرانی‌ها شامل دهه پنجاهی‌ها و دهه‌شصتی‌ها در آن قرار دارند و کم‌کم باید آماده دوره سالمندی شوند. به‌گفته متخصصان اگر در این دوره هم سبک درست زندگی را پشت گوش بیندازیم و به آن اهمیت ندهیم، قطعا پیری سخت و دردناکی را تجربه خواهیم کرد. رضا ندرمحمدی، فیزیوتراپیست درباره اینکه چه کارهایی در دوره میانسالی باید انجام شود تا دوره سالمندی سخت و پرچالش نباشد به چند نکته اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانید.

رضا ندرمحمدی می‌گوید: «درد مفاصل، ضعف عضلات و درد عضلات بافت نرم به‌تدریج و از دوره میانسالی کم‌کم سراغ فرد می‌آید و این به‌دلیل فرایند رشد انسان اتفاق می‌افتد. به هر حال استخوان‌ها در طول زمان کلسیم از دست می‌دهند و مختصری پوکی استخوان در همه افراد ایجاد می‌شود. در سطوح مفاصل هم ساییدگی رخ می‌دهد و در نتیجه در همه افراد یک آرتروز طبیعی وجود خواهد داشت.» به‌گفته این فیزیوتراپیست، در دوره میانسالی به‌تدریج به ضعف عضلات اطراف مفاصل نزدیک می‌شویم و برای اینکه مسائل و عواقب بعد این اتفاقات و مشکلات را کنترل کنیم یا به تأخیر بیندازیم باید چند توصیه رعایت شودکه شامل موارد زیر است.

کنترل وزن
وزن افراد در دوره میانسالی و بعد از آن همیشه باید کنترل شود و از بروز اضافه وزن جلوگیری کرد.

کمک گرفتن از متخصص
افراد برای آگاه شدن از ورزش مناسب سن و شرایط بدنی خود می‌توانند به فیزیوتراپیست‌ها یا متخصصان ورزش مراجعه کنند. آنها می‌توانند توصیه‌های لازم را در این زمینه داشته باشند که هر فرد ورزش مناسب سن براساس شرایط بدنی خودش را انجام دهد تا منجر به آسیب نشود.

پرهیز از ورزش‌های سنگین
افراد در دوره میانسالی بهتر است ورزش‌های کششی انجام دهند یا شنا کنند. ورزش‌های قدرتی و بدنسازی هم باید بسیار سبک باشد. به همین دلیل نباید خودسرانه ورزش قدرتی سنگین انجام شود. برای عضله‌سازی هم نیاز نیست که حتما کار حرفه‌ای انجام شود یا سراغ بدنسازی و زیبایی اندام رفت. همین که فرد رژیم غذایی مناسب و سالم و فرم بدنی خوبی داشته باشد، کافی است. مثلا در مورد تغذیه لازم است کربوهیدرات کمتر و پروتئین بیشتری مصرف شود. یا درمورد بدنسازی لازم نیست حتما دمبل‌های سنگین زده شود و فرد در هنگام ورزش به‌خودش فشار بیاورد. ورزش با دمبل‌های یک یا دو کیلویی توصیه متخصصان ورزش برای این گروه‌های سنی است.

انجام آزمایش‌های دوره‌ای
برای کنترل سلامت و کنترل قند خون، الکترولیت‌های بدن، چربی خون و... باید آزمایش دوره‌ای، هر 6‌ماه یا هر سال تکرار شود.

پرهیز از رانندگی طولانی
سعی کنید طولانی‌مدت پشت فرمان ننشینید.

انجام ورزش مناسب
در دوره میانسالی باید ورزش‌های مناسب انجام شود. مناسب از این نظر که متناسب با توان و سن فرد باشد. مثلا نیاز نیست حتما هر روز ورزش کنید و چند روز در هفته کافی است. پیاده‌روی به مقدار کم و در مسیری که کفی است انجام شود و در مسیر شیب‌دار نباید انجام شود.

پرهیز از فشار کار
فشار کاری باید در دوره میانسالی کم شود و به حداقل برسد چه در ورزش و چه در کار. فرد به‌خصوص بعد از 50سالگی دیگر نباید دوشیفت کار کند. این موضوع در تمام دنیا توصیه و تأکید می‌شود. فرد میانسال وارد سنی شده که دیگر نباید خود را تحت فشار کاری، ورزش و... بگذارد.

انتخاب صندلی مناسب
صندلی خودرو یا صندلی محل کار یا مبلی که رویش می‌نشینیم و تلویزیون تماشا می‌کنیم، حتما باید گودی کمر را پر کند. اگر مناسب نیست، باید از بالش کوچکی استفاده کنیم که گودی کمر را پر کند وگرنه کمر به مرور زمان آسیب می‌بیند.

آب‌ درمانی
شنا و آب‌درمانی جزو ورزش‌هایی است که به‌عنوان فیزیوتراپیست معمولا به همه مراجعین خود توصیه می‌کنیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید