• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23718
+
-

رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها در نامه‌ای به رئیس مجلس اعلام کردند

مشکلات شهرها را جدی بگیرید

کلانشهر
مشکلات شهرها را جدی بگیرید

حامد فوقانی | خبر‌نگار :

روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها نامه‌ای به رئیس مجلس ارسال کردند که در آن از وضعیت بحران مالی شهرداری‌ها گفته و خواستار حمایت‌های بیشتر نهادهای بالادستی به مشکلات شهرهای کشور از نظر موانع کسب درآمد، تنگناهای موجود برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، بحران آب و مسکن و مسائل زیست‌محیطی موجود شده‌اند. روسای پارلمان شهری ایران در این نامه اعلام کرده‌اند که نیاز است در تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده دقت بیشتری شود چراکه این مسئله روی درآمدهای پایدار شهرها تأثیر بسزایی می‌گذارد.

نگاه عدالت‌محور در بحث لایحه ارزش افزوده برای اداره بهتر شهرها، صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های اداره شهرهای بزرگ کشور و تقویت مدیریت بحران برای آمادگی در برابر شرایط نیز از دیگر محورهای مهمی بود که در شصت و یکمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها مورد تأکید حاضران قرار گرفت. در این مجمع که به میزبانی ارومیه برگزار شد، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، روسای شوراهای اغلب کلانشهرها و نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و موضوع دیرینه تحقق مدیریت یکپارچه شهری هم به بحث گذاشته شد.

صحبت از لایحه ارزش افزوده در حالی میان مدیران شهری مختلف مطرح شده است که تغییر آن بدون مدنظر قرار دادن مشکلات فعلی شهرها، به‌خصوص 15کلانشهر می‌تواند سبک زندگی و سلامت مردم را در آینده به خطر بیندازد. همین الان، شهرهای کشور در توسعه حمل‌ونقل عمومی و نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند و بعضا وابستگی به تراکم‌فروشی و کسب درآمدهای ناپایدار سبب شده که موضوع‌های مرتبط با محیط‌زیست شهرها به خطر بیفتد. در این میان، درنظر بگیرید که با وجود بحران‌های آب، ترافیک، آلودگی هوا و حاشیه‌نشینی، اگر منابع قانونی از سوی دولت نیز تأمین نشده و مصوبات مجلس هم حمایتی نباشند، اداره و کنترل شهرها چقدر سخت‌تر خواهد شد.

به هرترتیب روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه دور هم جمع شدند تا راه‌های اساسی را برای رفع این مسائل به‌دست آورند. در زیر مهم‌ترین موضوعاتی که در این مجمع مطرح شده و برخی از اعضای شوراها بر اولویت رسیدگی به آنها تأکید دارند را می‌خوانید. این اجلاس با بازدید از پروژه‌های مختلف عمران شهری ارومیه به پایان رسید و در کمیسیون‌های چهارگانه‌اش حفاظت از باغ‌ها، تحقق راهکارهای بهبود پایدار اجتماعی در بازآفرینی فضاهای شهری و تأثیر زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی بر تحقق شهر هوشمند بررسی شد.


باید آماده شرایط بحرانی باشیم



محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس مجمع

با توجه به شرایط موجود در بخش مدیریت شهری باید آماده شرایط بحرانی باشیم. از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، کشور در برهه‌های مختلف با شرایط بسیار بحرانی‌تر مواجه بوده است. در جنگ تحمیلی با اعتماد مردمی و حمایت مردم از انقلاب اسلامی امام‌خمینی(ره) با تلاش رزمندگان و محوریت آیت‌الله هاشمی از بحران‌ها عبور کرد. در آن سال‌ها با هجوم مردم به جبهه‌ها مواجه بودیم و این موارد موجب شد جام زهر تبدیل به شهد شیرین شود. مملکت امروز شرایط خاصی دارد و در حوزه اشتغال با مشکلات شدیدی روبه‌رو هستیم. هم‌اکنون بحران‌های زیست‌محیطی باعث ایجاد بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی و وجود رانت‌ها باعث چالش‌ها و شکاف بین نخبگان و جامعه شده است. مدیریت شهرها امکان دارد در شرایط بدتری قرار گیرند و لازم است هم‌اکنون آمادگی داشته باشند. امروز سرمایه اجتماعی کشور دچار خسران شده و باید آماده شرایط خاص و بحرانی باشیم. از تبدیل مسائل اجتماعی به بحران‌های امنیتی باید پرهیز کرد. کشورهای دیگر موضوعات اجتماعی را امنیتی نمی‌کنند و از آن عبور می‌کنند؛ پس باید با مسائل امروز نیز بدون نگاه امنیتی برخورد کرد. پیشنهاد می‌کنم مجمع روسای شورای اسلامی شهر، شرایط را درنظر گیرد و برای برون‌رفت از آن تدابیری بیندیشد.


مجمعی قدرتمند برای پیگیری مشکلات شهرها



مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها

پیشنهادم برای تقویت شوراها این است که روسای شوراهای استان‌ها در مجمع مشورتی به‌عنوان شوراهای فرادست حضور یابند چراکه می‌توانند به تصویب مصوبات مجمع کمک کنند. خوشبختانه بحث‌های جدی و خوبی در این نشست و کمیسیون‌های زیرمجموعه‌اش مطرح شد اما سؤال مهم اینجاست که آیا این مصوبات باید تنها در حد بیانیه و مصوبه باقی بماند یا اجرایی شود؟متأسفانه در کشور ما بحث‌های کارشناسی خوبی می‌شود و حرف‌های مهمی زده می‌شود اما زمانی که در مقام اجرایی قرار می‌گیرد مسیر متفاوتی را طی می‌کند. این دغدغه مهمی است که باید برطرف شود. برای عملیاتی کردن مصوبات مجمع مشورتی چند راه وجود دارد؛ یکی از راه‌ها این است که چند نفر از اعضای شورای‌عالی استان‌ها در این مجمع حضور داشته باشند و مصوبات را به شورای‌عالی استان‌ها انتقال دهند اما مهم‌تر از آن استفاده از ظرفیت شورای استان‌هاست که جزو شوراهای فرادست محسوب می‌شود و در شرح وظایف آن نیز وجود دارد. یک مثلث مرکب از روسای شوراهای استان، روسای شهرهای مراکز استان‌ها و شهرداران کلانشهر‌ها می‌تواند به‌عنوان یک مجمع قدرتمند تشکیل شود و دبیرخانه کلانشهرها نیز زیرنظر این مجمع قرار گیرد. این مجمع می‌تواند در ارسال مصوبات به شورای‌عالی استان‌ها و تصویب این طرح‌ها و پیشنهاد‌ها در مجلس کمک کند. شوراها با بیش از 120هزار عضو و با یک شبکه مویرگی می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. ما نیز در شورای‌عالی استان‌ها تلاش کرده‌ایم با ایجاد یک شبکه ارتباطی مبتنی بر وب شوراهای سراسر کشور را با هم مرتبط کنیم بنابراین شوراها می‌توانند در مقابل تهدید‌ها بایستند و مشکلات را حل کنند. پیشنهاد عملیاتی من این است که برای صرفه‌جویی در بیت‌المال و هم‌افزایی بیشتر روسای شوراهای شهرهای مراکز استان، روسای شوراهای استان‌ها و شهرداران کلانشهر‌ها بتوانند جلسات مشترکی برگزار کنند.


ریه‌های شهرها را فروخته‌ایم



مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز

نبود اسناد ملی برای زمین‌های حاشیه شهر به‌عنوان یک نقیصه در امر حاشیه‌نشینی به‌حساب می‌آید. امروزه در کلانشهرها مانند شیراز شاهد آن هستیم که با توسعه شهر موج حاشیه‌نشینی روزبه‌روز افزایش می‌یابد که این مهم می‌تواند به امنیت و مسائل اجتماعی آسیب وارد کند. سکونت‌های غیررسمی در حاشیه شهرها یکی از معضلات مهمی است که گریبانگیر شهروندان شده و ضرورت دارد متولیان امر برای این معضل تدابیری بیندیشند. نقش دستگاه‌های قدرتی و اجرایی مانند فرمانداری‌ها در هماهنگی بین‌دستگاهی کارآمد است؛ چنانچه دغدغه فرمانداری‌های شهرستان‌ها در امر موضوعات مهم شهری بیشتر شود بخشی از مشکلات مرتفع خواهد شد. نبود شیوه‌نامه مدرن در امر درآمدهای پایدار شهری به‌عنوان یک دغدغه از سوی اعضای شوراهای شهر مطرح است و امروزه با توجه به اینکه کلانشهرهایی مانند شیراز از پتانسیل‌های مهمی درزمینه‌های ادبی، صنعت الکترونیک و حوزه پزشکی برخوردار هستند، نیاز است با تبیین و اجرای شیوه‌نامه‌های مدرن بتوانیم در برگزاری رویدادهای مهم علمی فرهنگی پیشقدم شده و بستری فراهم شود که با برگزاری چنین رویدادهایی مهم زمینه درآمدهای پایدار شهری را ایجاد کنیم. امروزه معضل شهرفروشی به بهانه کسب درآمد مانند ریه فروشی شهر است .


نیازمند همراهی دولت و مجلس



رسول اصغرزاده، رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه

هدف از برگزاری این اجلاس تثبیت جایگاه و نقش مردم برای اداره امور منطقه‌ای خصوصا در زمینه مدیریت شهری بود. همراهی دولت و مجلس برای حل مشکلات شهرداری‌های کشور یک ضرورت است و قوانین فعلی که اغلب ناقص اجرا می‌شوند، پاسخگوی نیاز کشور نبوده و باید قوانین جامع و کامل جدیدی برای تسهیل امورات شهرداری‌ها وضع و اجرایی شود. در عین حال بهره‌مندی از توان شورای‌عالی استان‌ها و دبیرخانه مجمع کلانشهرهای کشور در حل مشکلات شهرداری‌ها نیز اهمیت فراوانی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید