• شنبه 14 مهر 1403
  • السَّبْت 1 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 05
سه شنبه 10 مهر 1403
کد مطلب : 236265
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KO4rx
+
-

نخستین شهید آتش‌نشانی

نخستین شهید آتش‌نشانی

   موضوع: آتش‌سوزی در پاساژ دیبا
   موقعیت: سه‌راه جمهوری
***
مثل همیشه سر صبح پدر لباس پوشید و پاشنه کفشش را‌ ورکشید و راهی محل کارش شد. قرار بود که عصر یا شب کمی زودتر به خانه بیاید. کلی کار مانده و زمان هم کم بود؛ چون فقط 10روز به عروسی دخترش مانده بود. اما زنگ اعلام وقوع حادثه در سه‌راه جمهوری پدر را برای همیشه گرفت. این ماجرا حکایت کوتاهی از زندگی نخستین شهید آتش‌نشانی تهران در سال1350 حسن زردانی فلاح بود. مهدی شمس با تعریف این ماجرای تلخ، از عشق و ایثار آتش‌نشانان برای حفظ مال و جان حادثه‌دیدگان چنین می‌گوید: «روز حادثه، حریقی در پاساژ دیبای تهران واقع در سه‌راه جمهوری فعلی اعلام شد. وقتی نیروهای آتش‌نشانی برای خاموش‌کردن حریق راهی این پاساژ 3طبقه‌ شدند بر اثر انفجار شهید زردانی سقوط کرد و در مسیر انتقال به بیمارستان به فیض رفیع شهادت رسید. این شهید آن زمان 48ساله بود و 3دختر و یک پسر داشت و قرار بود که 10روز بعد از همین ماجرا جشن عروسی دخترش برگزار شود اما متأسفانه با شهادت این مرحوم جشن عروسی به‌هم خورد. این شهید در مقبره 436 شهدای آتش‌نشانی  به خاک سپرده شد.»

به‌گفته شمس، سال بعد از این ماجرا هم در خیابان تهران‌نو بر اثر تصادف خودروي آتش‌نشانی، فرد دیگری به شهادت می‌رسد تا اینکه در سال1356 در تیمچه بازار حریقی مشابه ساختمان پلاسکو اتفاق می‌افتد که بر اثر ریزش ساختمان 5 نفر از عزیزان آتش‌نشانی به شهادت می‌رسند. شهید امید عباسی یکی از شاخص‌ترین شهدای تهران است که همه اعضای بدنش به افراد نیازمند پیوند عضو با رضایت خانواده‌اش اهدا شد.
 اما تلخ‌ترین حادثه تاریخ آتش‌نشانی ماجرای ساختمان پلاسکو است که در آن 16نفر از جان‌برکفان آتش‌نشانی به شهادت رسیدند. بنا به گفته این کارشناس، از میان این شهیدان جان‌برکف، افرادی بودند که روز حادثه پلاسکو اصلا شیفت نبودند. نمونه آنها شهید مستوفی بود که روز حادثه به نام یکی از دوستانش تجهیزات برای ورود به ساختمان می‌گیرد؛ شهید امیرحسین داداشی که خودش را از جلسه امتحان کارشناسی ارشد به ساختمان پلاسکو می‌رساند و شهید حسن‌زاده که در مرخصی دوران مصدومیتش در حادثه 2هفته قبل از پلاسکو به سر می‌برد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید