• شنبه 14 مهر 1403
  • السَّبْت 1 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 05
سه شنبه 10 مهر 1403
کد مطلب : 236263
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/GZ46J
+
-

تلخ‌ترین حادثه آتش‌نشانی تهران

تلخ‌ترین حادثه آتش‌نشانی تهران

   موضوع: حریق پلاسکو
   موقعیت: چهارراه استانبول
***
یکی از تلخ‌ترین حوادث در یک قرن فعالیت آتش‌نشانی در تهران، قصه غم‌انگیز آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو است؛ حادثه‌ای که بیش از 9روز تمام نیروهای جان‌برکف آتش‌نشانی شبانه‌روز مشغول اطفای حریق و آواربرداری آن بودند و 16آتش‌نشان به فیض رفیع شهادت نایل شدند. جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران، از این حادثه به‌عنوان تلخ‌ترین مأموریت دوران ‌کاری و سازمان آتش‌نشانی یاد می‌کند و هنوز هم با گذشت 8سال از این ماجرا
وقتی نام پلاسکو و دوستان شهیدش را بر زبان می‌آورد غم و اندوه همان روزها در چهره‌اش به وضوح دیده می‌شود.
 او با تعریف این ماجرا می‌گوید: «8صبح روز پنجشنبه 30دی‌ماه سال1395 بود که حادثه آتش‌سوزی پلاسکو به سامانه125 اطلاع داده شد و ساعت11:30 ساختمان پلاسکو به‌صورت عمودی در شرایطی ریخت که تعداد زیادی آتش‌نشان در حال کنترل آتش داخل ساختمان بودند. در تمام این سال‌ها به این فکر می‌کردم که تلخ‌ترین لحظه من در این 9روز کی بود؟ کدام ماجرا بود؟ لحظه‌ای که ساختمان یکباره فروریخت؟ زمانی‌که ستون‌های مذاب از داخل ساختمان خارج می‌شد و باید این واقعیت را می‌پذیرفتیم که کسی زنده از این آوار بیرون نمی‌آید؟ شنیدن خبر شهادت بهنام میرزاخانی که حین اطفای حریق مصدوم و به بیمارستان منتقل شد، اما کمتر از ۲۴ساعت بعد در بیمارستان درگذشت یا شهادت علی امینی که استاد من بود و حسین سلطانی که سال‌ها با هم کار کرده بودیم و...؟»
به‌گفته ملکی، همه اینها تلخ بود و هر لحظه حادثه‌ای جدید داغ ما را تازه‌تر می‌کرد. 16همکار ما در این ماجرا شهید شدند درصورتی‌‌که مقصر چیزی نبودند، اما برحسب احساس وظیفه و وجدان کاری با وجود اینکه ساختمان خالی بود و هیچ فرد زنده‌ای داخل آن نبود، برای حفظ مال عزیزان و همشهری‌های‌شان داخل ساختمان ماندند و شهید شدند. آنها درواقع، برای نجات اموال کسبه ساختمان پلاسکو به عملیات ادامه دادند. خود ملکی هم تقریباً چند دقیقه قبل از ریزش ساختمان در داخل مجموعه بوده است: «آن موقع که اسم آتش‌نشان‌هایی که لحظه تخریب توی ساختمان مانده بودند، مشخص شد، یک تراژدی واقعی برای همه ما بود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید