لایههای پیدا و پنهان کمک به لبنان
سیدمصطفی میرلوحی؛ کارشناس مسائل اسلامی
1-موضوع دفاع از مردم مظلوم لبنان که در پیام اخیر مقاممعظمرهبری بهعنوان یک «فرض» شناخته شده است، موضوع تازه و بدیعی بهحساب نمیآید؛ چراکه تمام فقها و بزرگان ما در اعصار گوناگون بر حمایت و دفاع از مسلمان مظلوم تأکید داشتهاند. شیعه و سنی روایتی را از پیامبر اکرم(ص) نقل کردهاند که میفرماید: «مَن أصبحَ و لَم یهتمّ بامور المسلمین فلَیس بمُسلمٍ»؛ یعنی آنکه صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست.
2-سؤال اینجاست که در پیام اخیر رهبری منظور از فرضبودن، ایستادن در کنار مردم لبنان و حزبالله به مفهوم جهاد مسلحانه است یا خیر؟ بهنظر میرسد چنین موضوعی مدنظر رهبری نبوده. کراراً از ایشان در مورد چگونگی ورود به این جهاد و جبهه سؤال شده و در پاسخ بیان کردهاند که گاهی منظور از جهاد، «جهاد تبیین» است. جهاد تبیین در این عرصه یعنی بیان آن مظلومیتی که بر مردم غزه و لبنان وارد آمدهاست. امروزه یکی از جنایات جریان سلطه این است که در فضای مجازی و پلتفرمهای اجتماعی خارجی، تصاویر رهبران مقاومت نظیر شهید سیدحسن نصرالله و حاجقاسم سلیمانی حذف شده و مانع از برجستهشدن نام این قهرمانان میشوند. بهعبارتی همانطور که عدهای با موشک در حال جنایت هستند، گروهی دیگر هم در فضای مجازی و فرهنگی با امکانات دیگری درحال خیانت و جنایت هستند.
3-طرف عبری-غربی خود را در همه مناسبات و سیاستها محق میداند و بر این اساس، اولویت جهاد تبیین در جبهه خودی این است که با امکانات خود، مظلومیت مردم غزه و لبنان را که در معرض جنایات نتانیاهو و رژیمصهیونیستی قرار دارند، فریاد بزند. امروزه دولت تروریستی اسرائیل و آمریکا قصد دارند خود را دمکراتهای دنیا جابزنند و از آنسو مجاهدان محور مقاومت را بهعنوان تروریست معرفی کنند. متأسفانه امروزه بین بخش قابلتوجهی از مردم دنیا این ادبیات صهیونیستی جا افتاده و وظیفه ماست که با بیان حقیقت، این وارونگی را اصلاح کنیم.
4-البته باید این اعلام آمادگی تشریح شود که اگر مسئولان صلاح دیدند و شرایط نیز فراهم بود، موضوع حضور فیزیکی و جهاد تسلیحاتی با اسرائیلیها تحقق یابد. مسجدالاقصی حرم و مسجدی است که برای دفاع از آن اساسا از لحاظ فقهی نیازی به کسب اجازه نیست و ارزش دفاع از آن، از خاک وطن نیز بالاتر است. لذا اگر ترتیبات امر اجازه داد، باید به سمت قدس حرکت کرد و دشمنی را که این مکان مقدس را اشغال کرده اخراج کرد. البته تا پیش از این، به اشکال مختلف دیگری باید به این جهاد مقدس اقدام کرد. نباید وضعیت به شکلی باشد که یا در خانه نشست و کاری نکرد، یا صرفا حضور فیزیکی در فلسطین را شرط جهاد دانست.