• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 28 تیر 1397
کد مطلب : 23583
+
-

برای تزئین خانه‌های کوچک چه ایده‌های ساده‌ای وجود دارد؟

نقلی‌های دنج و راحت

نقلی‌های دنج و راحت

برخی تصور می‌کنند که در خانه ای می‌توان دلخوش بود و به آرامش رسید که متراژی بزرگ داشته باشد و اتاق‌های فراوان، اما کارشناسان اصول چیدمان و طراحی داخلی خلاف این نظر را دارند.آن‌ها بویژه برای تازه عروس و دامادها، دانشجویان، مجردها و کسانی که به هر دلیلی مجبور هستند در خانه‌های کم متراژ زندگی کنند، ایده‌هایی ارائه می‌دهند که به کمک آن‌ها می‌توان در خانه‌های 40، 50 متری نیز زیبایی و آرامش و فضایی رومانتیک را تجربه کرد.اگر شما هم از آن دسته زوج‌های جوانی هستید که به دنبال خانه‌ای می‌گردید که بتوانید  آن طور که دلتان می‌خواهد سلیقه تان را در چیدمان آن اعمال کنید، اما بازهم آن چیزی را که دلتان می‌خواهد پیدا نمی کنید، پیشنهاد می‌کنیم  راهکارهایی را که به شما معرفی می‌کنیم  یک‌بار امتحان کنید. شاید بتوانید خانه نقلی تان را با آن تصورات ذهنی که دارید، بیارایید؛ این که مثلا در یک خانه 40 متری جایی را هم به مطالعه اختصاص دهید  و یا سرویس مبلمانی را انتخاب کنید که کمترین فضا را اشغال کند.پس با ما باشید.

 پرده‌هایی برای اتاق‌های نقلی

تازه عروس و دامادها خوب می‌دانند که یکی از اکسسوری‌های مهم در زیباتر سازی اتاق‌ها، پرده‌ها هستند. انتخاب پرده مناسب برای خانه‌های کوچک   نقش مهمی در بزرگ نشان دادن اتاق‌ها دارد. بنابراین اگر اتاق کوچکی دارید و می‌خواهید آن را از آنچه هست، بزرگتر نشان دهید، پیشنهاد می‌شود از پرده‌های یکدست و از جنس تور و همین طور همرنگ با دیوارها استفاده کنید. همچنین بهتر است به نورپردازی خانه‌های کوچک دقت کنید. پرده‌های نازک و روشن باعث می‌شوند نورپردازی به خوبی انجام بگیرد. حواس تان باشد اگر در آپارتمانی کوچک زندگی می‌کنید، خانه را از ابزار و وسایل اضافی پر نکنید و هر چند ماه یک بار وسایل اضافی و خرت و پرت‌های غیر قابل مصرف را دور بیندازید. 


  پالت‌های رنگی 

 پالت‌های رنگی همیشه می‌توانند ابزار مناسبی برای آراستن خانه‌های کوچک باشند. رنگ‌های خنثی، منعکس دهنده نور و سفید بهترین گزینه برای آپارتمان‌های کم متراژ و خانه‌های کوچک محسوب شده می‌توانند در جذابیت و زیبایی اتاق‌ها را دوچندان کنند. قالیچه‌های کوچک، تابلو، روکش مبلمان و کوسن‌ها بهتر است یکپارچه و متشکل از رنگ‌های ساده باشند. چنین چیدمانی می‌تواند فضای خانه را از آنچه هست بزرگتر نشان داده و زیبایی را به خانه عرضه کند. 


  کاناپه بزرگ برای خانه کوچک 

 یک قانون قدیمی می‌گوید، برای خانه‌های کوچک بهتر است سرویس‌های مبلمان و میز ناهار خوری کوچک انتخاب کرد، اما قانون‌های جدید در چیدمان و طراحی داخلی می‌گویند، قرار دادن یک کاناپه نسبتا بزرگ در کنار صندلی و مبل‌هایی با اندازه کوچک می‌تواند اتاق‌ها را از آنچه هست بزرگتر نشان دهد. همچنین برای زیباتر ساختن خانه و انعکاس نور بیشتر در کنار سرویس مبلمان می‌توان از چندین آینه استفاده کرد. آینه‌ها علاوه بر بزرگتر نشان دادن  اتاق‌ها، فضایی متفاوت، صمیمی و خاص ایجاد می‌کنند. مبلمان‌های چرخدار با قابلیت جابجایی آسان برای افرادی که در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند، راهکار مناسبی محسوب می‌شود ؛ چرا که در صورت نیاز به فضایی بزرگتر، می‌توانند با جابجایی سرویس مبلمان به اتاقی دیگر مشکل کمبود جا را جبران کنند و در زمان‌های مختلف از فضا‌ها استفاده متنوعی بکنند.انتخاب یک ناهار خوری مستطیل‌شکل  که درازای آن با طول اتاق نشیمن یا پذیرایی برابر باشد، می‌تواند فضای  آشپزخانه یا اتاق را بزرگتر 
نشان دهد. 


  اتاق مطالعه در خانه‌های کم‌جا 

 اگر می‌خواهید در خانه نقلی  خود، اتاق کار هم داشته باشید و بدون در نظر گرفتن محدودیت فضا، در گوشه دنج و راحتی از خانه مطالعه کنید، بهترین راه کمک گرفتن از فضای اتاق خواب یا اتاق نشیمن است. به این  شکل که با استفاده از یک پاراوان تزئینی،فضا را به قسمت‌های مورد نیازتان تقسیم کنید. البته  قبل از خرید پاراوان باید به اندازه دیوار و ابعاد اثاثیه در فضا توجه کنید ؛ برای نمونه اگر در آپارتمان تان از پارتیشن برای تفکیک فضا کمک گرفته اید، تا آنجایی که می‌شود از اثاث ساده برای تزئین اتاق نشیمن استفاده کنید و از نصب پرده‌های سراسری و لوستر‌های بلند  و تزئینات شلوغ دیوار چشم پوشی کنید. به جای آن می‌توانید از دیوارهای متحرک کنده کاری شده  که جنبه تزئینی هم دارند برای تفکیک فضا استفاده کنید و کتابخانه جمع و جور و اتاق مطالعه‌ای دنج برای خودتان دست و پا کنید. 

  استفاده از فضاهای بی‌مصرف 

 تا آنجا که می‌توانید از فضای‌های بی‌مصرف و  غیر قابل استفاده برای قرار دادن وسایل اضافی و انبار کردن کالاها کمک بگیرید.  یک پیشنهاد مناسب و پر کاربرد این است که اگر در خانه فضای زیر پله یا راهروی کوچک دارید، آن را به گالری عکس‌های خانوادگی و کتابخانه کوچک تبدیل کنید.اگر در آپارتمانی کوچک زندگی می‌کنید، باید فکر خرید مبل‌های استیل و منبت کاری شده را از سرتان بیرون کنید و به جای آن سراغ مبل‌های کم جا و تختخواب شو بروید. معمولا مبل‌های تختخواب شو علاوه بر این‌که ساده هستند، کارایی زیادی دارند. مبل‌های کوچک و نقلی برای فضاهای اضافی در  خانه‌های نقلی بهترین گزینه هستند و به تفکیک فضا هم کمک زیادی می‌کنند. 


  کتابخانه سرتاسری 

 قفسه یا کتابخانه‌هایی که از کف تا سقف به صورت سراسری نصب شده اند، راه دیگری برای بزرگ نشان دادن اتاق‌ها به شمار می‌آیند. علاوه بر این، از این روش می‌توانید برای ذخیره سازی و قرار دادن وسایل اضافی کمک بگیرید و به نظم دهی وسایل کمک کنید. از طرف دیگر؛ اگر می‌خواهید از قفسه‌های شناور برای آراستن اتاق‌های نشیمن کم متراژ و کوچک کمک بگیرید، حواس تان باشد  که همه دیوارها را با قفسه‌ها پر نکنید.تنها نصب تعدادی از قفسه‌های شناور روی یکی از دیوارهای اتاق نشیمن کافی است تا اتاق بزرگتر نشان داده شده و فضا نیز زیبا و منظم به نظر برسد. 

چیدمان آشپزخانه 

برای چیدمان آشپز خانه با فضای محدود همیشه اولویت‌ها را در نظر بگیرید ؛ مثلا نصب سینک ظرفشویی دو قلو، یخچال‌های ساید بای ساید و خرید ماشین ظرفشویی منطقی به نظر نمی رسد.  به جای آن بهتر است از گازهایی که طراحی توکار  دارند یا یخچال فریزرهای کم جا استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود درهای کابینت‌های هوایی را جدا کنید  یا از درهای شیشه ای برای تزئین کابینت‌ها کمک بگیرید و ازاین قفسه‌ها به عنوان عناصر تزئینی استفاده کنید. استفاده از اصول صحیح نورپردازی هم فراموش نشود. نصب  لامپ‌های‌هالوژن بالای کابینت‌ها و یا لامپ سقفی روی میز آشپزخانه فضا را بزرگ و زیباتر جلوه می‌دهد. اگر هم به علت این که آشپز خانه کوچکی دارید، شست و شوی دیوار‌ها و تمیز کردن سقف برای شما به یک معضل  تبدیل شده، پیشنهاد می‌کنیم قابلمه ای پر از آب را روی اجاق گاز قرار دهید تا فضا از بخار پر شود آن وقت با اسفنج و مایع ظرفشویی  حل شده در آب، دیوار‌ها را با خیال راحت بشویید.


  ابزار چند منظوره 

 در صورتی که  فضای اتاق خواب بسیار کم باشد، حتما از  قفسه‌های دیواری به جای پاتختی استفاده کنید و به جای آباژور از چراغ‌های دیواری کمک بگیرید. 
در صورت امکان با حذف درهای کمد و طبقه بندی کمدهای دیواری  به فضا سازی کمک کنید. می‌توانید  از رنگ‌های متضاد اما خنثی و روشن برای آراستن اتاق خواب استفاده کنید  و با نصب تابلوهای متعدد و عناصر تزئینی روی دیوار اتاق را کوچک جلوه ندهید  و اجازه بدهید اتاق نفس بکشد. در این راستا می‌توانید از وسایل چند منظوره  که قابلیت جدا شدن دارند استفاده کنید ؛ زیرا این قبیل وسایل به پاکیزگی اتاق کمک و تغییر دکوراسیون را آسان تر می‌کنند. 


  نورپردازی 

 استفاده از عناصر و تجهیزات نور پردازی کوچک و توکار اما در تعداد زیاد به جای استفاده از لوسترها و منابع نوری در اندازه‌های بزرگ مانند آباژور و چراغ‌های سقفی، در بزرگ نشان دادن خانه تاثیر زیادی خواهد داشت و می‌تواند فضای مناسب را برای دورهمی‌های خانوادگی فراهم کند. 


 تزئین اتاق کودک 

اگر می‌خواهید بخشی از خانه را هم به اتاقی برای فرزند خردسال تان اختصاص دهید، حتما از پارتیشن یا دیوار‌های کاذب برای تفکیک فضا استفاده کنید تا  کودک حریم و فاصله موجود میان فضای بزرگسالان و اتاق خودش را متوجه شود. بخشی از دیوار را با کاغذهای رنگی یا نقاشی  و عکس‌های کودک تزئین کنید و به این ترتیب آلبومی زیبا از کارهای هنری  او  را روی دیوار ماندگار کنید.  حتما روی دیوار، طبقه و قفسه نصب کنید و وسایل کودک خود را در این فضا‌ها نگهداری کنید. بهتر است رنگ دیوارهای اتاق کودک را رنگ پلاستیک انتخاب نکنید  یا دیوار‌ها را با کاغذ سفید بپوشانید تا کو چولو با خیال راحت بتواند هنر نمایی کند. حواستان به پریزهای برق و  وسایل خطر آفرین  هم باشد و قبل از چیدمان خانه ایمنی را در نظر بگیرید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید