• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 28 تیر 1397
کد مطلب : 23582
+
-

دخل و خرج جور یا ناجور؟!

دخل و خرج جور یا ناجور؟!

فاطمه شمس:

این روزها گرانی، رتبه اول موضوع سخنوران و سخنران‌ها را دارد؛ حالا می‌خواهد در مهمانی و خانه باشد یا در فلان و بهمان مراسم. مگر می‌شود گوشت کیلویی 43هزار تومان خرید و حرف از هزینه خورد و خوراک نزد؟! مگر می‌شود آخر هر‌ماه اجاره میلیونی به‌حساب صاحبخانه واریز کرد و حرف از سقف بالای‌سر نزد و هزار و یک موضوع دیگر که همگی در نهایت به یک جمله ختم می‌شود: «دخلم با خرجم یکی نیست» آیا فقط شما برای درآمد و هزینه‌ای که دارید به مشکل برمی‌خورید یا دیگران هم مثل شما هستند؟ اصلا می‌دانید برای زندگی ماهانه در شهر چقدر اسکناس لازم است؟ در داده‌نمایی این هفته که براساس آمار ارگان‌های مرتبط استخراج شده می‌خواهیم بررسی کنیم که یک خانوار شهری در کشورمان برای زندگی کردن چه هزینه‌هایی دارد و پرهزینه‌ترین و کم هزینه‌ترین شهروندان ایرانی در کدام استان کشور ساکن‌اند.

یک خانواده هر سال چقدر هزینه می‌کند؟

متوسط هزینه سالانه یک خانوار بدون حساب کردن مالیات و حق بازنشستگی حدود 42میلیون و 130هزار تومان است؛ یعنی ایرانی‌ها به‌طور متوسط ماهانه 3/5 میلیون‌تومان هزینه می‌کنند. طبق آمار باﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖﻛﻞ آﻣﺎرﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی، اداره آﻣﺎر اﻗﺘﺼﺎدی و داﻳﺮه ﺑﺮرﺳﻲ ﺑﻮدﺟﻪ ﺧﺎﻧﻮار، بیشترین خرج خانوارها مربوط به اجاره مسکن، آب، برق و گاز با 15میلیون تومان، خوراکی و آشامیدنی 9میلیون و 900هزار تومان، حمل‌ونقل 4/5 میلیون کمترین هزینه متعلق به دخانیات با 140هزار تومان است.





یک خانواده هر سال چقدر درآمد دارد؟

متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری قبل از کسر مالیات و حق بازنشستگی حدود 44میلیون تومان است؛ یعنی تقریبا هر خانواده ماهانه حدود 3میلیون و 660هزار تومان حقوق می‌گیرد. این آمار را باﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖﻛﻞ آﻣﺎرﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی، اداره آﻣﺎر اﻗﺘﺼﺎدی و داﻳﺮهﺑﺮرﺳﻲ ﺑﻮدﺟﻪ ﺧﺎﻧﻮار براساس آمارگیری از 13هزار خانوار اعلام کرده‌اند و هنوز گرانی‌ها 4ماه اول امسال در آن وارد نشده است.








پرهزینه‌ترین و کم هزینه‌ترین خانوارها در استان‌های کشور

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد‌ماه امسال مربوط به استان ایلام و کمترین آن مربوط به استان اردبیل است؛ یعنی خانوارهای ساکن در استان ایلام به‌طور متوسط ٣.٧ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان اردبیل به‌طور متوسط ٣.٣ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به خرداد ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :