• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 3 مهر 1403
کد مطلب : 235611
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wjBLJ
+
-

بانوی تهرانی در خط مقدم جبهه

بانوی تهرانی در خط مقدم جبهه

   موضوع: خاص‌ترین رزمنده
   شرح: بانوی امدادگری که «آر‌پی‌جی» زن شد
***
در نخستین روزهای دفاع‌مقدس یک رزمنده خاص از تهران به جبهه‌های جنوب اعزام شد و در خط مقدم دفاع از سرزمین مادری جای گرفت. بانو آمنه وهاب‌زاده، اصالت ایرانی داشت اما بنا به دلایلی سال‌ها در کربلا زندگی کرد و به محض شروع جنگ به آغوش میهن برگشت.
درباره حضور آمنه وهاب‌زاده در جبهه‌های جنوب روایت‌های بسیاری نقل شده و بدون تردید باید او را یکی از شناخته شده‌ترین رزمنده‌های دوران دفاع‌مقدس دانست. بانو وهاب‌زاده که دوره‌ آموزش نظامی را پشت سر گذاشته بود در سومین روز شروع دفاع‌مقدس تحت عنوان نیروی امدادی به جبهه جنوب رفت اما مدتی بعد آرپی‌جی به‌دست گرفت و در خط مقدم جبهه با شجاعت بی‌مانندی تانک‌های دشمن را هدف قرار داد. او درباره نخستین روزهای حضورش در جبهه می‌گوید: «نخستین بار در سومین روز جنگ بود که از بیمارستان فیروزآبادی به جبهه جنوب و ماهشهر رفتم و به‌عنوان راننده آمبولانس به کمک رزمنده‌ها رفتم. مدتی بعد، آموزش‌های تکمیلی امدادگری و نظامی را پشت سر گذاشتم و به‌عنوان رزمنده به جبهه رفتم.»
وقتی آمنه وهاب‌زاده بعد از مجروح‌شدن یکی از رزمنده‌‌ها سلاح آرپی‌جی را برمی‌دارد و تانک‌های دشمن را هدف قرار می‌دهد، یکی از نمادین‌ترین لحظات دوران دفاع‌مقدس رقم می‌خورد. او درباره گذراندن دوره‌های نظامی در تهران می‌گوید: «بعد از پیروزی انقلاب، امام فرمودند 20میلیون بسیجی داریم که باید دست به اسلحه باشند. همان موقع برای گذراندن دوره مقدماتی آموزش نظامی به پادگان جی رفتم. دوره‌های پرتاب نارنجک و آرپی‌جی را هم گذراندم و به دانشکده افسری که الان دانشگاه امام علی(ع) نام دارد رفتم و آموزش‌های تکمیلی را پشت سر گذاشتم. می‌خواستم آموزش چتربازی هم ببینم اما جنگ شروع شد و به جبهه اعزام شدم. در عملیات خیبر بود که آموزش‌های نظامی به کارم آمد و اسلحه به‌دست گرفتم. وقتی رزمنده آر‌پی‌جی زن ما مجروح شد، سلاحش را برداشتم و به سمت تانک‌های عراقی شلیک کردم تا جلوتر نیایند. بعد که نیروهای کمکی رسیدند خیلی مورد تشویق قرار گرفتم.»
آمنه وهاب‌زاده که اکنون در محله اکباتان زندگی می‌کند، جانباز شیمیایی 70درصد است؛ او یکی از شیرزنان جبهه‌های جنوب بود که به خط مقدم راه پیدا کرد و در عملیات خیبر به درجه جانبازی نایل شد. او همراه با شهید چمران در عملیات‌های چریکی هم حضور داشته و همرزم شهید همت هم بوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید