• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 3 مهر 1403
کد مطلب : 235604
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwoxp
+
-

پیکر شهیدی که بوی عطر می‌داد

پیکر شهیدی که بوی عطر می‌داد

  موضوع: جوان‌ترین فرمانده تهرانی دوران دفاع‌مقدس
  شرح: این دانشجوی نخبه در 21سالگی فرمانده عملیات شد  
***
شهیدغلامعلی پیچک، دانشجوی نخبه‌ای بود‌ که با وجود دریافت بورسیه تحصیلی خارج از کشور، حراست از خاک کشور را مقدم بر امور شخصی‌اش دانست و در نبرد با دشمن خوش‌ درخشید. او جوان‌ترین فرمانده تهرانی در دوران دفاع‌مقدس و ساکن محله زاهد گیلانی پیروزی بود. کبری اسلامی، مادر شهید پیچک، خاطرات فرزندش را مرور می‌کند: «سال ‌۱۳۳۸به دنیا آمد؛ درست روز نیمه‌شعبان. بزرگ‌تر که شد بیشتر از سن و سالش نشان می‌داد؛ هیکل درشت و ورزیده‌ای داشت و بی‌نهایت باهوش بود. همین هوش‌اش هم باعث شد تا او را به مدرسه نزدیک خانه ببرم و با رضایت مدیر مدرسه در 5سالگی پشت نیمکت‌های کلاس اول نشست. 1۶ساله بود که شانس خود را در آزمون سراسری امتحان کرد. با توجه به رتبه بالایی که داشت، امکان تحصیل در خارج از کشور برایش فراهم شد، اما او ترجیح داد به دانشگاه تهران برود و رشته انرژی اتمی بخواند.

حضورش در دانشگاه با بحبوحه انقلاب همزمان شده بود. آشنایی‌اش با مبارزان او را در مسیر دیگری قرار داد و از مبارزان انقلابی شد. بعد از پیروزی انقلاب، غائله کردستان پیش آمد. غلامعلی، عزمش را جزم کرد تا به غرب کشور برود.»
کبری اسلامی می‌گوید: «از روز اول اسفند ۱۳۵۹ با حکم شهید محمد بروجردی، مسئولیت فرماندهی عملیات ستاد غرب سپاه به غلامعلی پیچک محول شد. او با اینکه امکانات زیادی در دست نداشت، اما توانسته بود خیلی خوب مانع از پیشروی عراق به شهرهای غربی شود و چون از قبل به اهمیت استراتژیک منطقه غرب واقف بود، به‌خوبی می‌دانست با فعال‌کردن این ‌جبهه خواهد توانست ضریب آسیب‌پذیری دشمن را به‌مراتب افزایش دهد. این عملیات در اواخر اردیبهشت‌۱۳۶۰ به پایان رسید و پاداش این پیروزی دیدار با امام راحل بود. هنگامی که به دیدار امام رفت، سر از پا نمی‌شناخت. عکس‌های این دیدار هنوز هم از معروف‌ترین عکس‌های دفاع‌مقدس است.» حوالی ساعت‌۹:۳۰صبح روز بیستم آذر 1360بود که غلامعلی با اصابت ۲گلوله به گردن و سینه به شهادت رسید. پیکر رزمنده 22ساله در خاک عراق جا ماند تا اینکه بعد از تلاش چندروزه شهید امیرحسین سلیمانی به عقب بازگردانده شد. دوستانش وقتی پیکر او را دیدند، بدن غلامعلی سالم بود، بی‌هیچ تغییری؛ فقط بوی عطر می‌داد. مادرش از سهم ارثی که به غلامعلی می‌رسید مسجد محله را مرمت کرد و توسعه داد. شهید غلامعلی پیچک در زمان حیاتش مبلغی را پس‌انداز کرده بود که این مبلغ صرف امور خیریه شد. بعد از شهادت در همین مسجد صندوق قرض‌الحسنه‌ای برای امور خیریه با مبلغ ۴میلیون تومان راه‌اندازی شد. او همچنین در یکی از مدارس محروم شمیران‌نو تدریس می‌کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید