• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 29 شهریور 1403
کد مطلب : 235360
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Bg5GN
+
-

«خانه مرمتگران» ثبت ملی شد

ساختمان پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی که به «خانه مرمتگران» شهرت دارد، ثبت ملی شد.  به‌گزارش ایسنا، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی که یک بنای چهارطبقه از آثار معاصر در مجاورت موزه ملی ایران است، به‌عنوان بنای واجد ارزش به شماره۴۸۲ ثبت ملی شد.
در ۱۴آذر۱۳۸۴، پس از گذشت ۱۰۷سال از ایجاد اولیه کارگاه آثار سفالی در پایگاه باستان‌شناسی شوش، مرمتگران ایرانی به مرکزی دست یافتند که «خانه مرمتگران ایران» نامگذاری شد.
به‌گفته عبدالرسول وطن‌دوست، بنیانگذار این مرکز، اندیشه ایجاد یک مرکز تحقیقاتی در سطح جهانی برای حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی و درواقع رشته‌ دانشگاهی حفاظت و مرمت آثار فرهنگی به نخستین سال‌های دهه‌50 شمسی بازمی‌گردد. این ایده دنبال شد، تا سرانجام ساختمان پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی در سال۱۳۸۴ افتتاح شد.
این بنا به‌واسطه قرارگرفتن در بافت تاریخی و همجواری با ساختمان‌های قدیمی، همچون موزه ملی ایران، وزارت امورخارجه و موزه پست، شکل و نمایی همخوان با آنها دارد. وجود بخش‌های مختلف و امکانات قابل توجه و منحصربه‌فرد خانه مرمتگران، این پژوهشکده را به بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات مرمت آثار در خاورمیانه و ازجمله 6مرکز بزرگ دنیا بدل کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید