• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 25 شهریور 1403
کد مطلب : 234916
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Bg5Eo
+
-

درمان سبز

پروانه بندپی؛ روزنامه‌نگار

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فضای سبز شهری و نگهداری گیاهان مناسب در آپارتمان تاثیر شگرفی درکاهش بیماری‌های قلبی دارد.
زندگی در چنین فضایی به همراه ورزش و فعالیت بدنی منجر به بهبود قوای قلبی و عروقی، افزایش قدرت ایمنی بدن و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود. زندگی در کنار درختان، گیاهان و فضای سبز همچنین روند پیر شدن انسان را کندتر می‌کند. دکتر رضا رحمانی،  فوق‌تخصص قلب و عروق در این باره می‌گوید: کیفیت خواب ساکنان مناطق سرسبزتر بالاتر‌است و خواب کافی و باکیفیت هم   از کلیدهای سلامت قلب است.
به گفته این پزشک، درختان و گیاهان از طریق فرآیند تبخیر، دمای محیط را کاهش می‌دهند؛ درحالی‌که گرما می‌تواند مقدمه ناراحتی‌های قلبی باشد.
رحمانی درباره آسیب‌های ناشی از آلودگی صوتی و هوا هم بیان می‌کند: اینها 2عامل بروز و تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی هستند و هرقدر کمتر باشند، مسلما میزان تشدید این بیماری‌ها هم کمتر خواهد شد.
او ادامه می‌دهد: آلودگی هوا آمار سکته‌های قلبی و مغزی را هم افزایش می‌دهد. مشاهدات سالانه نشان می‌دهد که در روزهای آلوده سال به موارد سکته قلبی اضافه می‌شود. بر این اساس می‌شود گفت آمار بیماری‌های قلبی در کلانشهرها بالاتر است، چون آلودگی هوا و استرس در آنها بیشتر است. ارتباط فضای سبز شهری و بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا هم از همین جاست.
این پزشک با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون است، عنوان می‌کند:  آلودگی هوا به‌تدریج به رگ‌های قلب آسیب می‌زند و می‌تواند به بیماری‌های قلبی و عروقی جدی مانند حمله قلبی و نارسایی قلبی و... منجر شود؛ درحالی‌که درختان و گیاهان با فیلتر کردن هوای اطراف خود، به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کنند.
به تاکید او قرار گرفتن مداوم در معرض صداهای بلند به‌خصوص در محیط‌های شهری می‌تواند منجر به استرس شود و استرس، یکی از عوامل اصلی بالارفتن فشار خون است که به مرور زمان افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به دنبال دارد. وجود درختان متعدد در یک محله به کاهش صدا کمک می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید