• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23458
+
-

شهر در انتظار سکاندار

امروز آخرین فرصت شورای شهر کرج برای معرفی گزینه جدید به وزارت کشور است

گزارش
شهر در انتظار سکاندار

زهرا اشرف زاده| البرز-خبرنگار:


پس از تایید نشدن صلاحیت «مجید غلام سریزدی» از سوی وزارت کشور، شورای شهر کرج فهرست اسامی 19 نفر را به عنوان گزینه‌های شهرداری کرج معرفی کرد که 4 نفر از این افراد با اکثریت آرا برای بررسی‌های بیشتر انتخاب شدند.
 «محمدرضا احمدی‌نژاد» که در حال حاضر سرپرست شهرداری کرج است، با کسب 8 رای، «علی مقدس‌زاده» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با 7 رای، «علی ترکاشوند» که شهردار کرج در دوره چهارم شورای شهر کرج بود، با 5 رای و «فرج‌الله ایلیات» عضو کنونی شورای اسلامی شهر کرج است که پیش‌ از این معاون مالی و اقتصادی شهرداری بود، با 4 رای به عنوان گزینه‌های مطرح برای تصدیگری شهرداری کرج معرفی شدند. اعضای شورای شهر کرج که برای انتخاب شهردار 3 ماه فرصت داشتند، امروز باید گزینه جدید را به وزارت کشور معرفی کنند.


شهر نباید سیاسی اداره شود

یکی از اعضای شورای شهر در پاسخ به این سوال که چرا شورای شهر پنجم با وجود انتقادات به عملکرد ترکاشوند در زمان شهرداری، دوباره وی را به عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی مطرح کرده است می‌گوید: شورای شهر در ابتدای فعالیت خود می‌خواست تغییر و تحولی اساسی در اداره شهر ایجاد کند و اعضای شورا ترجیح می‌دادند شهردار از بین گزینه‌های اصلاح‌طلب انتخاب شود، اما بعد از ۹ ماه به این نتیجه رسید که شهرداری نباید سیاسی اداره شود، چراکه یک نهاد اجرایی است و کسی که قدرت و توان اجرایی داشته باشد می‌تواند موفق باشد.

 «سارا دشتگرد» می‌افزاید: آقای ترکاشوند گزینه پیشنهادی من نبود و من شخص دیگری برای انتخاب مد نظرم بود، اما به دلیل اینکه عده‌ای از اعضا شورا هم‌قسم شدند که 2-3 نفر برای رای‌گیری نهایی بالا بیایند حالا من ترجیح می‌دهم که به آقای ترکاشوند رای بدهم.
وی با اشاره به دلیل این انتخاب می‌گوید: برای اینکه عقب‌ماندگی‌های این ۹ ماه جبران شود باید کسی را به عنوان شهردار برگزید که نقاط ضعف و قوت شهر را بداند، از مشکلات آگاه باشد و ظرفیت‌های شهر را بشناسد. شهرداری شخص پرنفوذی می‌خواهد که بتواند با تمام مشکلات موجود کار انجام دهد.
دشتگرد ادامه می‌دهد: یکی از گزینه‌های مطرح‌شده آقای مقدسی‌زاده است که هیچ شناختی از شهر ندارد و فکر نمی‌کنم در زمان فعلی کمکی بکند. گزینه دیگر آقای ایلیات است که اکنون ما در شورا بیشتر به وجود ایشان نیاز داریم.

این عضو شورای شهر درباره نقدهایی که در مورد نیروهای مازاد شهرداری و ‌بدهی‌هایی که از زمان آقای ترکاشوند به جا مانده است می‌گوید: کسی که می‌داند این بدهی از کدام کانال به وجود آمده و چرا وضعیت به این صورت درآمده است قطعا بهتر می‌تواند آن را حل کند. 
پیمانکاران و سرمایه‌گذارانی که از گذشته در شهر فعالیت می‌کردند به دلیل اینکه از ایشان شناخت دارند دوباره به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد، چون یکی از معضلاتی که ما اکنون با آن مواجهیم فرار سرمایه‌گذاران به دلیل وضعیت ناپایدار شهر و مدیریت آن است.
دشتگرد می‌افزاید: عملکرد آقای ترکاشوند با نقاط ضعف و قدرتی همراه بوده که اکنون می‌شود این نقاط قوت را پررنگ‌تر دید و به دلیل تصمیم‌گیری سریع وی در قبال مسائل اکنون بهترین گزینه برای کرسی شهرداری است.


بدهی‌های شهرداری بزرگ‌نمایی می‌شود

یکی دیگر از اعضای شورا که از کاندیداهای شهرداری نیز هست، درباره دلیل انتخاب و معرفی مجید سریزدی به عنوان شهردار کرج به وزارت کشور می‌گوید آقای سریزدی سابقه شهرداری داشت و اعضای شهر این را یک نکته مثبت در کارنامه و فعالیت ایشان در نظر گرفته بودند. 
محرز نشدن صلاحیت سریزدی به دلیل پرونده‌ای بودکه سالیان سال مسکوت مانده بود و اگر رسیدگی و رای قطعی صادر می‌شد، حتما وی به عنوان شهردار برگزیده می‌شد. در نامه وزارت کشور نیز تاکید شده بود تاکنون صلاحیت وی تایید نشده است.
«فرج‌الله ایلیات» می‌افزاید: در همان جلسه که آقای سریزدی انتخاب شد هر یک از اعضا 2 ‌نفر را به عنوان گزینه پیشنهادی مطرح کردند و ما لیست ۱۹نفره‌ای از نامزدها تشکیل دادیم که 2 نفر از آنها انصراف دادند و تعدادی هم اصلا از نامزد شدنشان اطلاع نداشتند. اکنون از بین آنها 4 نفر به عنوان گزینه‌های نهایی انتخاب شده‌اند. وی درباره اینکه برنامه خاصی برای ارائه به عنوان شهردار دارد یا خیر می‌گوید: شهرداری در تمام زمینه‌ها اعم از عمرانی، اقتصادی و فرهنگی دارای برنامه‌های مدون است و تمام برنامه‌هایش تعریف شده، اما در صورت نهایی شدن، برنامه‌ام را در جلسه ارائه خواهم داد.

ایلیات اضافه می‌کند: البته گزینه‌های مطرح‌شده دارای سوابق خوبی هستند. آقای مقدسی‌زاده زمانی شهردار تهران بودند و اکنون معاون استاندار اصفهان هستند. آقای احمدی‌نژاد اکنون سرپرستی شهرداری را عهده دارند و از کارشناسان و نیروهای جوان و فعال شهرداری هستند.
 آقای ترکاشوند 8 سال شهردار کلان‌شهر کرج بودند ‌و بنده هم شهردار 4 منطقه از کرج‌ و معاون مالی - اقتصادی شهرداری بوده‌ام و با شهرداری و شوراهای مستقل کار کرده‌ام. اکنون اعضای شورا باید ببینند چه کسی می‌تواند به شهر کمک کند و او را به عنوان شهردار انتخاب کنند.
وی درباره بدهی‌های شهرداری می‌گوید: بدهی‌ها و مشکلاتی که مطرح می‌شود کمی بزرگ‌نمایی شده است. بدهی کلان‌شهر کرج در مقابل کلان‌شهرهای دیگر بسیار ناچیز است. برای مثال شهر تهران ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. من اعتقاد دارم شهرداری منابع بسیاری دارد که می‌تواند از طریق آنها این بدهی‌ها را ‌تا پایان سال پرداخت کند.


«سریزدی» انتخاب تمام اعضا بود

رئیس شورای شهر کرج با وجود اینکه موافق انتخاب سریزدی نبود وی را انتخاب تمام اعضای شورا می‌داند و می‌گوید: انتخاب سریزدی برای شهرداری نظر اکثر اعضای شورا بود و به نظر دوستان، ایشان می‌توانست امور شهر را بچرخاند.
«محمد نبیونی» می‌افزاید: پس از آن نامه‌ای از وزارت کشور به دست ما رسید که در آن شهردار منتخب مورد تایید این وزارتخانه قرار نگرفت و این به لحاظ قانونی هیچ مشکلی ندارد.
وی ادامه می‌دهد: نگاه من به مدیریت شهری از همان ابتدا فرهنگی بود و معتقدم در مدیریت شهری باید نگاه فرهنگی قالب باشد و کسانی که از لحاظ فرهنگی موفق باشند قطعا در زمینه عمرانی و دیگر حوزه‌‌ها نیز موفق خواهند بود.
نبیونی اضافه می‌کند: 2 جلسه فوری برای انتخاب شهردار خواهیم داشت و قطعا تا مهلت قانونی شهردار کرج انتخاب خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید