• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23448
+
-

گرمای کم سابقه

رکورد دمای 40 درجه برای ارومیه و دمای 44 درجه برای پلدشت در روزهای گذشته به ثبت رسیده است

اقلیم
گرمای کم سابقه

فاطمه جعفرنژاد| ارومیه- خبرنگار:

آذربایجان غربی این روزها هوای گرمی را تجربه می‌کند که این دما برای مردم چندان آشنا نیست. ثبت رکورد دمایی 40 درجه برای ارومیه بسیار کم‌سابقه بوده و بنا به گفته مسئولان تنها در سال‌های 94 و 87 این دما ثبت شده است. بنا به گفته مسئولان، این موج گرما به دلیل تغییرات اقلیمی اتفاق افتاده است و از قبل نیز تا حدودی پیش بینی شده بود. این موج گرمای بی‌سابقه باعث شده تا مردم حداکثر استفاده از سیستم‌های سرمایشی داشته باشند و همین امر نیز باعث خاموشی‌های زیادی شده است. 


ثبت رکورد جدید

کارشناس اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی در گفت و گو با همشهری با اشاره به آخرین وضعیت دمای هوای شهرهای استان، اظهار می‌کند: رکورد دمای 40 درجه برای ارومیه و دمای 44 درجه برای پلدشت در روزهای گذشته به ثبت رسیده است که می‌توان گفت گرمای کم‌سابقه‌ای برای استان بوده است. 
 «اسماعیل سیمایی» در ادامه سخنان خود با اشاره به خنک‌ترین دمای ثبت شده در شهرهای استان، می‌گوید: در چند روز گذشته خنک‌ترین دمای هوای ثبت شده در استان برای شهر اشنویه و چالدران با 15‌درجه بالای صفر بوده که نسبت به شهرهای دیگر از دمای هوای خنک‌تری بهره‌مند بوده‌اند. 
وی با اشاره به مهم‌ترین دلایل این موج گرما ابراز می‌کند: این گرمای کم‌سابقه به دلیل استقرار شرایط و الگوهای تابستانی است. 

کارشناس اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی با بیان توصیه‌هایی به مردم و شهروندان اذعان می‌کند: شهروندان در این روزهای گرم تابستان تا جایی که امکان دارد از ترددها و بیرون رفتن‌های غیرضروری خودداری کنند تا از گرمازدگی و بیماری پیشگیری کنند. 
سیمایی با تاکید بر صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی تاکید می‌کند: با توجه به افزایش دمای هوا و بالارفتن تقاضای مردم در استفاده از وسایل سرمایشی و کولرها بهتر است با رعایت الگوهای صحیح مصرف زمینه بهره‌مندی همه مردم از حامل‌های انرژی را در روزهای گرم تابستان فراهم کنند. وی با اشاره به وضعیت هوای استان در اواخر هفته تصریح می‌کند: در روزهای پایانی هفته باز هم شاهد افزایش دمای هوا و گرم‌تر شدن آن بوده و یک آخرهفته گرم را تجربه خواهیم کرد.


کلافگی از گرمای طولانی

رئیس گروه تحقیقات اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی هم در گفت و گو با همشهری با اشاره به مهم‌ترین دلیل کلافگی مردم از گرما اذعان می‌کند: آذربایجان غربی به تبع سایر شهرهای کشور امسال تابستان گرم‌تری را تجربه می‌کند، هرچند سال‌های قبل هم این تجربه را داشته ولی در تابستان امسال به دلیل تداوم و ماندگاری توده هوای گرم و طولانی بودن آن بیش از سال‌های گذشته گرما را احساس می‌کنیم و همین موجب کلافگی مردم شده است. 
 «آزاد توحیدی» می‌افزاید: بیشترین دمای هوای ثبت شده در مرکز استان در سال جاری 40 درجه بوده که این دما در سال‌های اخیر فقط در تابستان 94 ثبت شده بود و پیش از آن بیشترین دمای هوای ارومیه مربوط به سال 87 با دمای 39 درجه بالای صفر بود. 


مدیریت مصرف انرژی ؛وظیفه عمومی

 «جعفر قیم» یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت و گو با همشهری با اشاره به شدت گرمای هوا اظهار می‌کند: در روزهای گرم و طولانی تابستان برخی توجه چندانی به صرفه جویی در مصرف حامل‌های انرژی به ویژه برق ندارند.این امر بیشتر از خود گرما ما را اذیت می‌کند. 
وی ابراز می‌کند: زمانی که شهروندی هم کولرگازی و هم کولر آبی را روشن می‌کند نه تنها نشان از خودخواهی وی دارد، بلکه به نوعی رعایت نکردن حقوق دیگران بوده و اسراف انرژی را در‌پی دارد. 
این شهروند ارومیه‌ای اذعان می‌کند: اگر هر شهروند فقط یک لامپ یا وسیله برقی کمتری مصرف کندو دمای وسایل سرمایشی را در حد دمای معقول و استاندارد قرار دهد، می‌توانیم خاموشی‌های کمتری را تجربه کنیم. به‌ویژه در خانواده ما که دو فرزند کوچک داریم کودکان آسایش بیشتری داشته و دچار گرمازدگی نمی‌شوند. وی با اشاره به پرت انرژی در سیستم‌های توزیع برق می‌گوید: آنگونه که کارشناسان می‌گویند میزان پرت انرژی در سیستم‌های تولید و توزیع برق بسیار بالاست. از مسئولان انتظار می‌رود نسبت به مدرن کردن این سیستم‌ها اقدام کنند. ضمن آنکه جای خالی انرژی‌های نو مثل انرژی خورشیدی و بادی و ... در صنعت برق ایران به شدت احساس می‌شود. 


کشاورزان در امان از گرما

مسئول اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار می‌کند: گرمای هوا در استان هیچ خسارتی در بخش کشاورزی نداشته است. 
 «محمد دیبایی» می‌گوید: آذربایجان غربی استانی 4 فصل است و گرمای هوا در تابستان موجب رشد بهتر میوه‌های این فصل از جمله هلو، زردآلو، شلیل، گیلاس، آلبالو و انگور می‌شود که به سود کشاورزان است. البته با توجه به اینکه این موج گرما طولانی است عده‌ای پیش بینی می‌کردند که ممکن است محصولات کشاورزان دچار آسیب شود. تا این لحظه هیچ گزارشی از آسیب گرما به محصولات کشاورزی به دست ما نرسیده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید