• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23451
+
-

جنب و جوش عمرانی قم

معاون خدمات شهری شهردار قم: سیستم جدید انتقال و دفع پسماند یکی از پروژه‌هایی است که به بهره‌برداری رسید

شهری
جنب و جوش عمرانی قم

زینب حیدری|  قم- خبرنگار:

مراسم افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های معاونت خدمات شهری شهرداری قم و سازمان‌های تابعه با اعتباری بیش از هزار میلیارد ریال به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از مدیران شهری و نمایندگان مجلس برگزار شد. در این مراسم معاون خدمات شهری شهردار قم با اشاره به این که مجموعه خدمات شهری شهرداری امور جاری در حوزه نظم و انضباط، مدیریت بحران، مدیریت پسماند و نیز فعالیت‌هایی در 7 سازمان زیر مجموعه شهر دارد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نقشه‌های راه این معاونت و سازمان‌های تحت فعالیت آن برنامه راهبردی شهرداری است که از 451 بند ذکرشده، 146 موضوع در حوزه خدمات شهری است. 

 «سیدامیر سامع» با اشاره به بودجه اختصاصی خدمات شهری افزود: ارقام این بودجه‌ها در سال 93 حدود 5/91 میلیارد تومان و سال 94 حدود 164 میلیارد تومان بوده، این مقدار در سال 95 به 186 میلیارد تومان افزایش یافته است. این روند افزایشی در سال 96 به رقم 277 میلیارد و در سال 97 به 316 میلیارد تومان رسیده است. 
به گفته وی از مجموع 1690 میلیارد تومان بودجه عمرانی شهرداری حدود 20 درصد آن معادل 316 میلیارد تومان به خدمات شهری تخصیص یافته است. 
وی افزود: این روند رو به رشد بودجه‌ای در سال‌های اخیر سبب شده زیرساخت‌های اساسی ایجاد شود. 


سیستم جدید انتقال و دفع پسماند

معاون خدمات شهری شهردار قم با بیان این که همه سازمان‌ها برنامه راهبردی دارند و پروژه‌ها را بر این اساس اجرایی می‌کنند، افزود: در این زمینه یکی از برنامه‌های مهم در سازمان پسماند تعریف شده که سیستم جدید انتقال و دفع پسماند است که به بهره‌برداری رسید. 

سامع با بیان این که برای انتقال و دفع اصولی پسماند 7 دستگاه تهیه شده است، ادامه داد: آماده‌سازی ایستگاه انتقال پسماند که قابلیت انتقال پسماند مناطق یک، 2، 3 و 6 را دارد از اقدام‌های اساسی صورت‌گرفته در این حوزه است. 
تفکیک از مبدأ موضوع دیگری بود که وی به آن اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته تفکیک اصولی پسماند از مبدأ به طور ویژه پیگیری شد. سال 94 حدود 4 تن از 700 تن پسماند شهر تفکیک از مبدأ می‌شد اما این مقدار در خرداد 96 به 28 تن و در سال 97 تا خرداد به 70 تن رسیده است. 

معاون خدمات شهری شهردار قم اجرای پروژه‌های فضای سبز را یکی دیگر از برنامه‌های امسال برشمرد که با همکاری و هم‌افزایی سایر نهادها انجام شده است. 
سامع گفت: شهر قم از نظر سرانه فضای سبز بسیار فقیر است و هنوز این سرانه به بیشتر از 17 مترمربع نرسیده است. سرانه بوستان‌های شهری در برخی شهرها 12 مترمربع است اما در قم به 4 مترمربع رسیده و لازم است در این موضوع توجه ویژه صورت بگیرد. 
وی با بیان این که در سال‌های اخیر 31 بوستان شهری به مساحت 230 هزار مترمربع به بهره‌برداری رسیده است، افزود: توسعه فضای سبز در مراکز آموزشی و فرهنگی، ایمن‌سازی و روشنایی بوستان‌ها، توسعه شبکه‌های آب‌رسانی و استقرار وسایل تندرستی از مهم‌ترین اقدام‌ها در حوزه فضای سبز شهر در 3 سال گذشته است. 
سامع با تأکید بر این که همه مجموعه‌های بازی کودکان در بوستان‌های شهری استانداردسازی شده است، اضافه کرد: توسعه فضای سبز در پروژه‌های شهری و فضای سبز منوریل نیز به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در روند توسعه فضای سبز شهر است. 

معاون خدمات شهری شهردار قم در ادامه به پروژه‌های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اشاره کرد و ادامه داد: در 3 سال گذشته 10 ایستگاه جدید آتش‌نشانی در شهر قم افتتاح و بهره‌برداری شد، با تخصیص 10 میلیارد تومان اعتبار از محل سفر مقام معظم رهبری سیستم آتش‌نشانی شهر تجهیز و خودروهای اطفا تأمین شد و در حال حاضر آتش‌نشانی قم به کیفیت مناسبی رسیده است. 


لزوم هم‌افزایی

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با انتقاد از بخشی‌نگری و نبود وحدت رویه در بین نهادها اظهار کرد: در برهه کنونی بخشی از مشکلات به دلیل تصمیم غلط، نبود دلسوزی و سوء مدیریت است. 
 «احمد امیرآبادی‌فراهانی» گفت: پروژه قطار پرسرعت به عنوان یکی از این مصادیق در یک استان با قوت در حال پیگیری است اما در قم عقب مانده است. 
وی با تاکید بر این که اگر مسیر را بدون هم‌افزایی دنبال کنیم مشکلات بیشتر خواهد شد، ادامه داد: اوراق مشارکت برای شهرداری با پیگیری‌های متعدد انجام نشد چون اراده‌ای نیست. همه تلاش مسئولان استان و نمایندگان برای جذب اعتبار برای شهرداری است چون آنچه برای شهرداری قم جذب شود برای مردم قم است، اما آنچه برای سازمان‌های دیگر باشد صرف مردم قم نمی‌شود. 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که تکلیف مونوریل باید مشخص شود اظهار کرد: این پروژه برای مردم خسته‌کننده شده است. بنا نداریم در امور فنی دخالت کنیم اما باید تکلیف این پروژه روشن شود. 
امیرآبادی ارتباط مدیران با مردم را ضروری دانست و گفت: اعضای شورای اسلامی شهر با مردم حرف بزنند. اگر مشکل یا موضوعی وجود دارد مردم باید بدانند. یکی از مشکلات این سال‌ها حرف نزدن مسئولان با مردم است. 


ساخت2 شهرک صنوف و خودرو

معاون خدمات شهری شهردار قم 2 پروژه مهم شهرک صنوف و خودرو را از مهم‌ترین پروژه‌های سازمان میادین برشمرد و گفت: در حال حاضر شهرک صنوف آماده بهره‌برداری است. این پروژه که از سال‌های قبل ناتمام مانده بود در 3 سال قبل برای تکمیل زیرساخت‌ها با تخصیص 5/8 میلیارد تومان اعتبار تکمیل شد. 
به گفته «سیدامیر سامع» با تکمیل و بهره‌برداری شهرک صنوف در مرحله نخست 80 آهن‌فروش شهر به این شهرک منتقل خواهند شد که علاوه بر افزایش رونق اقتصادی این واحدها، مشکلات حاصل از فعالیت این واحدها در شهر که متوجه شهروندان بوده است برطرف می‌شود. 
وی با بیان این که شهرک خودرویی به مساحت 33 هکتار و زیربنای 150 هزار مترمربع با هدف ساماندهی غرفه‌داران و خدمات جانبی خودرویی در شهر ساخته شده است، اظهار کرد: این شهرک با سرمایه‌گذاری 230 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده که بلوک یک آن آماده بهره‌برداری است و به زودی غرفه‌داران در این شهرک مستقر خواهند شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید