• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23447
+
-

قزوین نیازمند فضای سبز بیشتر است

4 پارک از شروع سال 97 بازپیرایی شده است که این رقم تا پایان امسال به 15 پارک خواهد رسید

گزارش
قزوین نیازمند فضای سبز بیشتر است

شبنم بگوند| قزوین-خبرنگار:


فضای سبز شهری منطقه‌ای پوشیده از گیاه در داخل و اطراف شهرهاست. مهم‌ترین اثرات فضای سبز در شهرها، کارکرد‌های زیست‌محیطی آنهاست. تعادل‌بخشی در متابولیسم شهر از یک سو و بالا بردن سطح زیبایی از سوی دیگر سبب افزایش کیفیت زیستی شهرها می‌شود. در حقیقت، فضای سبز ریه‌های تنفسی شهر به شمار می‌آید. اهمیت توجه به فضای سبز شهری با آغاز فصول گرم نمایان می‌شود. این امر سبب شده تا همشهری به اهمیت این موضوع بپردازد. هرچند فضای سبز در ایران قدمت چند هزار ساله دارد، ولی وضعیت فضای سبز شهری ایران در حد مطلوب نیست که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان عدم مدیریت فضای سبز شهری ذکر کرد. با مدیریت فضای سبز شهری، می‌توان در هر شهر با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود، فضای سبز متناسب با محیط فراهم کرد که سال‌های سال اثرات مطلوب خود را به شهر ارزانی دارد.

درخصوص اهمیت موضوع فضای سبز شهری و راه‌های ارتقای کیفیت و کمیت آن در استان با رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی قزوین گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

محسن حق‌شناس درباره اهمیت کمبود فضای سبز در قزوین و راه‌های ارتقای آن به همشهری گفت: فضای سبز قزوین از جهات مختلفی ارزیابی شده است و این ارزیابی‌ها هرکدام نتایج خاصی دارد؛ به طور مثال، فضای سبز شهر قزوین با توجه به وجود کمربند سبز باغ‌های سنتی حدود 2500 هکتار به سرانه فضای سبز قزوین می‌افزاید که این افزایش، میزان سرانه فضای سبز را تغییر می‌دهد.
این مقام مسئول همچنین راجع به ارتقای فضای سبز و امکانات و محدودیت‌های آن افزود: محدودیت‌های جدی در این زمینه مربوط به زمین و منابع آبی است که به این منظور اقداماتی نظیر توجه به گیاهان بوم‌محور، روش‌های نوین آبیاری و کاشت درخت به جای چمن‌کاری و مصرف بهینه آب با توجه به چاه‌های حفر شده انجام شده است.
حق‌شناس همچنین از اقداماتی که سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین برای افزایش کیفیت فضای سبز انجام داده یاد کرد و افزود: 4 پارک از شروع سال 1397 بازپیرایی شده است که این رقم تا پایان سال جاری، به 15 پارک خواهد رسید.
بعد از شنیدن نظرات رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی به سراغ مسئول دیگری رفتیم تا علاوه بر روشن شدن اهمیت راهکارهای افزایش فضای سبز، نظرات ایشان را راجع به فضای سبز قزوین و اهمیت آن بشنویم.

عضو شورای اسلامی شهر منظر و فضای سبز شهری در این باره بیان می‌کند: کیفیت فضای سبز شالوده عملکرد اکوسیستم شهری است. 
سعید دقیقی در ادامه می‌گوید: پارک‌های عمومی و باغ‌های خصوصی نقش قاطع حمایت‌کننده تنوع زیستی و تأمین‌کننده مهم خدمات اکوسیستم را در مناطق شهری دارد.  
دقیقی می‌گوید: فضاهای سبز شهری دارای ویژگی‌هایی است که آنها را به فضای مناسبی برای ارتقای کیفیت زندگی انسان تبدیل می‌کند.
این عضو شورای شهر می‌گوید: مکان‌هایی مانند پارک‌ها، درختان و آب‌ها در شهر، خدمات زیست‌محیطی، اجتماعی و فیزیولوژیکی را فراهم می‌کند که در زیست‌پذیر کردن شهرها اهمیت بسیاری دارند.

وی بیان می‌کند: البته این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که این فضا خود دارای ساختار و ویژگی‌های کمی و کیفی مناسبی باشد که بتواند نقش‌های واگذار‌شده و مورد انتظار را به‌خوبی ایفا کند، زیرا فضاهای سبز شامل درختان و گیاهان دیگر هستند که به عنوان شش‌های شهر به کار گرفته می‌شوند و فعل و انفعالات شهری فرآیندهای طبیعی را فراهم و به اصلاح اقلیم محلی کمک می‌کنند.
وی در پایان می‌افزاید: فضاهای سبز با کیفیت بالا می‌توانند شیوه زندگی سالم و لذت بردن را برای مردم به همراه بیاورند؛ به همین دلیل توجه به آن و ارتقای کیفی و کمی آن تاثیر بسزایی در زندگی شهری ایجاد می‌کند. همچنین فضاهای سبز تأثیر فراوانی روی سطح رضایت از زندگی، شرایط زندگی، سلامت، شادکامی و رفاه درونی دارد و نقش شایان توجهی در ارتقای کیفیت زندگی بازی می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید