• چهار شنبه 21 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 11
یکشنبه 18 شهریور 1403
کد مطلب : 234418
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/El59k
+
-

برقی به مقصد برسید

گزارشی از روند فعالیت وسایل نقلیه برقی اشتراکی در پایتخت

گزارش
برقی به مقصد برسید

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

احتمالا در ماه‌ها و روزهای اخیر هنگام تردد در معابر مرکزی و شمالی تهران، انواع دوچرخه‌، اسکوتر و موتورهای رنگی را دیده‌اید که برخی در کنار درختان رها شده‌ و چنددستگاهی پهلوبه‌پهلوی هم در پیاده‌روها جا خوش کرده‌اند. این وسایل نقلیه برقی اشتراکی پایتخت که دوستدار محیط‌زیست هستند و با تلاش شرکت‌های استارت‌آپی و به‌صورت مستقل در شهر تهران فعالیت می‌کنند، «زي‌رو» و «رورو» نام دارند و استفاده از آنها با نرم‌افزارهایی با همین عنوان‌ها برای همه شهروندان امکان‌پذیر است.


روش استفاده از اسکوتر رورو
اپلیکیشن رورو را نصب کنید و به آن وارد شوید.
روی نقشه نزدیک‌ترین اسکوتر یا دوچرخه به محل استقرار خود را پیدا کنید.
کد روی اسکوتر یا دوچرخه را با دوربین موبایل اسکن کنید تا قفل آن باز شود
(به‌جای اسکن کد می‌توانید عدد نوشته‌شده زیر آن را به‌صورت دستی وارد کنید).
سوار وسيله نقليه شوید و سفرتان را آغاز کنید.
در پایان،دوچرخه یا اسکوتر برقی رورو را در محل مناسب و به شکل صحیح پارک کنید.
دکمه پایان سفر در اپلیکیشن را انتخاب کنید.
با توجه به زمان استفاده از وسيله نقليه، هزینه سفر خود را پرداخت می‌کنید.

روش استفاده از زی رو
1دانلود اپلیکیشن (برای دانلود سیستم‌عامل اندروید از گوگل‌پلی، کافه‌بازار یا مایکت و برای آی‌اواس از نسخه وب اپلیکیشن استفاده کنید.)
2بعد از احراز هویت، کارت ملی خود را برای ثبت‌نام بارگذاری کنید.
3وارد تنظیمات گوشی شوید و به اپلیکیشن دسترسی موقعیت مکانی بدهید.
4بعد از نمایش موقعیت شما و وسایل‌نقلیه روی نقشه، اجازه رزرو پیدا می‌کنید.
5 وسیله مورد نظر خود را اعم از دوچرخه برقی، موتور برقی یا اسکوتر برقی انتخاب و درخواست رزرو کنید.
6 وسیله نقلیه 5دقیقه در رزرو شما باقی می‌ماند تا خودتان را به آن برسانید.
7پس از رسیدن به وسيله نقليه، آن را روشن کنید و راه بیفتید.
8شروع و پایان سفر فقط در یکی از ایستگاه‌های فیزیکی یا مجازی زی‌رو میسر است. دوچرخه را در محل مورد نظر قرار دهید و آن را قفل کنید.

مکمل حمل‌ونقل عمومی

سجاد غرضی، مدیرعامل شرکت زي‌رو:  در نگاه اول هزینه استفاده از اسکوتر و دوچرخه برقی اشتراکی زیاد است اما این مد حمل‌ونقلی درواقع مکمل حمل‌ونقل عمومی است؛ یعنی شهروند از این طریق خود را به ایستگاه مترو یا اتوبوس می‌رساند یا برعکس از این ایستگاه‌ها به مقصد نهایی می‌رود. به‌عبارت دیگر قرار نیست فرد برای یک ساعت یا مدت طولانی از این وسایل استفاده کند و در اینجا صرفا بحث حمل‌ونقل پاک مطرح است و جنبه تفریحی و سرگرمی ندارد. در حال حاضر تعرفه خدمات این وسایل حمل‌ونقل اشتراکی به‌صورت آزاد حساب می‌شود؛ با وجود این هزینه استفاده از آنها از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی ارزان‌تر است. در اغلب کشورهای جهان برای توسعه دوچرخه و اسکوتر‌های برقی شهرداری یا دولت به شرکت ارائه‌کننده خدمات یارانه پرداخت می‌کنند و درواقع شهروندان از یارانه استفاده می‌کنند؛ این یارانه هم با کاهش آلودگی هوا و مصرف بنزین که دولت برای آن یارانه پرداخت می‌کند، جبران می‌شود.


استقبال خوب مردم از میکروموبیلیتی‌ها
مهدی حسن‌زاده، بنیانگذار استارت‌آپ دانش‌بنیان رورو :
از سال1400 و با شروع فعالیت رورو در دریاچه چیتگر، در یک ماه اول 1500نفر ثبت‌نام کردند. در این مدت مشخص شده‌است که استقبال مردم از مد حمل‌ونقل میکروموبیلیتی‌ها خوب بوده و شهر تهران با 20میلیون سفر روزانه ظرفیت خوبی در این زمینه دارد. برای تأثیرگذاری بیشتر و سوددهی برای استارت‌آپ‌ها باید تعداد ناوگان اپراتورها حداقل به 2 تا 3هزار دستگاه و حتی بیشتر از این تعداد برسد. همانطور که دولت و شهرداری به حمل‌ونقل عمومی و توسعه حمل‌ونقل پاک یارانه می‌دهند، باید از این مدل جدید و پاک حمل‌ونقلی هم حمایت کنند. با توجه به وسعت و تعداد سفرهای شهری، درصورت حمایت‌شدن از سوی شهرداری و دولت، تا حدود 50هزار ناوگان هم در شهر تهران جواب می‌دهد؛ به‌ویژه اینکه استقبال نسل جوان از این مد حمل‌ونقل عمومی نوین و هوشمند عالی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید