• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23437
+
-

پرگل‌ترین فینال عصر متوسط‌ها

علیرضا مجمع روزنامه‌نگار
ستاره دوم به نام آبی‌های ایفل خورد و زیر باران شوکه کننده مسکو هوگو لوریس و تیمش جامی را لمس کردند که شاید یکی از متوسط‌ترین جام‌های تاریخ بود. جام متوسط‌ها یکی جام‌جهانی آمریکا بود و بعدی‌اش 2002کره و ژاپن. این یکی هم  در کنار آنها قرار می‌گیرد. اما معنی جام متوسط‌ها چیست؟

  تعاریف مشترک جام‌هایی که گفتم را با هم مرور کنیم تا برسیم به نکته اصلی متوسط بودن. در جام متوسط تیمی مثل برزیل کاملا معکوس رفتارش در فلسفه فوتبال عمل می‌کند و با نوعی فلسفه دفاعی قهرمان می‌شود. جالب است که در هر دو موردی که مثال زدم (غیر از امسال) برزیل قهرمان جهان شده است. در یک جام متوسط میزبان با داور می‌بندد که اسپانیا و ایتالیا را ببرد. از این جهت البته جام1978 آرژانتین را هم می‌شود به این ردیف اضافه کرد. در جام متوسط‌ها تفکر پیش‌رویی در فوتبال دیده نمی‌شود. تفکری مثل تیکی تاکای اسپانیا در 2010. همه تیم‌ها می‌آیند که اول گل نخورند. نبازند. البته این ماجرا دو سر دارد. یا برای ماست، یا برای آنهاست. اگر برای ما باشد خوب است و اگر برای آنها باشد بد است. این شکلی است که اگر ما در مقابل اسپانیا و مراکش اتوبوس بگذاریم، به واژه «جونم اتوبوس» می‌رسیم و اگر مثلا مکزیک و سوئد جلوی آلمان و انگلیس اتوبوس بگذارند، کلی اخ و تف نصیبشان می‌شود. کلا جام متوسط‌ها جامی است که نگاه فوتبالی خیلی در آن وجود ندارد.

  در این تعریف اضافه کنید فینالی را که با یک گل به خودی، یک پنالتی «وی ای آر»ی که مطلقا پنالتی نبود و یک سوتی وحشتناک از دروازه‌بان و کاپیتان تیم قهرمان کامل شد. بین بازی بود که فکر می‌کردم چقدر به لوریس نمی‌آید جام را به‌عنوان کاپیتان ببرد بالای سرش. در همین احوالات بودم که مانژو توپ را از لوریس قاپید و زد توی گل. یعنی واقعا اگر در شرایط مساوی این اتفاق می‌افتاد تمام بار یک کشور نمی‌افتاد روی دوش لوریس؟ 
  کرواسی در فینال دقیقا جوری بازی کرد که باید بازی کند. اما خستگی امان نداد به بچه‌های دالیچ. با این همه تا نفس آخر جنگیدند. آنهایی که روزهای قبل بهترین روزهایشان بود، در فینال خیلی سرحال نبودند. مودریچ آن‌قدر دویده بود که نایی برایش نمانده بود. پدیده جام اما از نظر من ایوان پریسیچ بود که اراده می‌کرد هر دفاعی را به هم می‌ریخت. فرانسه اما با زیرکی-بخوانید حیله‌گری- خاصی توانست از دفاع کروات‌ها رد شود. تا 4سال این نوای خروس‌هاست که بر بام دنیا می‌‌خواند. 

  وقتی رئیس جمهور کرواسی روی سن کنار امانوئل مکرون ایستاد، مشخص بود نمی‌شود تصاویر اهدای جام را سالم روی‌ آنتن برد. کالیندا کیتارویچ وضعیت را البته بدتر هم کرد. هر کسی رد شد را در آغوش گرفت و یک لحظه هم فکر نکرد که مردم ایران نمی‌توانند تصاویر او را سالم ببینند. عادل اما ذوق زده از اینکه تصاویر اهدای جام روی آنتن رفته است، از صدر تا ذیل روسایش تشکر کرد و گفت: «دیدید هیچ اتفاقی نیفتاد؟» احتمالا روسایش بعد از برنامه در گوشش می‌گویند پخش هم نمی‌شد هیچ اتفاقی نمی‌افتاد! 

این خبر را به اشتراک بگذارید