• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23432
+
-

دلار دولتی کابوس‌ فغانی

دلار دولتی کابوس‌ فغانی

علیرضا فغانی و دستیاران ایرانی‌اش، موفق‌ترین گروه داوری آسیایی جام‌جهانی 2018 بودند. این تورنمنت برای آن‌ها با قضاوت دیدار حساس مکزیک و آلمان شروع شد. این گروه سپس برای نبرد برزیل و صربستان سوت زدند و تنها چند روز بعد، قضاوت مسابقه فرانسه و آرژانتین را بر عهده گرفتند. فغانی از شانس بالایی برای داوری دیدار نهایی جام‌جهانی برخوردار بود اما در نهایت نستور پیتانا به عنوان داور فینال معرفی شد و ایرانی‌ها نبرد رده‌بندی را بین انگلیس و بلژیک سوت زدند. قضاوت نمایندگان داوری ایران در روسیه در هر 4 مسابقه فوق‌العاده بود. جالب اینجاست که آن‌ها مرتکب هیچ اشتباه بزرگی نشدند و به همین خاطر، حتی یک بار از تکنولوژی کمک داور ویدئویی استفاده نکردند. بسیاری از وبسایت‌های مربوط به تحلیل داوری، فغانی را در رده‌ای بالاتر از پیتانا و کویپرش قرار داده‌اند و از او به عنوان یکی از پدیده‌های غافلگیرکننده جام‌جهانی نام می‌برند. علیرضا فغانی و همکارانش در پایان جام‌جهانی به ایران برگشته‌اند. کمی قبل از شروع جام، حدس و گمان‌هایی که در مورد میزان دستمزد آنها به گوش می‌رسید و حالا که این میزان از سوی فیفا مشخص شده، نحوه پرداخت حقوق فغانی می‌تواند یک حاشیه بزرگ را در فوتبال ایران رقم بزند.

همه داورانی که برای قضاوت در جام‌جهانی 2018 روسیه در فهرست نهایی فیفا قرار گرفتند، 70هزار دلار پاداش دریافت می‌کنند. این رقم برای کمک‌داورها 35هزار دلار است. هر داور وسط به ازای قضاوت هر مسابقه در جام، سه هزار دلار نیز پاداش اضافه خواهد گرفت. برای هر کمک داور نیز قضاوت هر مسابقه، دو هزار دلار پاداش به همراه دارد. فغانی در 4 مسابقه جام‌جهانی به عنوان داور وسط حاضر شده و از این 4 بازی 12هزار دلار دستمزد خواهد گرفت. دستمزدی که در کنار پاداش 70‌هزار دلاری او به عدد 82‌هزار دلار می‌رسد. پیدا کردن یک قیمت ثابت برای دلار در بازار آشفته امروز، بسیار دشوار خواهد بود اما اگر رقم لحظه‌ای بازار یعنی 8‌هزار و 200 تومان را برای محاسبه در نظر بگیریم، دستمزد فغانی در جام‌جهانی 672 میلیون تومان خواهد بود. کمک داورها نیز با توجه به 4 قضاوت‌شان، مجموعا 43‌هزار دلار دریافت می‌کنند که مجموعا به 352‌میلیون تومان می‌رسد. با توجه به تحریم‌ها، زمان نسبتا زیادی طول خواهد کشید تا پول فیفا به فدراسیون فوتبال ایران برسد. از طرف دیگر شنیده می‌شود فدراسیون تصمیم دارد این مبلغ را با «دلار رسمی» به داوران ایرانی پرداخت کند. اگر تصمیم به پرداخت مبلغ با توجه به دلار 4200 تومانی باشد، فغانی 344 میلیون تومان دستمزد می‌گیرد و به کمک‌داورها نیز، 180‌میلیون تومان تحویل داده می‌شود.

چندنرخی‌شدن دلار و نوسان پایان‌ناپذیر بازار، حالا یک موضوع نگران‌کننده برای داوران ایرانی جام‌جهانی محسوب می‌شود. البته که آنها آرزوهایی به مراتب بزرگ‌تر از دریافت حقوق در سر داشته‌اند و با انگیزه مالی به جام‌جهانی نرفته‌اند اما بدون تردید این گروه، تنها گروه داوری تورنمنت است که برای دریافت دستمزدش چنین مشقت‌هایی را تحمل می‌کند. جدا از انتظار طولانی‌مدت برای رسیدن به حقوق قضاوت در بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا، فغانی و دستیارانش با توجه به رشد نرخ دلار در ایران، دستمزد قابل توجهی به دست آورده‌اند که ابدا قابل مقایسه با همه سال‌های داوری در ایران نیست. اگر قرار باشد به جای نرخ معامله دلار در بازار، این دستمزد از سوی فدراسیون با نرخ دولتی به آنها پرداخت شود، حقوق این داورها برای سوت زدن در روسیه، تقریبا به نصف کاهش پیدا خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید