• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23428
+
-

چراغ سبز پررنگ به‌حضور زنان در ورزشگاه‌ها

چراغ سبز پررنگ به‌حضور زنان در ورزشگاه‌ها

داستان ورود بانوان برای دیدن مسابقات ورزشی گرچه پیش از این با گشایش‌های حداقلی مثل حضور تعداد کمی از خانم‌ها به استادیوم برای دیدن مسابقات والیبال و بسکتبال که عمدتا در ورزشگاه‌های سرپوشیده رخ می‌دهد، وارد مرحله تازه‌ای شده است. از قرار معلوم بعد از حضور خانواده‌ها در استادیوم آزادی و دیدن فوتبال از نمایشگر بزرگی که در آن نصب شده بود، حالا ماجرا با اظهارنظرهای امیدوار کننده‌ای مقامات مسئول، فاز دیگری در حال انجام است که پیش از هر چیزی مقدمات آن باید مورد توجه مقامات مربوط ورزشی – سیاسی قرار بگیرد. مشکل اصلی اما آنچه «امکانات و تسهیلات» برای برطرف کردن نگرانی‌های شرعی واجتماعی مساله حضور خانم‌ها در استادیوم‌های ورزشی نامیده می‌شود است. این مساله را عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان کرده است. سخنان این عضو شورای نگهبان می‌تواند نقشه راهی برای موضوع است، مخصوصا آنچه که نشان می‌دهد که نظر مثبتی نیز در این مورد وجود دارد. کدخدایی می‌گوید: «اصولا در حوزه اجتماعی نظرم این است که نباید قضیه را صفر تا صدی کنیم. مسائلی که مطرح می‌شود گاهی اوقات به‌راحتی می‌توان برای آن راهکار پیدا کرد. اگر ممنوعیت است آن را خوب تببین و اعلام کنیم و از آن محکم دفاع کنیم، اگر ممنوعیت نیست نباید و حق نداریم نظر شخصی خود را به جامعه و نهادها تحمیل کنیم، باید به‌دنبال راهکار باشیم.» 

سخنگوی شورای نگهبان از دیداری با رهبر انقلاب اسلامی و گپ و گفتی که در محضر ایشان در این خصوص صورت گرفته است روایت مهمی را بیان می‌کند که می توان یک حرکت روبه جلو برای مسئولیت پذیری این مساله توسط نهادهای اجرایی و کشوری باشد. از کدخدایی پرسیده می‌شود که «در این خصوص با وزیر ورزش هم در این رابطه دیدار داشتید؟» او پاسخ می‌دهد که «دیدار نبود در واقع ملاقاتی بود در یکی از دیدارهای عمومی که خدمت رهبر انقلاب بودیم، در این جهت گپ و گفتی داشتیم. بنابراین اگر امکاناتی وجود ندارد، باید آن را فراهم کنید و بعد اعلام نظر کنیم، نه اینکه ما بشینیم و بگوییم ممنوع است، ممنوع است، وقتی هم سوال می‌کنیم می‌گویند چون امکانات نداریم، اگر امکانات ندارد پس بی‌عرضگی من مسئول است، باید امکانات را فراهم کنم و اگر نظر خاصی وجود ندارد آن تسهیلات هم فراهم شود، اگر نظری هم در این جهت است آن نظر را بایستیم و دفاع کنیم و اعلام کنیم. به خصوص درمورد مسائل حجاب که به‌عنوان رکن شرعی و اسلامی است و همه از آن دفاع می‌کنند.» 

درنهایت سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه «بالاخره خانم‌ها بروند به ورزشگاه یا نروند؟» تاکید می‌کند که «اگر مسئولان می‌توانند امکانات و تسهیلات را فراهم کنند و مشکلی وجود نداشته باشد، به نظرم اشکالی نباید داشته باشد.»

این تحولات در شرایطی است که عصر روز یکشنبه هم سلطانی‌فر در نامه که سایت وزراتخانه با عنوان گزارش وزیر ورزش به دکتر روحانی، منتشر کرده است از حضور بانوان در استادیوم آزادی برای دیدن بازی‌های تیم‌ملی از طریق نمایشگر بزرگ با حفظ شئونات و رعایت ارزش‌های اسلامی، گفته است. در پاسخ حسن روحانی رئیس جمهور  به این نامه نکته مهمی وجود دارد که می‌توان آن را در راستای همان مساله «امکانات و تسهیلات» که کدخدایی سخنگوی قوه قضاییه گفته، دانست. رئیس‌جمهور در هامش نامه نوشته که «این حضور به نحو مناسب و با همکاری وزارت کشور ادامه یابد.» 

در شرایطی کنونی با توجه به موضع‌گیری‌ها و رخدادهای که به وقوع پیوسته، می‌توان نتیجه گرفت که اصل موضوع یعنی ورود بانوان به ورزشگاه‌ها همان‌طور که سخنگوی شورای نگهبان که طبق قانون اساسی حدود شرعی و قانونی، مسائل کشور را مشخص می‌کند با آنچه ضرورت به‌وجود آوردن «امکانات و تسهیلات» نامیده شده، اشکالی ندارد. و این حق را دستگاه‌های اجرایی مسئول مثل وزارت ورزش، وزارت کشور، نیروی انتظامی و نهادهای فرهنگی باید به بانوان بدهند. همان‌طور که به روایت آقای کدخدایی در جلسه‌ای در حضور رهبر انقلاب مطرح شد، «اگر امکانات نیست، پس بی‌عرضگی من مسئول است...»

این خبر را به اشتراک بگذارید