• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23414
+
-

جنجال مینی‌زیردریایی ماسک

درحالی‌که چند روزی از استراحت و مراقبت پزشکی از ۱۲ پسربچه فوتبالیست و مربی‌شان پس از نجات پیداکردن از غاری در تایلند می‌گذرد، جنجال‌ها پیرامون این ماجرا همچنان ادامه دارد و داغ است.
ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا موتورز در جریان این عملیات از آماده‌کردن یک زیردریایی کوچک از سوی مهندسانش خبر داد و ادعا کرد به وسیله آن می‌توان بچه‌ها را با سرعت و ایمنی بیشتری نجات داد. پس از پایان عملیات نجات وِرنون اونسوُرث، غواص انگلیسی ساکن تایلند و یکی از اعضای تیم نجات در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان زیردریایی معرفی شده از سوی ماسک را تنها یک حقه تبلیغاتی دانست و اعلام کرد که این راهکار هیچ شانسی برای موفقیت نداشته است. به گفته او، این وسیله حتی نمی‌توانسته از 50متر اول بخش زیرآبی غار عبور کند.
این صحبت‌ها به‌شدت ماسک را خشمگین کرد و باعث شد او در توییتر دست به انتشار جملاتی عجیب بزند. ماسک که او را یکی از نخبه‌های جهان می‌دانند، ادعاهای غواص را رد کرد و مدعی شد که زیردریایی او به‌طور موفق در غار آزمایش شده است. اما کار جایی بالا گرفت که ماسک در توییتی غواص عضو تیم نجات را متهم به آزار و اذیت بچه‌ها کرد. گاردین گزارش داده که وِرنون اونسوُرث در واکنش به این اتهام اعلام کرده که از ماسک شکایت خواهد کرد.

آماده‌باش برای طولانی‌ترین خسوف قرن



علاقه‌مندان به آسمان شب از همین حالا خودشان را برای رصد یک ماه‌گرفتگی یا خسوف هیجان‌انگیز آماده‌ کرده‌اند. پنجم مرداد طولانی‌ترین خسوف قرن رخ می‌دهد که در ایران هم قابل مشاهده است. این ماه‌گرفتگی نزدیک به ۶ ساعت و ۱۴ دقیقه طول می‌کشد که در نوع خودش یکی از طولانی‌ترین خسوف‌های زمین خواهد بود.
به گزارش همشهری، ماه‌گرفتگی از ساعت ۲۱:۴۳ پنجم مرداد‌ماه شروع می‌شود و در ساعت ۴بامداد روز ششم مرداد‌ماه به پایان می‌رسد. در این ماه‌گرفتگی،‌ ماه حدود ۱۰۳دقیقه در سایه کامل قرار دارد که در قرن۲۱ بی‌نظیر به‌حساب می‌آید.
ماه‌گرفتگی هنگامی روی می‌دهد که کره‌ ماه در حالت بدر و وضعیت مقابله قرار داشته و سایه زمین روی آن بیفتد یا به‌عبارتی ‌ماه وارد مخروط سایه زمین شود یا به‌عبارت ساده‌تر زمین بین‌ ماه و خورشید قرار بگیرد. در شبی مانند پنجم مرداد زمین از بین ‌ماه و خورشید رد می‌شود و در نتیجه مانع رسیدن نور خورشید به ‌ماه و باعث گرفتگی ‌ماه می‌شود.
زمین در حرکت مداری خود به دور خورشید سایه‌اش را که در فضا در سمتی مخالف خورشید ممتد است، به‌دنبال می‌کشد. سایه زمین به شکل یک مخروط است که قاعده آن مقطع زمین و طول متوسط آن ۱٬۳۸۰٬۰۰۰ کیلومتر است. طول این سایه، بر اثر تغییر فاصله زمین از خورشید تا حدود ۴۰٬۰۰۰ کیلومتر نسبت به مبدأ متوسط تغییر می‌کند.
برای رصد ماه‌گرفتگی بهتر است خودتان را به محیط‌هایی به دور از آلودگی، غبار و نور شهرها برسانید و از یک آسمان زیبا لذت ببرید.

امروز؛ موعد خداحافظی با یاهومسنجر 



امروز پس از ۲۰ سال فعالیت، کاربران باید برای همیشه با سرویس پیام‌رسان یاهومسنجر خداحافظی کنند. براساس اعلام قبلی یکی از قدیمی‌ترین پیام‌رسان‌های جهان که خیلی از کاربران سال‌های دور اینترنت با آن خاطره دارند، امروز  بازنشسته می‌شود. تقریبا از زمانی که اینترنت به کشور ما وارد شد، نام یاهو‌مسنجر هم میان کاربران به شهرت رسید؛ پیام‌رسانی که حتی با سرعت بسیار پایین اینترنت دایال‌آپ آن زمان کارش را به خوبی انجام می‌داد و پیام‌ها را به گوشه و کنار جهان با امکانات و شکلک‌های مشهورش می‌رساند. تیم یاهو هم مانند کاربران این پیام‌رسان با اندوه در بیانیه‌ای اعلام کرد: از آنجایی که چشم‌انداز ارتباطات گروهی در حال تغییر است، ما تصمیم گرفته‌ایم که ابزار ارتباطی جدیدی بسازیم تا بتواند تمامی خواسته‌های کاربران را به‌راحتی فراهم آورد. 
به گزارش همشهری، مدت‌هاست که شرکت ورایزون صاحب برند «یاهو» است و دیگر شرکت مستقلی به نام یاهو وجود ندارد. تیم یاهو در ورایزون برای دو سیستم‌عامل iOS و اندروید، پیام‌رسان جدیدی را به‌صورت آزمایشی عرضه کرده که امکان چت گروهی را فراهم می‌کند. به گزارش گیزمگ، این پیام‌رسان به نام Squirrel یا سنجاب یک پیام‌رسان ساده است که امکان ساخت اتاق‌های چت گروهی یا همان گروه‌های تبادل پیام را فراهم می‌کند با این تفاوت که مدیر گروه باید لینک عضویت در گروه را برای اعضا بفرستد و دیگران نمی‌توانند بدون دعوت عضو گروه شوند. هدف از عرضه این پیام‌رسان ایجاد ارتباط بهتر و مؤثرتر میان اعضای خانواده، دوستان، آشنایان و محیط‌های کاری و دفتری عنوان شده است. پیام‌رسان Squirrel به مدیرگروه‌ها امکان ساختن چند زیرگروه با اعضای مشخص و محدود را می‌دهد. می‌توان برای موضوع‌های مختلف، زیرگروه ساخت که برخی خصوصی و برخی عمومی هستند. بزرگ‌ترین وجه تمایز Squirrel به «سازماندهی چت‌ها» بازمی‌گردد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید