• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 10 شهریور 1403
کد مطلب : 234043
+
-

سوپر لیگ مخفی

در قرعه‌کشی نخستین دوره لیگ قهرمانان اروپا چه اتفاقاتی افتاد؟

روز پنجشنبه قرعه‌کشی نخستین دوره لیگ قهرمانان اروپا با فرمت جدید، در سوئیس انجام شد. نحوه قرعه‌کشی کمی پیچیده است و لازم دیدیم قوانین را مرور کنیم.
این فرمت تقریبا همان چیزی است که فلورنتینو پرس و دوستانش می‌خواستند پیاده کنند اما یوفا، رئیس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزیر بریتانیا و خیلی‌ها با آن مخالفت کردند و سوپرلیگ اروپا را مغایر با ارزش‌های فوتبالی و به زیان باشگاه‌های کوچک دانستند. حالا یوفا با زیادتر‌کردن تعداد بازی‌ها و تیم‌ها سعی دارد عطش هواداران را کم و بازیکنان را به‌طور فرسایشی نابود کند. در فرمت جدید تعداد تیم‌ها از 32 به 36 تیم افزایش یافته که تقریبا چیزی شبیه فرمول عجیب و غریب تور پیش‌فصل در آمریکاست که باشگاه‌های بزرگ در یک جدول 18تیمی حضور داشتند اما هر تیم فقط چند بازی انجام ‌داد. در لیگ قهرمانان جدید، همه تیم‌ها در یک جدول حضور دارند و بازی‌ها رفت و برگشتی نیست؛ هر تیم با 4حریف در خانه و با 4حریف خارج از خانه بازی می‌کند. تعداد بازی‌های مرحله گروهی به 8بازی به‌جای 6مسابقه افزایش یافته. در پایان مرحله گروهی، 8تیم برتر جدول به‌صورت مستقیم به مرحله یک‌هشتم صعود می‌کنند. تیم‌های رده نهم تا 24برای صعود به مرحله‌حذفی باید 2مرحله پلی‌آف برگزار کنند تا تکلیف 8تیم دیگر یک‌هشتم روشن شود. 8تیم دیگر مرحله پلی‌آف به لیگ اروپا سقوط می‌کنند و 8تیم دیگر حذف می‌شوند. از مرحله یک‌هشتم به بعد، فرمت برگزاری به روال گذشته است.

بوفون که در مراسم قرعه‌کشی حضور داشت، هدف از تغییر فرمت این رقابت‌ها را جلوگیری از قهرمانی‌های پی‌درپی رئال‌مادرید دانست و با خنده گفت: «هدف اول و دلیل اصلی همه این تغییرات این است که رئال‌مادرید را از اینکه هر سال این جام را می‌برد، متوقف کنیم. شوخی می‌کنم، تغییرات این‌چنینی همیشه باعث جذابیت و بهتر‌شدن می‌شوند.»

با حذف تیم‌های ترکیه‌ای سیدبندی به این شکل بود:
سید۱: سیتی، بایرن‌مونیخ، رئال‌مادرید، پاری‌سن‌ژرمن، لیورپول، اینتر، بروسیا‌دورتموند، لایپزیش و بارسلونا
سید۲: میلان، لورکوزن، اتلتیکو‌مادرید، آتالانتا، یوونتوس، بنفیکا، آرسنال، بروژ و شاختار
سید۳: فاینورد، اسپورتینگ، آیندهوون، دیناموزاگرب، سالزبورگ، لیل، ستاره‌سرخ، یانگ بویز و سلتیک
سید۴: اسلوان براتیسلاو، موناکو، اسپارتا پراگ، استون ویلا، بولونیا، خیرونا، اشتوتگارت، اشتورم گراتس و برست

    این رقابت‌ها از ۲۷شهریور آغاز و تا اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه دارد. فینال روز 31‌ماه می و در ورزشگاه آلیانس آره‌نا (مونیخ) به پایان می‌رسد.
   همه بازی‌های دور هشتم روز 25ژانویه  و همزمان برگزار می‌شود.
   در دوره‌های قبل تیم قهرمان بعد از 13بازی می‌توانست جام را بالای سر ببرد ولی تیم قهرمان در این دوره حداقل باید 15بازی انجام دهد.

  قبل از قرعه‌کشی قرار شد در دور گروهی هیچ 2تیمی از یک کشور به هم نخورند.
  سرود لیگ قهرمانان هم تغییر کرد. تونی بریتن، سازنده این آهنگ آن را اصلاح کرده و تغییراتی در آن انجام داده.
  یوفا در مجموع در این جام نزدیک 2.5میلیارد یورو (2.467) بین باشگاه‌ها تقسیم می‌کند.

دیگر مثل گذشته، گروه مرگ وجود ندارد، اما قرعه مرگ چرا! در همین مرحله گروهی چند فینال آخر لیگ قهرمانان تکرار خواهد شد؛ بایرن مونیخ – پاری‌سن‌ژرمن (فینال۲۰۲۰)، رئال مادرید - لیورپول (فینال۲۰۲۲)، منچسترسیتی - اینتر (فینال۲۰۲۳)، رئال مادرید - دورتموند (فینال۲۰۲۴) و حتی تکرار دیدار سوپرجام امسال اروپا که رئال 2 بر صفر آتالانتا را برد و قهرمان شد. دیدار بایرن- بارسلونا هم از آن بازی‌های اسمی خواهد بود و همچنین جدال نفتی بین منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن.

برنامه مسابقات
هفته اول                    16 تا 18سپتامبر (26 تا 28شهریور)
هفته دوم                   30سپتامبر و یک اکتبر (9و 10مهر)
هفته سوم                  21 و 22 اکتبر (30مهر و یک‌آبان)
هفته چهارم                 4 و 5 نوامبر (14 و 15 آبان)
هفته پنجم                  25 و 26 نوامبر (5 و 6 آذر)
هفته ششم                9 و 10 دسامبر (19 و 20 آذر)
هفته هفتم                20 و 21 ژانویه (یک و 2بهمن)
هفته هشتم               28ژانویه (8بهمن)
پلی‌آف                      مرحله حذفی17 و 18، 24 و 25فوریه (29 و 30بهمن، 6 و 7 اسفند)
مرحله یک‌هشتم نهایی      10 و 11، 17 و 18 مارس (20 و 21 اسفند، 27 و 28 اسفند)
مرحله یک‌چهارم نهایی       7-8-14، 15آوریل (25 و 26 فروردین - یک‌ و 2 اردیبهشت)
مرحله نیمه‌نهایی             28 و 29 آوریل، 5 و 6 می (8 و 9 اردیبهشت – 15 و 16 اردیبهشت)
فینال30می (9خرداد)

  پاداش راهیابی به این مسابقات برای هر باشگاه 18.62میلیون یورو و در مجموع 670میلیون یورو برای 36تیم است. هر پیروزی 2.1میلیون و تساوی 70هزار یورو برای هر تیم پاداش دارد. تیم آخر صعودکننده به مرحله حذفی 275هزار یورو، تیم اول مرحله گروهی 9.9میلیون یورو صاحب می‌شوند و تیم‌های رتبه یک تا شانزدهم هر کدام معادل 2میلیون یورو جایزه اضافی می‌گیرند. این مبلغ برای تیم‌های رتبه 9 تا 16 یک میلیون یورو است. تیم‌هایی که به مرحله یک‌چهارم می‌رسند هر‌کدام 12.5میلیون یورو می‌گیرند و آنهایی که به نیمه‌نهایی می‌رسند، هر کدام 15میلیون صاحب می‌شوند. پاداش فینال برای هر تیم هم 18.5میلیون یورو است و به این ترتیب تیم قهرمان 86میلیون یورو پاداش می‌گیرد.

  پاری‌سن‌ژرمن سخت‌ترین قرعه را دارد. بازی‌های این تیم در خانه مقابل سیتی، اتلتیکومادرید، آیندهوون و خیرونا برگزار می‌شود و در خارج از خانه مقابل بایرن‌مونیخ، آرسنال، سالزبورگ و اشتوتگارت.
    منچسترسیتی و گواردیولا طبق معمول خوش‌شانس بودند. آنها در خانه به مصاف اینتر، کلوب بروخه، فاینورد و اسپارتا‌پراگ می‌روند و در خارج از خانه با پاری‌سن‌ژرمن، یوونتوس، اسپورتینگ و اسلوبودان براتیسلاوا.
    اینتر در خانه با لایپزیش، آرسنال، ستاره سرخ و موناکو روبه‌رو می‌شود و در خارج از خانه با سیتی، بایر لورکوزن، یانگ بویز و اسپارتا پراگ.
    بایرن‌مونیخ در خانه با پاری‌سن‌ژرمن، بنفیکا، دینامو زاگرب و اسلوبودان بازی دارد و در خارج از خانه با بارسلونا، شاختار، فاینورد و استون‌ویلا. مهم‌ترین اتفاق مرتبط در بازی‌های بارسا رویارویی تکراری این تیم با بایرن است و نکته مهم این بار حضور هانسی فلیک روی نیمکت بارساست؛ همان مربی‌ای که در پیروزی تاریخی 8 بر 2 مقابل بارسلونا روی نیمکت بایرن‌مونیخ نشسته بود.
    لایپزیش در خانه با لیورپول، یوونتوس، اسپورتینگ و استون ویلا و در خارج از خانه با تیم‌های اینتر، اتلتیکو مادرید، سلتیک و اشتورم گراتس مسابقه می‌دهد.
    دورتموند درخانه با بارسلونا، شاختار، سلتیک و اشتورم گراتس روبه‌رو می‌شود و خارج از خانه با رئال ‌مادرید، کلوب بروژ، دینامو زاگرب و بولونیا.
    بارسلونا در خانه با بایرن‌مونیخ، آتالانتا، یانگ بویز و برست ‌بازی دارد و خارج از خانه با دورتموند، بنفیکا، ستاره سرخ و موناکو. قرعه بارسلونا هم تا حدی آسان است.
    رئال‌مادرید در خانه با دورتموند، میلان، سالزبورگ و اشتوتگارت‌ و خارج از خانه با لیورپول، آتالانتا، لیل و برست روبه‌رو می‌شود. تیم لیل فرانسه اتان امباپه، برادر کوچک‌تر کیلیان امباپه را در اختیار دارد. برادران امباپه فصل گذشته در پاری‌سن‌ژرمن هم‌تیمی بودند.
    لیورپول در خانه با رئال‌مادرید، لورکوزن، لیل، بولونیا و خارج از خانه با لایپزیش، میلان، آیندهوون و خیرونا بازی می‌کند.

بوفون که در مراسم قرعه‌کشی حضور داشت، هدف از تغییر فرمت این رقابت‌ها را جلوگیری از قهرمانی‌های پی‌درپی رئال‌مادرید دانست و با خنده گفت: «هدف اول و دلیل اصلی همه این تغییرات این است که رئال‌مادرید را از اینکه هر سال این جام را می‌برد، متوقف کنیم. شوخی می‌کنم، تغییرات این‌چنینی همیشه باعث جذابیت و بهتر‌شدن می‌شوند.»

کریستیانو رونالدو هم که در کنار بوفون به قرعه‌کشی کمک می‌کرد، از بوفون معذرت خواست که آن همه گل ‌به او زده است. رونالدو که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت، به‌خاطر گل قیچی‌برگردان زیبایش در سال2017 از دروازه‌بان سابق یوونتوس عذرخواهی کرد: «از تو معذرت می‌خواهم جیجی!»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید