• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
دو شنبه 5 شهریور 1403
کد مطلب : 233641
+
-

بومی‌سازی

کدام 5لیگ بزرگ بازیکنان بومی بیشتری در ترکیب باشگاه‌های خود دارند؟

بومی‌سازی

بیاییم ببینیم در فصل گذشته کدام‌یک از لیگ‌های بزرگ اروپایی بازیکنان بومی بیشتری داشت و مربیان باشگاه‌های کدام‌یک از این لیگ‌ها بیشترین دقایق را به بازیکنان داخلی اختصاص داده‌اند؟ حضور بازیکنان و مربیان خارجی به پیشرفت هر لیگی کمک می‌کند. به‌طور مثال به یاد بیاورید پیش از آغاز لیگ برتر یا اوایل این لیگ در اواخر قرن بیستم، سبک فوتبال انگلیسی‌ها چگونه بود؛ زیر توپ می‌زدند و همزمان چند بازیکن برای تأثیر روی توپ به هوا برمی‌خاستند و توپ چند متر آن‌طرف‌تر باز هم روی هوا بود. این خارجی‌ها بودند که لیگ برتر را بالاتر از لالیگا و بوندس‌لیگا و سری‌آ به بهترین و جذاب‌ترین لیگ جهان تبدیل کردند. اما حالا به قدری بازیکن خارجی در لیگ‌های مختلف بازی می‌‌کنند که دیگر چهره بومی‌شان را از دست داده‌اند. گاهی استفاده همزمان از تعداد زیادی از بازیکنان داخلی در دوره‌ای طولانی به موفقیت یک تیم منجر شده. برای نمونه ترکیب تیم منچستریونایتد زیرنظر فرگوسن در دهه90را که به‌خاطر دارید، یا ترکیب بهترین بارسلونای تاریخ در دهه اول قرن بیست‌ویکم. سایت ترنسفرمارکت این را که فصل گذشته کدام باشگاه‌ها در 5لیگ برتر بیشترین دقایق را به بازیکنان داخلی اختصاص دادند، محاسبه کرده‌ است (فقط بازی‌های لیگ). باید درنظر داشت که باشگاه‌های بوندس‌لیگا و لیگ یک، 4بازی کمتر از تیم‌های لیگ برتر، لالیگا و سری‌آ انجام داده‌اند.
طبق این محاسبه، اسپانیایی‌ها در این زمینه بهترین آمار را دارند. ناگفته پیداست که اتلتیک بیلبائو به‌خاطر تعصبی که در ایالت باسک روی بازیکن بومی وجود دارد، صدرنشین تیم‌هایی است که بیشترین میدان را به بازیکنان داخلی می‌دهند. بیلبائو که پریشب 2 بر یک از بارسلونا شکست خورد، فصل پیش از 29بازیکن اسپانیایی و عمدتا باسکی استفاده کرد و این بازیکنان روی‌هم 40هزارو234دقیقه در لالیگا بازی کردند. بیلبائو از گذشته هم روی استفاده از بازیکنان بومی تعصب داشت و فقط بازیکنانی را که ریشه باسکی داشتند‌(ایالت باسک در شمال اسپانیا قرار دارد و بخش کوچکی از‌ آن در جنوب فرانسه است) می‌پذیرفت. در یک مقطع برخی از گروه‌های متعصب و تندرو در این ایالت، بازیکنی به نام بیزان لیزارازو را که در منطقه جدایی‌طلبان باسک در جنوب فرانسه به دنیا آمده بود و در بایرن‌مونیخ و تیم ملی فرانسه بازی می‌کرد، تهدید کرده و گفته بودند اگر به بازی در اتلتیک تن ندهد او را می‌کشند.
تیم دوم این لیست هم اسپانیایی و اهل پمپلوناست؛ اوساسونا که فصل پیش 27بازیکن اسپانیایی در ترکیب داشت و سرجمع 36963دقیقه به میدان رفتند. تنها تیم غیراسپانیایی بین 7باشگاه اول این فهرست، یک تیم آلمانی به نام هایدنهایم است که البته بودجه چندانی هم برای جذب بازیکن خارجی نداشت. فصل پیش 23بازیکن بومی هایدنهایم در لیگی که 4مسابقه کمتر از لیگ‌های 20تیمی داشت، 34882دقیقه بازی کردند. تیم‌های آلاوس که 32530دقیقه به بومی‌ها بازی داد، کادیس با 30483، سوسیداد با 30318و لاس‌پالماس با 30149دقیقه فرصت دادن به بازیکنان بومی، در رده‌های چهارم تا هفتم جای دارند و همگی اسپانیایی هستند. برست از فرانسه با 28624دقیقه و مونتسا از ایتالیا با 27806دقیقه بازی دادن به بومی‌ها، دیگر تیم‌هایی هستند که در رده‌های هشتم و نهم این جدول هستند. تیم دهم هم یک تیم دیگر اسپانیایی به نام گراناداست که 27360دقیقه به بازیکنان داخلی بازی داده.

تنها تیم انگلیسی بین 20تیم اول جدول اورتون است که فصل پیش 18بازیکن از انگلیس و بریتانیا داشت و آنها درمجموع 25515دقیقه برای این تیم بازی کردند. بعد از اورتون تیم‌های نیوکاسل، لوتون، شفیلد‌یونایتد و کریستال‌پالاس بیش از دیگران به بازیکنان بریتانیایی بها دادند که 2تیم از این تعداد یعنی لوتون و شفیلد بهای این کار را هم با سقوط به دسته پایین‌تر دادند.

برزیلی‌ها حمله کردند
بازیکنان خارجی لیگ برتر از کدام کشورها هستند؟

حالا که بحث از بازیکنان بومی شاغل در لیگ‌های اروپایی شد، بد نیست باشگاه‌های لیگ برتر را هم بررسی کنیم و ببینیم بازیکنان حاضر در باشگاه‌های این لیگ از کدام کشورها آمده‌اند. 20تیم انگلیسی روی‌هم از 196بازیکن انگلیسی استفاده می‌کنند و به‌طور میانگین حدود 10بازیکن در هر تیم حضور دارند. همه این 196نفر انگلیسی هستند و این آمار بازیکنان ولزی، ایرلند‌شمالی و اسکاتلندی راکه زیرنظر بریتانیای کبیر هستند، شامل نمی‌شود.
تقریبا اگر بخواهیم لیگ‌ فوتبال در هر کشوری را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که بیشترین بازیکنان خارجی شاغل در آن لیگ را بازیکنان برزیلی تشکیل می‌دهند. این قاعده در مهد فوتبال یعنی انگلستان هم رعایت شده و 31بازیکن برزیلی در تیم‌های این کشور بازی می‌کنند. در کل برزیلی‌ها بیشترین صادرات بازیکن را به لیگ برتر دارند و آنها 8.1درصد از بازیکنان خارجی این لیگ را تشکیل می‌دهند. از بین این برزیلی‌ها 6بازیکن 50میلیون یورو یا بیشتر ارزش دارند، ازجمله 3ستاره آرسنال و برونو گیمارش کاپیتان نیوکاسل. در ترانسفر مارکت ارزش گیمارش 85میلیون یورو تخمین زده شده است. پرتغالی‌ها که هم‌زبان برزیلی‌ها هستند، با 27بازیکن، دومین پراکندگی بزرگ را بین بازیکنان خارجی در باشگاه‌های انگلیسی دارند. 3نفر از این بازیکنان در منچسترسیتی بازی می‌کنند به نام‌های روبن دیاس، برناردو سیلوا و کانسلو که این آخری 2سال است به تیم‌های دیگر قرض داده می‌شود و امسال هم در این تیم نمی‌ماند. کاپیتان منچستریونایتد هم یک پرتغالی به نام برونو فرناندز است.
فرانسوی‌های لیگ برتر نسبت به گذشته کمتر شده‌اند. زمانی که آرسن ونگر مربیگری می‌کرد، دوران شکوفایی بازیکنان فرانسوی در انگلیس بود ولی در 2-3 سال اخیر، ظهور پدیده‌های فرانسوی در این لیگ کندتر شده. با این حال هنوز 23بازیکن از این کشور در باشگاه‌های مختلف انگلیسی عضویت دارند.
به لطف اریک تن‌هاخ که علاقه زیادی به‌ کار با شاگردان قدیمی خودش و بازیکنان هلندی دارد، 21بازیکن هم از این کشور در تیم‌های انگلیسی حضور دارند و آنها را در رده پنجمین ملیت بزرگ لیگ برتر و چهارمین ملیت خارجی این لیگ قرار می‌دهد.
در رده‌های بعدی نام این کشورها و ملیت‌ها دیده می‌شود: ایرلند با 19بازیکن، اسکاتلند با 16بازیکن، اسپانیا با 16بازیکن، آرژانتین با 16بازیکن و دانمارک با 10بازیکن. وفور بازیکنان دانمارکی در لیگ برتر بیشتر به‌دلیل تجمع آنها در تیم برنتفورد است که چند سالی توماس فرانک دانمارکی را روی نیمکت خود می‌دید. لیگ ولز و اسکاتلند جداگانه برگزار می‌شود و تیم‌های کویینز پارک‌رنجرز و... سال‌هاست که در سطح اول لیگ فوتبال انگستان حضور ندارند و به‌خاطر همین این دو کشور نسبت به گذشته بازیکنان کمتری در لیگ برتر دارند. ولز 12بازیکن در تیم‌های انگلیسی دارد و ایرلند‌شمالی هم 4بازیکن. در بین ایرلندی‌های لیگ کانر بردلی در لیورپول؛ جانشین احتمالی آرنولد در فصل آینده ارزشمندترین است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید