• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
دو شنبه 5 شهریور 1403
کد مطلب : 233635
+
-

كار درست؟

پژمان درستكار در حالي به عنوان سرمربي تيم ملي كشتي آزاد انتخاب شد كه هنوز مشخص نيست چرا او 8ماه پيش از اين سمت استعفا و جايش را به محسن كاوه داد

كار درست؟

 پژمان درستکار که خودش سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد را به محسن کاوه تحویل داده بود، حالا بلافاصله پس از پایان بازی‌های المپیک پاریس کاوه از سمتش کنار رفت و هدایت تیم ملی مجددا به درستکار سپرده شد. بررسی رفتن و آمدن درستکار و کارنامه کاوه و درستکار در این مدت، مطلبی است که در ادامه می‌خوانید.

   فصل تغییر
بعد بازی‌های المپیک بهترین موقع برای پوست‌اندازی است و تیم‌های ملی خودشان را برای 4‌سال دیگر و دوره بعدي بازی‌های المپیک آماده مي‌كنند ولی تیم کشتی آزاد ایران هم قبل و هم بعد از المپیک تغییرات را تجربه کرد که این اتفاق کمی عجیب است. المپیک توکیو  یک نقره و یک برنز برای کشتی آزاد داشت. پس از آن بازی‌ها تغییرات این تیم بلافاصله آغاز شد و غلامرضا محمدی، سرمربی جایش را به پژمان درستکار داد. مسابقات جهانی2021 نروژ حدود 40روز بعد از المپیک توکیو برگزار شد و درستکار در نخستین آزمونش نمره قبولی گرفت. کسب 3مدال طلا، 3نقره و یک برنز شروع توفانی درستکار و شاگردانش بود. همه‌‌چیز خوب پیش رفته بود و تیم درستکار با قهرمانی در آسیا، نایب‌قهرمانی در جهان و نایب‌قهرمانی در جام‌جهانی تیم موفقی نشان داده بود ولی نخستین تلنگر در مسابقات قهرمانی 2023 آسیا به این تیم وارد شد. سومی در این رقابت‌ها تاوان یک تصمیم بود، البته تصمیمی درست. در آن مقطع تشخیص این بود که نفرات اول قهرمانی کشور در مسابقات قهرمانی آسیا حاضر شوند اما نتایج خیلی به مذاق خوش نیامد. بعد از آن نوبت به جهانی2023 رسید و تیم ایران هرچند نمایش تحسین‌برانگیز جهانی2021 را نداشت، ولی به نایب قهرمانی جهان رسید. در آن رقابت‌ها امیرحسین زارع تنها طلایی ایران بود و یزدانی در مقابل تیلور ضربه فنی شد تا شکست‌ها بیشتر از پیروزی‌ها به چشم بیاید. بازی‌های آسیایی هانگژو تا حدودی اوضاع را بهتر کرد و با کسب 3مدال طلا و 2نقره به‌نظر می‌رسيد کشتی روزهای آرامی را سپری می‌کند، اما استعفای ناگهانی درستکار و تأیید آن توسط علیرضا دبیر، نشان داد شرایط چندان هم خوب نبوده است.

   ورود کاوه
بلافاصله بعد از استعفای درستکار، هدایت تیم ملی برعهده محسن کاوه مربی نام‌آشنای ایران قرار گرفت. کاوه مربی دبیر و درستکار بود و سابقه بسیار خوبی در رده ملی و باشگاهی هم داشت و جایگزین مناسبی به‌نظر می‌رسید. او در آن مقطع هدایت تیم جوانان را برعهده داشت و درحالی‌که 8ماه تا المپیک پاریس فرصت مانده بود، سرمربی تیم ملی شد. نخستین کاری که کاوه باید با تیم ملی انجام می‌داد، کسب سهمیه‌های باقیمانده المپیک بود. تیم ایران قبل از کاوه از 6سهمیه 3سهمیه به‌دست آورده بود و کاوه در نخستین گام باید 3سهمیه دیگر را از مسابقات گزینشی جمع می‌کرد. تیم او در قرقیزستان توانست سهمیه اوزان 74و 97کیلوگرم را با یونس امامی و امیرعلی آذرپیرا بگیرد ولی در کسب سهمیه 57کیلوگرم ناکام ماند. تیم المپیکی ایران با 5سهمیه بسته شد ولی تغییر وزن آذرپیرا از 92به 97کیلوگرم یکی از کارهای بزرگ کاوه بود که نتیجه‌اش را ورزش ایران در المپیک و با مدال برنز این کشتی‌گیر دید.

    کارنامه خوب با یک نقطه ضعف
محسن کاوه در مسابقات قهرمانی آسیا غرور را به آزادکاران برگرداند و تیم ملی که قدرتمندانه قهرمان آسیا شد تا مقام سومی سال قبل را جبران کند. کاوه در این مدت اقدامات دیگر هم داشت که ستودنی بود، نمونه‌اش این بود که او و کادرش رحمان عموزاد را که در مسابقات قهرمانی جهان پنجم شده بود، به مدال نقره المپیک رساندند. اما شاهکار آنها تغییر وضعیت آذرپیرا بود. آذرپیرا در مسابقات جهانی2023 در همان دور نخست و در وزن 92کیلوگرم مقابل زاهد والنسیا شکست خورد و اوت شد ولی در المپیک به مدال برنز 97کیلوگرم رسید که دست کمی از طلا نداشت. از 5کشتی‌گیری که کاوه به المپیک برده بود 4نفر به مدال رسیدند و این عملکرد خوب او و کادرش را تأیید می‌کند. تنها نقطه ضعف آنها در فینال المپیک بود، جایی که 3کشتی‌گیر در یک قدمی مدال طلا بودند و هر سه شکست خوردند و به مدال نقره رسیدند.
 
   بازگشت درستکار
خبر معرفی حضور درستکار به‌عنوان سرمربی تیم اصلا عجیب و دور از تصور نبود. او به‌عنوان کسی که 3دوره مسابقات قهرمانی جهان را تجربه کرده سکان هدایت تیم ملی را در دست گرفته است. درستکار درست مثل دوره قبل بعد از المپیک سرمربی تیم ملی شد و اگر یک کادر قدرتمند هم به او اضافه شود، می‌تواند کشتی ایران را در مسیر رو به جلویی که قرار دارد پیش ببرد. تنها پیروزی حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور در زمان سرمربیگری درستکار در تیم ملی رقم خورد و کشتی دوستان منتظر تکرار چنین صحنه‌هایی در کشتی آزاد هستند. درستکار در قامت سرمربی تیم ملی، نخستین مسابقاتی که در پیش دارد، مسابقات قهرمانی جهان اوزان غیرالمپیکی و مسابقات امیدهای جهان است. درستکار هیچ‌وقت توضیح نداد که چرا با استعفا تیم ملی را ترک کرد و علیرضا دبیر هم در آن مقطع ترجیح داد سكوت كند، معمای آن کناره‌گیری هنوز حل نشده ولی فصل جدیدی از همکاری دبیر و درستکار، 2دوست قدیمی آغاز شده است. کشتی منتظر اتفاقات خوب است، این همکاری می‌تواند این رشته را به خواسته‌اش برساند؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید