• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 3 شهریور 1403
کد مطلب : 233546
+
-

تورم نزولی؛ هدیه به دولت چهاردهم

دولت شهید رئیسی کشور را با تورم 45/7 در صد تحویل گرفت و کشور با تورم 34/8 در صد تحویل دولت جدید شد

گزارش
تورم نزولی؛ هدیه به دولت چهاردهم

رضا کربلائی- روزنامه‌نگار

 دولت چهاردهم در حالی فعالیت خود را از ابتدای شهریور1403 شروع کرده که شاخص تورم ماهانه در پایان مرداد سال‌جاری به 2درصد، تورم نقطه به نقطه به 31.6درصد و نرخ تورم سالانه به 34.8درصد رسیده و هر 3شاخص تورمی نسبت به ‌ماه قبل، روند کاهشی را تجربه کرده است. حال دولت مسعود پزشکیان با نرخ تورم چه خواهد کرد؟
به ‌گزارش همشهری، مرکز آمار ایران می‌گوید: روند رشد قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی در مرداد ماه نسبت به تیر ماه امسال 0.4درصد، نسبت به تیرماه سال گذشته 0.6درصد و نسبت به یک سال منتهی به پایان مرداد ماه 0.7درصد کم شده است. دولت چهاردهم فعالیت رسمی خود را با رأی اعتماد مجلس به همه وزرای پیشنهادی کلید زده است. کاهش انتظارات تورمی و ثبات نرخ ارز باعث شده تا در یک سال اخیر، نرخ تورم نزولی شود.

نبض تورم در استان‌ها
این نهاد آماری می‌گوید: نرخ تورم در 11 استان کمتر از نرخ تورم سالانه کل کشور بوده که شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، زنجان، تهران، خوزستان، خراسان شمالی، مازندران، همدان، هرمزگان، قم و گلستان می‌شود. 20 استان تورم بالاتر از میانگین کشور را تجربه کرده‌اند که این بار استان اصفهان رکورددار بوده است.

مکث
مقایسه تب تورم در پایان دولت‌ها

یکی از شاخص‌های مهم در زمان تغییر دولت‌ها، نرخ تورم است. مقایسه تورم همه کالاهای مصرفی و همین‌طور تورم مواد غذایی در پایان 3دولت اخیر نشان می‌دهد دولت شهید رئیسی توانست نرخ تورم را نسبت به دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی در سطح پایین‌تری به دولت بعد از خود تحویل دهد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید